Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sälja bilder till privatperson - PRIS?
- Trådstartare PrylHolm
- Start datum
greken
Aktiv medlem
Det beror väl lite på vad det är för bilder, vilken marknad det handlar om, om det är uppdrag eller om det är dina egna bilder som du sedan säljer, hur högt konstnärligt värde du själv lägger i dina bilder osv... Jag tror inte att det finns någon standard prislista för sånt, själv lägger jag väldigt högt värde i mina bilder. Kolla på: www.gulnet.nu (inte att jag sålt många men... ;-) Men du kan alltid börja med en prislapp och sen sänka om du märker att du inte säljer nån bild... 
Lycka till med försäljningen.
Lycka till med försäljningen.
growingart.se
Aktiv medlem
Jag försöker luska på pris till privatperson. Om man fotar ett evenemang (inte som uppdrag) och en privatperson kontaktar en efteråt med en förfrågan om att köpa en bra bild som de sett att man tagit, på vilken nivå brukar ni lägga er för ex vis en 20x30?
lottawe
Aktiv medlem
Ramad (och så numrerar jag nog och sätter låg upplaga) så skulle jag satsa på typ 1200:- kanske. Det har jag satt på utställningsbilder i bushen för den storleken.growingart.se skrev:
Jag försöker luska på pris till privatperson. Om man fotar ett evenemang (inte som uppdrag) och en privatperson kontaktar en efteråt med en förfrågan om att köpa en bra bild som de sett att man tagit, på vilken nivå brukar ni lägga er för ex vis en 20x30?
På marknad vetesjutton hur priserna bör ligga om bilderna massproduceras då, men antagligen blir det svårt att försöka ta värst mycket om det inte är begränsad upplaga och "rätta" potentiella köparna man visar upp mot.
growingart.se
Aktiv medlem
I det här fallet är det nog bara en enda privatperson som är intresserad av att köpa en särskild bild, men väldigt intresserad. Den här situationen torde ha hänt tidigare, ex vis i hästhoppning, hundtävling. Om man tar en bra bild på ryttare+häst och ryttaren senare kommer och frågar om bild för att sätta upp på väggen hemma, hur mycket ska man ta? Det var inte ett uppdrag, utan man känner sig som de här fotograferna på kanarieöarna... Hade det varit tidskrift så har man ju prislistor, men en utskrift för privat bruk av en person som man inte känner? Intuitivt om jag själv var i den sitationen skulle nog tycka 200-300 är rimligt, kanske upp till 500 (ingen ram alltså), utan att bekymra mig för kostnaden (det är en riktigt bra bild), men över det börjar man bli mer eftertänksam.