Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja Canon EOS 1000D & istället köpa G12?

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktoria-L

Ny medlem
Hej allihopa!

Jag har tröttnat på att ha min systemkamera liggandes hemma när jag aldrig använder den. Den är stor och klumpig och får inte plats i de väskor jag har (vid de tillfällen jag vill ta bilder). Jag använder enbart automatinställningarna, vilket gör kameran rätt överflödig. De enda tillfällen jag använder min kamera är när jag tar kort på folk i min närhet, eller rese-bilder för att dokumentera de resor jag gör... DÄRFÖR, har jag börjat fundera på en kompakt systemkamera!

Jag var inne i en Expert-butik igår och fick tips om att Canon Photoshoot G12 då var perfekt för mig. Liten, behändig, men tar ändå de skarpa fina (ljusa) bilder som jag är ute efter (med simpla inställningar såklart..)

Är detta en kamera som passar mina behov? Jag är öppen för förslag! Det behöver inte nödvändigtvis vara en Canon!

Det vore jättesnällt med några svar!

/Viktoria

Hej allihopa!

Jag har tröttnat på att ha min systemkamera liggandes hemma när jag aldrig använder den. Den är stor och klumpig och får inte plats i de väskor jag har (vid de tillfällen jag vill ta bilder). Jag använder enbart automatinställningarna, vilket gör kameran rätt överflödig. De enda tillfällen jag använder min kamera är när jag tar kort på folk i min närhet, eller rese-bilder för att dokumentera de resor jag gör... DÄRFÖR, har jag börjat fundera på en kompakt systemkamera!

Jag var inne i en Expert-butik igår och fick tips om att Canon Photoshoot G12 då var perfekt för mig. Liten, behändig, men tar ändå de skarpa fina (ljusa) bilder som jag är ute efter (med simpla inställningar såklart..)

Är detta en kamera som passar mina behov? Jag är öppen för förslag! Det behöver inte nödvändigtvis vara en Canon!

Det vore jättesnällt med några svar!

/Viktoria

Hej,
först tänkte jag bara påpeka att Canon Powershot inte är en systemkamera, men du menade såklart kompakt digitalkamera, eller hur?

Jag sneglade själv på G12 som extrakamera när man inte orkar ta med systemkameran och tyckte den verkade bra. Annars finns ju uppföljaren G1X också.

Nu har jag dock börjar luta mer åt Fujifilm Finepix X10 som jag klämt på mycket i butiker. plockade fram en enkel jämförelse här. Nu har jag dock inte ägt någon av dessa så några direkta erfarenheter har jag inte av dem.

Här är tråden om Fujifilm X10 om du vill veta mer om den.

/P

Jag tycker nog att du faktiskt har fått ett gott råd i G12, om du verkligen vill ha en kamera där man också kan få kontroll över alla parametrar. Men precis som systemkameran kan man gå vilse ibland allting som går att ställa in, och om du upplever systemkameran som komplicerad, så kan också G12 upplevas som "för avancerad" om du egentligen bara vill använda Auto-läget och lämna över resten till kameran. Den är annars en mycket bra kamera med goda möjligheter för den som vill ha kontroll över vad som händer när man tar bilden.

Så det beror lite mer på dig själv, och du kanske skulle titta lite på andra typer av kompaktkameror också, kanske med lite mindre inställningsmöjligheter, så att det inte är lika lätt att gå vilse och ställa in fel. De flesta av dagens kompakter ger alldeles utmärkt bildkvalité, så det spelar kanske inte så väldigt stor roll vare sig vilket märke eller vilken modell du skaffar, bara du håller dig undan från de som saknar det mest väsentliga och är struntbilliga.

ANNONS