Annons

Sälja Canon-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamLinders

Medlem
Hej,

Nybliven medlem...

Det här är ingen annons, därför postar jag inte i annonsmarknaden.

Jag är ute efter ett eller två objektiv till min 400D, och kommer ha möjligheten att köpa i USA där allting är mycket billigare.

Jag funderar då på att köpa hem ca 5-6 st och testa dem, och sedan behålla de jag tycker om mest, och sälja vidare de andra.

Nedan har jag listat de som ser intressanta ut och ungefärliga priser på vad jag tänkte dra iväg dem för på blocket. Huvudfrågan är, kommer jag utan problem att kunna sälja dem för de här priserna, eller kommer jag sitta där med objektiv för 25 000 som jag inte får iväg (kommer behöva låna pengar)? De kommer inte att vara använda, men testade, alltså inte splitters.
Andra frågan är, har jag kollat på rätt objektiv? Jag kommer att fota porträtt, fest, sport och kanske (väldigt) lite makro.

Canon Normal EF 50mm f/1.8 II Autofocus Lens
700kr.

Canon EF 70-200 f/2,8 USM IS
14 000kr.

Canon EF 50mm f/1.4 USM
2500kr.

Canon Telephoto EF 85mm f/1.8 USM Autofocus Lens
2500kr.

Canon Telephoto EF 100mm f/2.8 USM Macro Autofocus Lens
3500kr.

Canon Zoom Telephoto EF 70-200mm f/4.0L USM Autofocus Lens
8000kr

Undrar även om den här blixten:
580EX II Speedlite
3000

Tack på förhand,
Adam

Undrar även hur det är med garanti.
Har hört att Canon ska ha World Wide för objektiv men inte för kameror.
Om något skulle gå sönder, var går jag med det för att få ut garantin?
Hur länge räcker den?

Priserna ser helt ok ut. Tom i underkant på vissa om man ser till vad folk brukar försöka få ut på begagnatmarknaden. Min gissning efter en del begagnataffärer är dock att priserna oftast hamnar lite under begärda summor och då ligger du helt rätt mao. Lägger in en brasklapp för zoomarna då det inte är objektiv jag följer på marknaden eftersom jag inte har något intresse i just nämnda zoomobjektiv. (Du menar givetvis 70-200/4L _IS_?)

Angående garantin så ska det bara vara att kontakta närmsta auktoriserade Canon-verkstad och vilken det är tar du enkelt reda på via www.canon.se. Jag har aldrig själv behövt åberopa garanti så här är jag dock lite osäker på exakt hur det går till...

mvh
Jerka

Alltid finns det säkert någon som är intresserad att köpa objektiv för en billigare peng.

Om man tittar på t.ex. B&H i New York så säljer de samma objektiv med 2 olika garantier.

"Imported":
Du måste skicka objektivet till B&H för garantiärenden.

"USA":
Objektivet har världsgaranti och du kan alltså lämna in det vart du vill.

// Tobbe

AdamLinders skrev:
Hej,

....
Canon EF 70-200 f/2,8 USM IS
14 000kr.

Canon Zoom Telephoto EF 70-200mm f/4.0L USM Autofocus Lens
8000kr
....

70-200 f/2.8 IS är lite "kall" på beg marknaden efter introduktionen av f/4 versionen. Den senare är bättre i allt (inkl vikten) och f/2.8 motiveras endast av ett steg bättre max ljusstyrka (som ändå är en aaaaning mjuk).
Den stora versione är ffa bra för dem som vill använda 2ggr extender (ger 140-400 f/5.6), då man fortf kan använda full AF på alla hus.

Jag skulla absolut rekommendera att ta hem 70-200 f/4 med IS och då behöver du inte bry dig om beg priset får du kommer inte att villja sälja den... ;-)

Edit: ser att du anger 8000.- för f/4 versionen som beg pris: Då menar du säkert IS-versionen. Den utan IS ligger starx under 5000.- beg i Sverige.

Gäller världsgaranti på ALL Canonoptik eller är det bara L-gluggar som täcks av detta (har hört det senare förr, önskar därför ett förtydligande om någon vet säkert)?

boxen skrev:
Alltid finns det säkert någon som är intresserad att köpa objektiv för en billigare peng.

Om man tittar på t.ex. B&H i New York så säljer de samma objektiv med 2 olika garantier.

"Imported":
Du måste skicka objektivet till B&H för garantiärenden.

"USA":
Objektivet har världsgaranti och du kan alltså lämna in det vart du vill.

// Tobbe
Mjae... detta gäller endast i USA där garanti är en komplicerad historia och baseras på avtal mellan köpare och säljare. d.v.s. utan kraftigt stöd i lagen. Finnsa alltså inget som är lika starkt som svenska "konsumentköpslagen".
(O/T: väldigt få i Sverige käner till garanti endast regleras i lagen vid konsumentköp. Om ett företag köper finns inget (lr svagt) stöd i lagen om garanti.. Sedan är det en annan sak att de flesta leverantörer tillämpar samma garanti som för konsumentköp.)

För Canon objektiv köpta utanför Sverige blir det ingen skillnad; Canon Sverige och deras service partners har samma behandling av "grey" som "U.S". För deras del är det "köpt utanför Sverige".

Ja, missade där, menar självklart 70-200 f/4 _med_ IS.

B&H, de har alltså fysiska butiker som jag har förstått det? Är det dit man ska gå, eller finns det billigare ställen? Samtliga objektiv och priser har jag tagit från deras hemsida.

Tibor: Okej, det var intressant, det är ju trots allt det dyraste objektivet, så det vore tråkigt om jag torskade pengar där. Att få iväg F/4 IS för kanske 8000 är betydligt lättare eller än att få iväg ett F/2,8 IS för 15 000? Man kan nämna att 2,8an ligger på ca 1 600$ och 4an på 1 000$.
Jag är inte helt säker på att jag hängde med i garantisnacket där, hehe =). Det är ingen skillnad på objektiv köpta i Sverige eller utanför, det är alltid konsumentköpslagen som gäller?

Det där om imported och USA, alla säljs som två versioner och jag bör alltså köpa USA?

Tack för hjälpen grabbar!
/Adam

Tibor skrev:
För Canon objektiv köpta utanför Sverige blir det ingen skillnad; Canon Sverige och deras service partners har samma behandling av "grey" som "U.S". För deras del är det "köpt utanför Sverige".

Hur behandlar Canon Sverige objektiv som är "köpt utanför Sverige"?
Hustrun ska till N.Y om några dar. Ska man be henne köpa "Imported" eller "U.S." varianten?

Nej, det är stor skillnad på objektiv köpta utomlands. I praktken kan man säga att det är Canons goodwil som gör att de reparerar dem här i Sverige. De har ingen laglig skyldighet att ta hand om det.

B&H har en affär i NY, men observera att du får betala ca 9& i "NY-skatt" (ingen moms, alltså inte avdragbar) om du köper där. Typiskt blir det alltså billigare att beställa från NY, men låta det levereras tillnågot ställe utanför NY (om man nu orkar strula).

Observera också att de rent lagligt skal betala moms och tull på de varor du för in. Detta kanske kan "glömmas", men med så många objektiv (speciellt om du har med kartongerna hem också) kanske du har otur och åker dit i tullen.

Personligen tror jag det är enklare att hyra/låna de objektiv du är intresserad av och bestämma dig för vad du verkligen vill ha.

25% moms, yes, den skulle vara skön.

Aja, får hålla tummarna helt enkelt, hehe :D

Men det här är alltså bara om de öppnar väskan, och sedan tycker att han måste betala moms och tull?
Dom kan ju inte alltid lägga på tull och moms bara för att man har en ny oöppnad grej i väskan?

AdamLinders skrev:
25% moms, yes, den skulle vara skön.

Aja, får hålla tummarna helt enkelt, hehe :D

Men det här är alltså bara om de öppnar väskan, och sedan tycker att han måste betala moms och tull?
Dom kan ju inte alltid lägga på tull och moms bara för att man har en ny oöppnad grej i väskan?

jag tror att bevisbördan ligger på dig. Om du inte kan visa på att du köpt varan i Sverige så är du skyldig att betala tull och moms.

AdamLinders skrev:
Tibor: Okej, det var intressant, det är ju trots allt det dyraste objektivet, så det vore tråkigt om jag torskade pengar där. Att få iväg F/4 IS för kanske 8000 är betydligt lättare eller än att få iväg ett F/2,8 IS för 15 000? Man kan nämna att 2,8an ligger på ca 1 600$ och 4an på 1 000$.

Tack för hjälpen grabbar!
/Adam
Varför skulle någon köpa ett beg. 70-200 f2.8L IS för 15 000kr när man kan köpa ett nytt från B&H för mindre pengar även om man betalar frakt, tull, expeditionsavgift och moms.

/ Peter

Hade ingen aning om att B&H skickade utomlands, och det finns många som inte är så sugna på att importera.
Kollar man på Blocket ligger de flesta runt 16k.

På FS's annonsmarknad finns det tre 70-200 IS för mellan 12500 och 14000.
I Tyskland går det att köpa den för straxt över 14000 (+frakt ett par hundringar).
Med den rekorlåga dollarn så är det ungefär samma pris att ta hem en lagligt från BH Photo själv om man vill importera (kostar 10900 att köpa där exkl överiga kostnader).

Fotokungen tar 17995 för detta och med cashback på 1870 kr = 16125.

Beggat för straxt under 14000?
Beggat men "som nytt" USAimporterat för 14000?
Egen Tyskland import för 14500?
Egen USA import för 14000?
Butik i Sverige för 16000 efter cashback?

För att trigga mig för köp (om jag nu varit ute efter ett) skulle beggat privat USAimport behöva vara nån tusenlapp billigare då man troligtvis "vet" att säljaren inte betalt moms etc.

Just my 2c.

AdamLinders skrev:
Hade ingen aning om att B&H skickade utomlands, och det finns många som inte är så sugna på att importera.
Kollar man på Blocket ligger de flesta runt 16k.

du hittar många "kul" priser på blocket.... ;-)

Om du har tur, kan du få köpa en 10D för 8000 kronor (nypris 18000.-) ....

Finns trådar här på FS om fantasipriser på Blocket. Men även den "vanliga" prisnivån på Blocket ligger 20% över FS. Min erfarenhet är att FS priserna är betydligt närmare "avslutsnivå" än Blocket.. Jag brukar inte ens pruta här på FS. Känns som att priserna är "rätt"i de allra flesta annonser.

Som någon annan skrivit; du bör nog tänka dig för innan du handlar på dig en massa objektiv i USA. Du betalar först 9% local sales tax på priset som visas på internet. Sedan har du en viss (om än liten) risk att du åker på tull o moms när du landar i sverige. Då står du där med ett antal objektiv som du får sälja med förlust.

Du har ingen "fördel" av att ha tagit hem objektiven. tvärtom: du har ju betalat 9% mer än om man beställer för leverans till Sverige. Alla andra kostander är lika (tull, moms).

Det är inte "svårt" att beställa från USA för leverans i Sverige. Alla seriösa internetbutiker i USA (och Tyskland, Hong Kong osv) skickar till Sverige utan problem.

Sök på FS Forum om "köpa från USA" osv så hittar du den mesta info

Senast jag kom hem från flygresa "snöt" de killen två steg framför i tullen, för stickprovskontroll. Så visst inträffar det att det kollas i väskor, utan någon speciell anledning.
Sen vet ju inte jag om han hade något kontraband. Jag vet bara om jag hade, eller inte hade, det.

ANNONS
Götaplatsens Foto