Annons

Sälja Canon-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tibor -> Är det inte mycket större chans att man åker på tull om man beställer än om man tar det med sig när man reser?

Han som ska köpa åt mig kommer att bo i Canada till den i slutet på december. Kan han inte beställa grejerna till sig i Canada och då slippa 9% skatt?

Jag blir galen, vilka objektiv ska jag välja?

Vilka kompleterar varandra bäst? Tänkte handla för ca 1500 dollar.
Det som gör mig mest upphetsad just nu är 70-200 mm. Sedan tänkte jag ta ett till.
Och blixten.
Ska som sagt ha utrustningen till porträtt, fest, sport och inte så jättemycket av det andra.

AdamLinders skrev:
Tibor -> Är det inte mycket större chans att man åker på tull om man beställer än om man tar det med sig när man reser?

Han som ska köpa åt mig kommer att bo i Canada till den i slutet på december. Kan han inte beställa grejerna till sig i Canada och då slippa 9% skatt?

risken att bli kontrollerad... jag avstår att kommentera..

Skicka för fasen inte grejorna till Canada... då får du först betala moms i Kanada och sedan moms i Sverige...

AdamLinders skrev:
Jag blir galen, vilka objektiv ska jag välja?

Vilka kompleterar varandra bäst? Tänkte handla för ca 1500 dollar.
Det som gör mig mest upphetsad just nu är 70-200 mm. Sedan tänkte jag ta ett till.
Och blixten.
Ska som sagt ha utrustningen till porträtt, fest, sport och inte så jättemycket av det andra.
Köp en 70-200 f/4 IS! och en 580 blixt. då klarar du "allt" i porträt, fest o sport utom vidvinkel.

Komplettera med ett beg 17-40 f/4 eller om du har råd 17-55 f/2.8 eller någon Sigma elelr tamron som anses vara bättre än 17-40 optiskt.. finns "100 trådar" här på FS om dessa objektiv

Hehe, vet inte vad jag tänkte om Canada där. =)

Men det där andra lät som en bra kombination. Men 70mm och sen lite till med min 400d lär väl bli lite väl på fest? Får backa genom hela lokalen xD

Om man bortser från zoomen, alltså sätter 17-55 på 50mm, vilket är då bäst mellan 17-55 och 50mm/1,4 usm?

För 17-55an kostar ju typ dubbelt, minst. Och då undrar man ju om det inte är värt att röra sig lite istället.

Kan iof vara skönt med vidvinkel, men vafan, man är ju inte gjord av pengar som 19-åring =)

AdamLinders skrev:
25% moms, yes, den skulle vara skön.

Aja, får hålla tummarna helt enkelt, hehe :D

Men det här är alltså bara om de öppnar väskan, och sedan tycker att han måste betala moms och tull?
Dom kan ju inte alltid lägga på tull och moms bara för att man har en ny oöppnad grej i väskan?

Varför skulle inte Tullen "bara kunna lägga till tull & moms när du kommer med ett oöppnat objektiv i väskan" som du köpt i USA ???

Har själv sålt de flesta objektiven i nyskick (här på FS) som du skriver om här. 70-200 för du inte sålt för det priset du skrev 14-15000 kr. Även några av de andra grejorna blir inte helt lätta att sälja till de priserna du skrev. För ett par år sen hade det gått ganska lätt, men efter det kraftiga dollar-raset så är det svårare. Speciellt när så många människor köper utomlands nu, jämfört med bara för ett par år sen.

AdamLinders skrev:
Om man bortser från zoomen, alltså sätter 17-55 på 50mm, vilket är då bäst mellan 17-55 och 50mm/1,4 usm?

För 17-55an kostar ju typ dubbelt, minst. Och då undrar man ju om det inte är värt att röra sig lite istället.

Kan iof vara skönt med vidvinkel, men vafan, man är ju inte gjord av pengar som 19-åring =)

Jag sälde min Sigma vidvinkel och har sen kört med bara EF 50/1.8 en två år - oj vad jag har längtat efter vidvinkel i massa situationer.
Efter mycket om och men och bestlutsångest, ska mitt 17-55 komma imorrn...min rekommendation - lägg till ett par tusenlappar på vidvinkeln. Det kan bara inte bli fel.

Optiskt är det nog ingen större skillnad på 50/1.4 och 17-55 (iaf för gemene mans behov). Du vinner lite större bländare med 50:an men är du inte ute efter det galna skärpedjupet 1.4 medger/ska fota mycket i dåligt ljus, blir nog ett 2.8 optik bättre om du ändå ska köpa en blixt....

En uppsättning kan se ut så här.

EF-s 10-22 för vidvinkel

50 1.4 till porträtt å annat, gott med kortskärpedjup ibland

70-200 F/4 eller vad osm ryms i budgeten, tveksamt med en IS eller?

En 580 EX är ju också ett bra val så även ett renodlat makro objektiv så som Canon's 100 2.8. Men du får helt enkelt prioritera.

Lycka till med moms å tull!

Ola_H skrev:
Nej, det är stor skillnad på objektiv köpta utomlands. I praktken kan man säga att det är Canons goodwil som gör att de reparerar dem här i Sverige. De har ingen laglig skyldighet att ta hand om det.

Helt fel !!! Det är inte Canons goodwill som avgör om de repareras i Sverige. I de flesta länder och affärer finns Canons världs-garanti och de repareras här hemma med garantin som vanligt

Ola_H skrev:
Nej, det är stor skillnad på objektiv köpta utomlands. I praktken kan man säga att det är Canons goodwil som gör att de reparerar dem här i Sverige. De har ingen laglig skyldighet att ta hand om det.
Just det. Konsumentköplagen gäller förstås bara för varor köpta i Sverige.

Trots ovanstående om goodwill så är det ändå rätt så tryggt att köpa Canonobjektiv utomlands. Det är inte Canon Sverige som bestämmer lite som de vill om de har lust att utföra en garantireparation eller inte eftersom världsgarantin är utfärdad av huvudbolaget i Japan. Om objektivet har världsgaranti så repareras det av Canon (eller deras ombud) i Sverige om det har ett tillverkningsfel.

AdamLinders skrev:
Är det inte mycket större chans att man åker på tull om man beställer än om man tar det med sig när man reser?
När man handlar av välrenommerade butiker som B&H så skickas grejerna med en stor speditionsfirma (DHL i B&H-fallet) som förtullar varorna åt dig, så du får betala tull, moms och expeditionsavgift.

Det är väldigt bekvämt för annars måste du ju själv söka upp tullen för att betala tull och moms ...

Lars Johnsson skrev:
Varför skulle inte Tullen "bara kunna lägga till tull & moms när du kommer med ett oöppnat objektiv i väskan" som du köpt i USA ???
Därför att den som stoppas i tullen då har begått brottet varusmuggling. Vid varusmuggling kan tullen ta alla varorna i beslag.

Man riskerar alltså betydligt mer än att "åka på tull och moms" om man försöker smuggla.

Jag vet inte riktigt om tullen kan välja att bara debitera tull och moms eller om de måste polisanmäla om de upptäcker att någon smugglar.

Det kan hända att det beror på brottets omfattning, dvs hur dyrbara grejer man smugglar.

Någon som har läst relevanta lagparagrafer mer noggrannt än jag kan nog ge oss ett bättre svar.

Skulle tro att tullaren avgör det. Men det vet jag inte.
Ungefär som när en polis tar någon för en liten trafikförseelse. Vissa ger dig böter men andra bara säger till dig eller varnar dig för samma sak :)

Eller när någon gå genom tullen med för mycket sprit...böter för vissa.....tull & moms för vissa....och andra släpper de bara igenom fast de ser att de har för mycket

ANNONS
Götaplatsens Foto