divander skrev:
E-bay är väl inte krångligare än Tradera? Eller? Visst klarar man sig inte med svenska och man får räkna om valutan. Men annars är det väl inte så stor skillnad?
Ok, jag måste erkänna att jag inte har någon förstahandserfarenhet av vare sig det ena eller det andra. Som jag nämnde har en kompis till mig köpt en hel del saker via Tradera och det har fungerat fint. Detsamma gäller nog för e-bay men just angående e-bay har jag också hört en del historier om folk som försöker luras. Det är klart att man kan utnyttja någon form av "escrow-service". Ebay rekommenderar tom att man använder sådant för transaktioner på över $500.
Är man försiktig och inte litar blint på vem som helst funkar även ebay (eller en usenetannons för den delen också).
Det jag menar med krångel är inte valutan, för den konverteringen är nog det minsta problemet. Dock så kan du som säljare ha svårt att hävda din rätt om något går snett och köparen finns i ett annat land. Lagens kvarnar maler väldigt dåligt i sådana fall. Ofta är det inte värt besväret att försöka ens. Jag kanske är bekväm som själv skulle föredra att sälja den i Sverige.
Magnus, om du tvekar men inte vill ha det så tar jag det gärna!

Nää, det var inte meningen att få dig att tveka, men om det är så att du inte direkt behöver pengarna akut och ändå tycker om objektivet så är det ju så att objektivet kostar en slant och du får inte ut lika mycket vid försäljning. Dessutom är det ett av de skarpaste objektiven som finns även om många tycker att det är lite lång brännvidd. Jag plåtar till och från med min 105:a på en D70. Det kan bli riktigt tighta och trevliga porträtt och den är snabb och skön att jobba med. Enda nackdelen är att den är stor som ett hus (iaf för att vara en kort fast tele) och att man inte vill plåta med något annat :-D
Samtidigt som jag skaffade 105:an skaffade jag mig ett 50/1.8 som egentligen är lite mer lättanvänd på digitalhuset men av någon anledning inte monterats nästan någon gång. Folk som undrar vad DC är kan titta på en liten exempelsida jag slängde ihop åt en kompis som ville veta hur det funkade (tror jag postat länken tidigare):
http://www.stacken.kth.se/~maxz/defocuscontrol/
Letar just nu efter söt modell att hjälpa mig med avsnittet "Soft focus effect". Mr. Y. Bear har krupit ned i kameraväskan brevid objektivet så jag antar att vid nästa soliga dag får han och jag forsätta på artikeln om ingen annan ställer upp.