Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja kamera. Hjälp tack...

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hur vet man hur mycket man kan begära för sin gammla kamera när man säljer den?? Om man åker till en fotoaffär kan man lita på att dom ger så mycket som kameran är värd eller försöker dom lura av en kameran??

Alla snabba tips uppskattas för jag ska köpa en ny kamera imorrn och då tänkte jag passa på att sälja den gammla.

För att få en uppfattning om vad din kamera verkligen är värd så kolla in de olika begsajter som finns så ser du var prisbilden pekar.
Sen kan du räkna med att fotohandlaren säkert vill ha en del mellan. De ggr jag kollat så verkar de ligga på någonstans kring 50-70 % av vad du får ut genom att sälja det privat.

Sen beror det säkert på vad du har. En del saker tar de inte ens emot och en del saker betalar de säket bättre för.

/Svante

Vad du får hos en beg.handlare går inte att jämföra eftersom där är moms m.m. som räknas in när sen varan säljs vidare.
Handlare ska ju skatta, betala lokalhyra och löner, samt tjäna något på att köpa och sälja och eventuellt kunna lämna kortare garanti på varan.
Du erbjuds därmed knappast lika mycket av handlaren som om du säljer privat.

Auktionssidor kan också vara till viss hjälp, utöver privata beg.annonser, se vad säljare vill ha och vad köpare är beredda att ge.

Okej men jag lyckas inte hitta någon liknande kamera på begsidor. Hur ska jag då kunna uppskatta ett pris om jag ska sälja den privat?

Vad är det för kamera du ska sälja? Kanske vi här på forumet kan hjälpa dig. Berätta vilket skick och så kameran är i.

MVH

//Alexander

Det är en minolta dynax 500si super. Huset är i ganska okej skick. Börjar bli lite slitet i knappar och så men mekaniken i sig är bra. Och så är det ett orginal 35-70 objektiv och ett tamron 80-210 objektiv. Så vitt jag vet så är det inga repor på linserna osv.

De kan sälja för max 1500:- vilket gör att de säkert inte betalar mer än ca 800:-. Det är ju inte direkt strykande åtgång på en sådan begagnad kamera när man kan köpa en ny Minolta Dynax 4 med 28-80 för 1995:-

Sälj privat! Prova med 1200:-

Men dom va på mig så med en orsak att sälja så jag överdrev lite.. Det börjar bli lite glapp i några av knapparna.. Pedant som jag är tycker jag inte riktigt om det..

Nyfiken som jag är
den klarar inte ett år till så det är lika bra att skaffa en ny kamera nu
Det var också en överdrift då? :p

Ursäkta om jag är elak, men det är ju svårt att rekommendera ett pris utan att veta det verkliga skicket..

/A

Jag blev bjuden 300 kronor för en begagnad Minolta Blixt, den var 3 månader gammal, nypris 2995:- på Expert... en 3600:a, alltså modernaste sort o näst värsta modell... undrar hur mycket de tagit för den begagnad sen... De fick den inte.

Sälj alltså dina prylar privat, då blir både du och den som köper gladare. Killen som köpte min blixt blev jätteglad när han fick den för halva nypriset, med massor av garanti kvar... o jag fick fem gånger så mycket som fotohandlaren bjöd...

Okej.. Men jag tar med den till fotoaffärn när jag köper min nya kamera så får jag se hur jag gör. Dom kanske kan ge mig en deal..

Till min historia hör att det var just det jag försökte, jag ville veta mellanskillnaden om jag bytte upp mej till en 5600:a, dvs en dyrare blixt... att då erbjuda 300 för en nästan ny blixt e ju bara dumt.

Ja det kan jag hålla med om! Men det kan ju alltid vara värt ett försök att försöka få kanske 1000 spänn för kameran. Då slipper jag ju annonseringavgifter, frakt till köpare och en massa besvär. Men om dom kommer med ett skammbud så tar jag med kameran hem igen...

Ja precis, bara du vet vad som är ett skambud... i mitt fall fick de förstås inte sälja nån blixt till mej o inget annat heller... nånsin...

martinh skrev:
Det är ju inte moms på begangan foto utrustning som varit i konsuments ägo tidigare.

Nämen förlåt! Jag skrev ett felaktigt ord! Och nu fortsätter tråden på ett helt annat spår som inte har med dess ursprung att göra.

Har du något mer besserwisserish att skriva bör du tänka efter före. D.v.s. läs ditt inlägg och fundera på det ett tag, för du tänkte inte efter före du skickade senaste.

Fortsättning i ämnet kan göras på annat sätt än i denna tråd!

ANNONS
Götaplatsens Foto