Erikhaglund
Aktiv medlem
Nu såg jag något väldigt speciellt... Räkneverket på antalet exponeringar ligger på nästan 9000! Jag hade max tagit ett par hundra bilder när jag skickade in kameran. Är detta verkligen normalt när dom servar ett kamerahus??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det finns inget räkneverk för antalet exponeringar. Är det kanske filnamnet du tittar på istället?
Det finns inget räkneverk för antalet exponeringar. Är det kanske filnamnet du tittar på istället?
Precis, i min värld berättar det hur många exponeringar som gjorts. Fel?
Nix, inga testbilder
Nu såg jag något väldigt speciellt... Räkneverket på antalet exponeringar ligger på nästan 9000! Jag hade max tagit ett par hundra bilder när jag skickade in kameran. Är detta verkligen normalt när dom servar ett kamerahus??
En servicetekniker kan kolla hur många exponeringar som gjorts totalt med kameran.
Om man stoppar in ett minneskort där den senast tagna bilden har filnamnet IMG_9000 så kommer kameran i vissa fall att kalla nästa bild för IMG_9001. Det gäller även om man raderat bilderna. Det finns närmare beskrivet i manualen. Troligen är det detta som ligger bakom.
ALj
Om man stoppar in ett minneskort där den senast tagna bilden har filnamnet IMG_9000 så kommer kameran i vissa fall att kalla nästa bild för IMG_9001. Det gäller även om man raderat bilderna. Det finns närmare beskrivet i manualen. Troligen är det detta som ligger bakom.
ALj
Ja så blir det förståss, berorende på vilken isntällning man valt. Det betyder ju i alla fall att verkstan inte nödvändigtvis har brasssat iväg tusentals exponeringar med kameran.
Petter ...
Men...? Nu är jag nyvaken och kanske ovanligt trögtänkt, men hur kan då bilderna plötsligt byta namn från säg 300 till 9000?
Synd.
Jag har hört att intervision skickar med testbilder för att visa för kunden att kameran faktiskt fokuserar rätt. Oavsett om det är efter en justering eller om justering inte behövdes.
Det hade kunnat vara ett sätt för dig att släppa tanken på att kameran inte är bra.
Petter ...
Kameran läser av senaste bildnummer på det minneskort som sitter i och räknar sedan vidare från det.
Har du tagit 300 bilder med ditt minneskort och sätter in ett annat minneskort som har tagit 9000 bilder så kommer kameran glatt att räkna vidare från 9000.
Stoppar du sedan i minneskortet som hade tagit 300 bilder kommer kameran inte att börja räkna från 300 igen utan fortsätter från 9000.
Aah, tack. Då är jag med. Alltså har Assists minneskort "smittat av sig" på kameran. Inte hela världen, men lite synd då det blir svårare att hålla koll på totala antalet exponeringar.
Det går att "återställa" filnumret till vilket värde man vill, om man har en separat kortläsare till datorn.
Jag hade samma fel på min 7D trist nog och jämförde bilder med min dåvarande 40D, vilken gav bättre skärpa. Efter snack med Canon lämnade jag in 7D + alla objektiv för kalibrering och då har bildkvaliten klart förbättrats. Allt justerades. Lite trist att en så anavencard kamera skall ha fel från början. Enligt servicekillen så hamnar fokuspunkten fel även om det ser rätt ut i sökaren. Jag lämnade in under garantitiden för kamerahuset, ingen kostnad.