Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sända Bilder från din Nikon kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

photomicke

Aktiv medlem
Hej är det någon mer som har en bra lösning att sända bilder direkt från kamera till en ftp server.

med dessa förutsättningar

Jag vill inte ha med en dator

du ska klara 3 tim jobb utan ström
och du kan ladda all utrustningen med snöskoterns 12v batteri

du kunna sända från dom djupa skogarna eller från toppen från sverige högsta topp

Enkelt ska det var när alla inställningar är gjorda så ska du bara behöva slå på strömbrytaren och sen är det bara att sända var du än i norden är!

Bra hastighet uppströms 0.5-1.5 mb/s
12mp bild ska sändas på ca 2-5 min

Bilagor

•  utrustningb07_0631.jpg
    utrustningb07_0631.jpg
    60 KB · Visningar: 518
Om det är du på bilden med all den där utrustningen på TVÅ slädar efter skotern så förstår jag inte vad en bärbar dator skulle göra till i det hela.
12V från skoterns batteri.... Hur många amperetimmar är det på ett sådant då? Det är väl inte stort som ett bilbatteri vad jag kan minnas av senast jag kollade i en skoter.

Mitt bidrag till det hela får bli, lycka till.

Det låter ju som att du behöver en satelittelefon som du kan koppla direkt till kameran. Tvivlar på att det finns.

Jag förstår varför du inte vill ha en dator med dig. Personligen så hade det blivit för omständigt att gå in via laptopen stup i kvarten.
Så här är mitt förslag på en lösning:

Det finns wlan-routrar med inbyggt modem. Och nu finns företaget Nordisk mobiltelefoni som erbjuder 3G-hastighet via NMT nätet. Detta verkar ge överlägsen täckning i stort sett överallt.
Routern de erbjuder går att köra på 12V via medföljande adapter så där är även det strömproblemet löst!
Produktblad

Sen om man kollar på överföring från kamera till trådlöst nätverk så finns det Nikon adaptrar som till exempel WT-4. Vad jag har läst så kan dessa sända direkt till en ftp-server. Det går nog inte jättefort, men det löser problemet.
Dock vet jag inget om batteritiden, men eftersom WT-4 körs med ett separat batteri samt möjlighet att köra via nätadapter borde det inte heller vara något problem.

Om batterierna är för dåliga så borde det väl gå att ladda upp dessa på skotern. Om inte Nikon erbjuder 12V-laddare så finns ju 12V->230V konverters på till exempel Kjell & Co

Micke!
Nu är du inne på mitt motto :)
"Jag gör vad jag vill, du gör vad du kan"
Bra jobbat, vi ser hur det kommer att fungera i Skellefteå, live direkt från elitseriehockeyn, blir Canonbra *hehehehe*.
Det fattas bara en riktig skoter för dig som jag ser på blden.
Jag hänger med på eran tur i vinter, du vet Racing 800 med "lull-lull", ingen direkt smygarskoter men ändå.
ses i Kiruna när du skall fota åt mig.

// Kenneth
www.photosweden.com

Nikon trådlöst

Tjena Fredrik

Du har det rätta svaret det är denna lösning som jag använder som är bäst ! det funkar perfekt men det är ett programfel i deras routrar så du måste köra med lite tjuvtrix men det kommer en uppdate har dom lovat. WT4 har samma batterier som D300 och Nikon har ju 12v laddare till turistkamera D300 men inte till D3 !!!!

Jag kör även med en Japansk lösning
som du kan se på min blogg men den funkar inte lika bra utanför stan då har du oftas bara gprs hastighet.

Fotomicke blogg

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto