Annons

Sätta fokus vid astrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Rör sig månen eller planeter för snabb i förhållanden till gjorde för att använda multi shoot på Sony den kan ta 16 bilder och slå ihop till en med högre upplösning
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Rör sig månen eller planeter för snabb i förhållanden till gjorde för att använda multi shoot på Sony den kan ta 16 bilder och slå ihop till en med högre upplösning
Även med en tracker så kommer Pixelshiftekniken inte vara ett bra sätt att fotografera rymden. Det är klart bättre att stacka som vanligt.
Vi använder dock en annan teknik som kallas dithering som gör att vi fotograferar objektet på olika pixlar.

/Stefan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Även med en tracker så kommer Pixelshiftekniken inte vara ett bra sätt att fotografera rymden. Det är klart bättre att stacka som vanligt.
Vi använder dock en annan teknik som kallas dithering som gör att vi fotograferar objektet på olika pixlar.

/Stefan
Gör vi, det hade jag ingen aning om 😊

Hittade denna förklaring från Astrobackyard (bra site för att lära sig allt möjligt om astrofoto), men det är kanske något man gör via guidekameran, men en sådan använder jag inte än

 

Astroscapist

Aktiv medlem
Gör vi, det hade jag ingen aning om 😊

Hittade denna förklaring från Astrobackyard (bra site för att lära sig allt möjligt om astrofoto), men det är kanske något man gör via guidekameran, men en sådan använder jag inte än
...
Vissa av oss då :)
Man kan göra det manuellt med genom att justera kompositionen minimalt då och då. Har man inte superb följning heller så sköter det ju sig själv en aning, även om det inte är optimalt.

/stefan
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Vissa av oss då :)
Man kan göra det manuellt med genom att justera kompsitionen minimalt då och då. Har mar men inte superb följning heller så sköter det ju sig själv en aning även om det inte är optimalt.

/stefan
Va fint, jag kör nog på ”inte superb följning” då 😊, klickar Jag mig fram mellan bilderna så ser jag att tex en stjärna rör sig i någon riktning ibland kan den även byta riktning
 

dJb

Aktiv medlem
En sak när det gäller skärpa är att det är bra att kontrollera den då och då under en längre session. Min rutin är att jag direkt efter PA gör en manuell inställning med en bahtinovmask mot en stark stjärna (typ capella eller dubhe) så jag vet att skärpan är bra från början. Under fotograferingen kör jag sedan AF var 30 min eller om temperaturen går upp eller ned mycket och det kan ju vara värt att kolla skärpan då och då även om man ställer skärpan manuellt. Att vara noggrann med skärpa och guidning är väldigt viktigt för slutresultatet, nybörjarfel jag själv missade på i början. (Guidning främst viktigt med längre brännvidder och tider och dålig guidning ger för stora stjärnor och förlorade/för mjuka små detaljer).
 

pdahlen

Aktiv medlem
En sak när det gäller skärpa är att det är bra att kontrollera den då och då under en längre session. Min rutin är att jag direkt efter PA gör en manuell inställning med en bahtinovmask mot en stark stjärna (typ capella eller dubhe) så jag vet att skärpan är bra från början. Under fotograferingen kör jag sedan AF var 30 min eller om temperaturen går upp eller ned mycket och det kan ju vara värt att kolla skärpan då och då även om man ställer skärpan manuellt. Att vara noggrann med skärpa och guidning är väldigt viktigt för slutresultatet, nybörjarfel jag själv missade på i början. (Guidning främst viktigt med längre brännvidder och tider och dålig guidning ger för stora stjärnor och förlorade/för mjuka små detaljer).
Säkert sant men tror också att det är klokt att man som nybörjare börjar lite försiktigt, i parollen hur mer man lägger till desto mer kan gå fel :).

Tex när jag i förra veckan skulle fotografera Saturnus och Jupiter med det längsta jag kunde frambringa och det var D500, 200-500 och TC1,4 vilket skulle bli ekvivalent brännvidd på 1050mm, det mesta gick ju rätt men jag glömde skruva ut objektivet till 500mm så det stod kvar på 200, var ju ingen mening att spara dessa bilder :).

Nu använder jag en Sky Watcher tracker och vanlig kamerautrustning, med den vikt jag kan ha på den så kan jag använda upp till 630mm och det blir ändå skapligt bra tycker jag, jag är nöjd iaf.

Har nu lagt en order på Sky Watcher EQM35 som klarar en 10kg och som har möjlighet till guidekamera om och när jag har kommit så långt, det är ju så långa leveranstider på många av dessa delar så man vet ju inte om det blir någon leverans i år, men det är bra träning att ens hitta runt i himlavalvet med det jag har idag

Kan tillägga att jag ställer in fokus igen efter varje objekt och det är nog max en 30 min per objekt idag
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Nä för fokusringen går ju bortom oändligheten. Var hamnar man då? Utanför universum?
Jag har inga andra hjälpmedel utan ställer fokus mot en planet med maximal förstoring i live view. Det är inte alltid det funkar så man får kolla resultatet så att man inte kommer hem med bara oskarpa bilder.
 
ANNONS