Annons

Så hände det till slut.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolz

Avslutat medlemskap
Under ett jobb idag så var olyckan framme, mitt 70-200/2.8 (utan IS) åkte i backen.Har klarat mig genom åtskilliga år utan några större fadäser men blir nog till att besöka intervision i Malmö nu antar jag.

Typiskt så är det det objektiv jag använder allra mest i mitt yrkesutövande, är så himla användbart till de mest skiftande fotouppdrag. Tur i oturen är att jag är CPS godkänd, alltid något.

Någon som vågar gissa eller vet vad kostnaden kan bli för en reperation och då under förutsättningen att det "bara" blir byte av bajonettfattningen (heter väl så)?

//Ronney

Bilagor

• Gluggen.jpg
    Gluggen.jpg
    96.8 KB · Visningar: 1,387
Om du inte har tummen mitt i handen så testa ta en liten nätt tång å böjj upp det, och sedan använd en tunn tunn fil till att fila till ev metall som inte följer den runda böjjen.
(var aktsam med den svarta plasten på objektivet)

Självklart ska du väl lämna in den ändå, men prova "laga" de själv först å se hur de blir.

En skott i mörkret då jag själv inte har Canon men, kanske går det att enkelt flytta över fästet från ett enklare offer-objektiv?

Jag har redan funderat på att försiktigt försöka rätta upp det och även att skifta fästet med mitt 400/5.6 för att se om gluggen i sig är ok. Men jag kommer ändå till att kontakta Malmö imorgon först för säkerhetens skull innan jag börjar skruva och dona, vill inte riskera att sabba mer eftersom jag har aldrig gjort detta innan. Tack för er svar!

Om du funderar på att byta fattningen mot ett från något annat objektiv. Bör du tänka på att dessa har olika tjocklek. Kan få en del skärpeproblem om du byter rätt av.

Billigare objektiv shimsas för rätt tjocklek, men dyrare objektiv brukar helt enkelt ha olika tjocka fattningar.

Jodå Bengt, det lever i högsta välmående efter ett besök hos Intervision/Malmö. Ny bajonettfattning plus en justering av fokuseringen för 1.800:- plus moms så jag upplever det ännu mer träffsäkert numera. Måste bara ge kredit till Intervision för deras suveräna service, lämnade gluggen 13.45 på tisdagen och den var klart onsdag förmiddag (c:

//Ronney

ANNONS
Götaplatsens Foto