Annons

Så har det då hänt....

Produkter
(logga in för att koppla)

casting

Aktiv medlem
Slutaren på min 20d har lagt av... En bländarlamell har släppt och hänger lite moloket och var tredje exponering får jag Error 99... Ville bara beklaga mig, men jag tänkte att jag ska rapportera hur det går så att ni andra får se vad det kostar och hur det går. Min kamera har gått lite drygt 20' exponeringar så jag tror jag är ganska tidig ut med detta problemet. (Naturligtvis har garantin gått ut, vad trodde ni ;-))
Har kontaktat Intervision och Canon RCC i Göteborg och båda gissar på c:a 3000 kr och ett par veckors ledtid för reparationen. Åker förmodligen förbi Canon i slutet av veckan för jag känner inte för att skicka kameran.

*fortsättning följer*

Om det inte har gått mer än tre år från köpet så kan det ju trots att garantin har gått ut, vara värt att iaf. försöka reklamera ( till säljaren för fel enligt konsumentköplagen). Kameran ska väl klara mer än 20.000 exponeringar.

Men jag vet inte riktigt hur långt, om alls, det skulle hålla.

Jag tänker självklart ta en diskussion med Canon om det är skäligt. Men jag har inte hittat några pålitliga källor som anger en beräknad livslängd på slutaren. Håller med om att det känns något kort. Men jag har inte heller hittat något som garanterar en viss livslängd. Så vi får se. :)

Jag vill minnas att det i samband med lanseringen av 30D sades (i media, typ Kamera & Bild) att dess slutare är testad för 100.000 exponeringar och att det är dubbelt upp från 20D.

Men tyvärr är ju inte testad samma sak som garanterad livslängd. Någon ska ju dra ner snittet också ;-)

defiant skrev:
20D skall klara ca 100.000 exponeringar så du skall klart reklamera,

Var har du fått den siffran ifrån då? Jag har hört många säga både det ena och andra, men ingen som kunnat hänvisa till någon pålitlig källa. Men som sagt var. Vi får se vad dom säger...

defiant skrev:
20D skall klara ca 100.000 exponeringar så du skall klart reklamera,

Att en testslutare klarade dom exponeringarna är ju ingen garanti för att alla andra skall göra det, alla mekaniska prylar kan tyvärr gå sönder före den förväntade livslängden, inget konstigt i det, sånt händer väl dagligen.

kent.

Angående slutare.

Jag har också hört det att 20Dn ska tåla 100 000 exponeringar. Då jag va nere på Elmia och snackade med en från Canon där sa han att 20Dn bara va begränsad till 30 000 exponeringar jämfört med den nya 30Dn som pallar minst 100 000 exp, jag sa att det va den mest förjävliga marknadsföring jag hört eftersom dom sa vid 20Ds nysläpp att den skulle hålla så många exponeringar, men han nekade, och eftersom jag precis hade satt på en 70-200L IS USM på min kamera som jag fått låna av dom för att testa IS:en så sa jag följande "Okej, men om det nu visar sig att du har fel, får jag den här gluggen av dig då?"
Säljaren blev tyst några sekunder och sa "ehhh.. asså.. njaa,,, ehhh, NEJ! Det ä väl klart att du inte får!"

Verkade som om jag trampade på en öm tå där. :)

Är inte alla dessa siffror en ren spekulation som övergått till ett skvaller som sedan blivit en folktro?

Precis som det står högre upp i tråden så jag jag aldrig sett en officiell siffra. Om det nu är garanti på 30000 exponeringar så borde det stå i handboken eller på garatikvittot.

Jag frågade lite försiktigt på Canon RCC och där sa dom att dom inte hade en "officiell" siffra, men att dom hade haft ex som gått en bra bit över 100' exponeringar såväl som dom som bara gått 15' exp. Nu vet man ju inte om vederbörande hade full koll heller, men man kan nog dra slutsatsen att det inte finns något som heter "garanterat" antal exponeringar iaf.

Ok då kommer frågan som alla väntat på.

Anser Cannon att det blir ett garanti ärende eller får du betala?
20000 exponeringar förväntas sig nog de flesta, en pressfotograf klämmer ju av det på 6månader och då behöver man inte ens motivera felet för att få garanti.

Det vet jag inte än, det får undersökningen visa. :) Jag har garderat mig med min drulleförsäkring. Jag hävdade att om Canon inte anser att det är ett fel så måste den skadats av mig på något vis, för så lite KAN den ju inte hålla för . Och det VERKAR som försäkringsbolaget köpte det. Så nu har jag förhoppningsvis i värsta fall en självrisk på 1000 kr att betala ;-)

Nome Nescio skrev:
Är inte alla dessa siffror en ren spekulation som övergått till ett skvaller som sedan blivit en folktro?

Precis som det står högre upp i tråden så jag jag aldrig sett en officiell siffra. Om det nu är garanti på 30000 exponeringar så borde det stå i handboken eller på garatikvittot.

Där har du säkert rätt, men man tycker ju att försäljare i butiken inte bör nämna dessa siffror. När jag köpte min 350D förklarade försäljaren att den "bara" var gjord för 50´ bilder och 20D för dubbelt sa manga!
Samma sak som nämndes tidigare om killen i Canon montern pa Elmia. Vad säger han när nästa model kommer? Klarar 30D da fortfarande över 100´?
/Conny

conman skrev:
Där har du säkert rätt, men man tycker ju att försäljare i butiken inte bör nämna dessa siffror. När jag köpte min 350D förklarade försäljaren att den "bara" var gjord för 50´ bilder och 20D för dubbelt sa manga!
Samma sak som nämndes tidigare om killen i Canon montern pa Elmia. Vad säger han när nästa model kommer? Klarar 30D da fortfarande över 100´?
/Conny

Ska bli intressant, nu är det ju aningen tveksamt att dom har en 40D eller vad dom nu skulle kalla den på nästa Elmia, men kom ihåg denna tråd nästa gång dom står och säger att deras nya kamera klarar 100 000 exp som INTE varken 20D eller 30D klarade av. :)

Mattias Holter skrev:
Ska bli intressant, nu är det ju aningen tveksamt att dom har en 40D eller vad dom nu skulle kalla den på nästa Elmia, men kom ihåg denna tråd nästa gång dom står och säger att deras nya kamera klarar 100 000 exp som INTE varken 20D eller 30D klarade av. :)
Men i fallet 30D finns åtminstone officiella siffor. Kolla under Shutter Speeds här.

För 20D sades det förr att "The shutter durability is about twice that of the EOS 10D." Officiell källa

StefanN skrev:
Men i fallet 30D finns åtminstone officiella siffor. Kolla under Shutter Speeds här.

Officiella och officiella. Men dom säger ju inte heller att den är garanterad 100' cykler. Utan bara UNGEFÄR 100'.... Men visst,det är ju det närmaste vi kommit iaf :)

För övrigt kan jag informera om att en slutarreparation inkl justering av AF (som dom tydligen måste göra enligt prisförslag) går på 4200 kr. Nu kommer jag sannolikt låta min försäkring täcka detta och därmed tar jag inte diskussionen om skäligheten med Canon. Kändes minst riskabelt så :)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto