Annons

Sökare D300/40D/1DmkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Pall

Aktiv medlem
Har en liten fundering kring sökarna i de nya modellerna kontra min lite äldre 1DmkII. Funderar på ett nytt smidigare hus och kan ev också tänka mig att byta märke, men vill gärna ha så bra sökare som möjligt. Min 1D visar 100% liksom D300, 40D 95%, men det jag inte riktigt är med på är uppgifterna nedan:

D300:
Eyepoint: 19,5 mm
Magnification: 0,94x

D40:
Eyepoint: 22 mm
Magnification: 0,95x

1DmkII:
Eyepoint: 20 mm
Magnification: 0,72x

Vad menas med magnification? Stor skillnad i värde på min och de andra. Jag använder glasögon och vill se så mycket av sökaren som möjligt utan att behöva "titta runt" med ögat. Kort och gott; vilken har på pappret bäst sökare?

Så här

Eyepoint är ett mått på hur långt ifrån okularets glas man fortfarande kan se hela bilden (avstånd okularglas-hornhinna)
Magnifikation är hur mycket okularet förstorar bilden. Ju lägre värde ju mindre är bilden dvs det ser ut som om den var längre bort. Bra endast då man vill ha överblick utan att titta runt som du säger. Nackdelen är att det blir svårare att se var skärpan ligger. Det går heller inte riktigt bra att jämföra siffrorna rakt av eftersom sensorstorleken är olika. En kamera med mindre sensor behöver större sökarförstoring om inte bilden skall bli jätteliten. Att jämföra sida vid sida är nog det bästa.

Man kan väl jämföra så här:
frame coverage*magnification/crop factor

Då blir det:

D300 1*0,94/1,52=0,62

40D 0,95*0,95/1,62=0,56

1DmkII 1*0,72/1,26=0,57

Om jag fattar saken rätt så har D300 bäst sökare på pappret, även för mig som har glasögon?

Pall skrev:
Om jag fattar saken rätt så har D300 bäst sökare på pappret, även för mig som har glasögon?
Det är inte säkert. Den har ju kortare "eyepoint", så man måste hålla ögat närmare. Fast det beror förstås också på hur okularet är utformat.
Störst sökarbild bör den ha i alla fall.

Tillägg: Själv tycker jag att det är värdelöst med glasögon oavsett kamera, tyvärr. Man kladdar bara ner glaset när man kommer åt ögonmusslan.
Jag använder linser när jag fotar, eller så tar jag helt enkelt av mig glasögonen, vilket ju går bra om kamerans dioptrijustering räcker till.

40D fick ju längre eye-point just för att underlätta för glasögonbärare, så jag antar att den inte är helt fel för oss glasögonormar...

ANNONS
Götaplatsens Foto