Annons

Söker Fotoväska med öppning i ryggen

Produkter
(logga in för att koppla)

Svarfvar

Aktiv medlem
Söker en fotoväska liknande "Bevis gear top shelf camera bag"

.

Den kan snabbt vändas runt och öppnas och ha som en hylla på magen för objektivbyte. Finns det någon liknande som inte kostar skjortan?
 

Comanche

Aktiv medlem
Jag använder en lowepro slingshot som precis som den du länkade kan snabbt öppnas utan att behöva plocka av väskan. Dock öppnar den lite annorlunda men minst lika smidig skulle jag säga. Den jag har är AW200 och köpte det för 300 kr på blocket.

Finns flertal modeller och serier som lowepro tillverkar, även sånna som har öppningen i ryggen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har en Backlight 26L och en 36L. Båda öppnas bakvänt, så att säga.
Den mindre modellen köpte jag utan att begripa att den inte har plats för en fullvuxen kamera. Kan vara värt att veta, beroende på vad du tänker stoppa in där.

Huruvida de uppfyller dina ekonomiska önskemål beror på vilken sorts skjortor du brukar använda.
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Jag har en Backlight 26L och en 36L. Båda öppnas bakvänt, så att säga.
Den mindre modellen köpte jag utan att begripa att den inte har plats för en fullvuxen kamera. Kan vara värt att veta, beroende på vad du tänker stoppa in där.

Huruvida de uppfyller dina ekonomiska önskemål beror på vilken sorts skjortor du brukar använda.
Jag kör en hel del med MFT så de är ju inte fullvuxna. Har en stor rygga, men saknar just den funktionen att öppna ryggen och få en liten arbetshylla. ThinkTank backlight 26L kan kanske vara lagom då.
 

UlfHan

Aktiv medlem
En liten petitess, de heter Mindshift gear Backlight 26 L och 36 L. De tillverkas av Thinktank. Jag har också båda och 26 L funkar bra till en R5 med ett antal objektiv. När man vill ha med 500/4 så tar jag 36 L.
 

bmbild

Aktiv medlem
Jag kör med Lowepro Flipside Trek 450 och har stoppat i R5 med batterigrepp, 70-200 f2,8, 24-70 f4, 16-35 f4, och 50 f1,8. Dessutom har den ytterligare ett större fack för t. ex. mat/kläder samt fack för padda eller laptop. Mycket skön bärsele. Finns även i två mindre storlekar, Flipside Trek 350 och Flipside Trek 250 och pris börjar på ca 1100:- Bärselen på minsta modellen skiljer sig från den på de två större.
 

Andreas U

Aktiv medlem
Jag kör Wandrd Prvke. Inte exakt samma funktion som du beskriver men helt klart åt det hållet. Öppning hela ryggen + sidoåtkomst så man behöver inte ta av sig helt. Tar man ändå av sig så är det alltid bättre att öppna ryggplattan tycker jag. Grym kvalité o lösningar i övrigt men om den kostar skjortan el inte kan man ju diskutera. Hade liknande funnits för länge sen hade det varit billigt i längden för min del :) Fyller den ens behov så lär den stå pall väldigt länge iaf. // A
 

martley

Aktiv medlem
Jag har en Lowepro Hatchback BP 250 AW II. Finns även i en lite mindre modell som heter ...150... Ungefär halvaryggan består av en urtagbar väska med vadderade fack för fotoutrustning och med lucka från ryggsidan. Andra halvan är "vanlig" ryggsäck som man kommer åt uppifrån.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag ska kanske tillägga att även en fullvuxen kamera, i mitt fall definierat som en Canon 1DX, går in i en Backlight 26L. Problemet blir att även om det går att stänga in kameran i väskan, så kan man inte bära den bekvämt längre. Prismahuset gnager i ryggen hela tiden.

Ett alternativ är förstås att ta bort objektivet och lägga in huset för sig självt. Men det skrymmer mer i sidled då.
 

martley

Aktiv medlem
Jag ska kanske tillägga att även en fullvuxen kamera, i mitt fall definierat som en Canon 1DX, går in i en Backlight 26L. Problemet blir att även om det går att stänga in kameran i väskan, så kan man inte bära den bekvämt längre. Prismahuset gnager i ryggen hela tiden.

Ett alternativ är förstås att ta bort objektivet och lägga in huset för sig självt. Men det skrymmer mer i sidled då.
Kameraväskor har samma problem som damskor: De ska vara små på utsidan men vara stora och rymliga inuti, och det är två motsägande krav. Formatet på Canons 1D* kameror (och R3 för den delen) är större än de flesta andra och det begränsar förstås utbudet av väskor. Fast samma problematik tror jag uppstår ifall man monterar på ett batterrigrepp på andra kameramodeller.
 

hornavan

Aktiv medlem
Kameraväskor har samma problem som damskor: De ska vara små på utsidan men vara stora och rymliga inuti, och det är två motsägande krav. Formatet på Canons 1D* kameror (och R3 för den delen) är större än de flesta andra och det begränsar förstås utbudet av väskor. Fast samma problematik tror jag uppstår ifall man monterar på ett batterrigrepp på andra kameramodeller.
Dessutom skall de hålla hög kvalitet och vara billiga, inte att förglömma.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fast samma problematik tror jag uppstår ifall man monterar på ett batterrigrepp på andra kameramodeller.
Ja, med den skillnaden att det är åtminstone möjligt att demontera.
Baserat på de bilder jag sett, där storleken på 1DX Mark III jämförs med R3, tror jag att en R3 passar precis. Det är någon centimeter det hänger på.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag gillar LowePro. Det finns minst upp till storleken 500 med stängning på ryggsidan. Bra vadderade, sköna att bära och flexibla och bra inredningssytem. 500:at rymmer en 1 DX med 300/2,8 eller 400/4 med monterat motljusskydd på höjden. Fyller precis måtten för handbagage på flyg. Flipside 200 tycker jag är perfekt för en 5DIV/R5-kamera i storlek och ett 400/5,6 eller 100-400/5,6.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har en LowePro Flipside 500 AW som jag tycker är mycket bekväm och dessutom rymlig. Jag får plats med en Sony a7Rii med monterat 24-105/4, ett 135mm/1,8, ett Voigtländer 10mm och 15mm monterade "rygg-mot-rygg", ett 90mm macro, ett 55mm/1,8 och ett Voigtänder 35mm/1,4 "rygg-mot-rygg", ett Voigtländer 65mm macro samt en låda med 100x150mm filter och hållare, några andra filter plus lite småsaker i det stora facket. Sättet att limma ihop två objektivlock och få en stapel med två objektiv spar mycket plats och är möjligt tack vare Flipsides 500 AW's tjocklek. En bonus är att ryggsidan förblir ren även om ryggan läggs på lite smutsiga platser när jag skall plocka saker samt att den är lite säkrare mot klåfingriga personer när jag bär den i exempelvis folkträngsel.
 

martley

Aktiv medlem
Ja, med den skillnaden att det är åtminstone möjligt att demontera.
Baserat på de bilder jag sett, där storleken på 1DX Mark III jämförs med R3, tror jag att en R3 passar precis. Det är någon centimeter det hänger på.
Ja, men då kunde man ju i stället montera bort objektivet från kamerahuset och förvara kamerahuset liggande i en betydligt tunnare väska. Då får man förstås inte fram kameran i funktionellt skick lika snabbt, och det är kanske inte så bra att hantera kameran utan monterat objektiv ute i terrängen. Men jag misstänker att man inte vill montera bort och på batterigreppet heller varje gång kameran ska i och ur kameraväskan heller, det tar lite tid det också, även om den operationen inte är lika väderkänslig som hantering av objektivet.
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Har kikat runt på alla förslag, har också stött på think tank sling-o-matic, både 10 och 20 verkar vara rätt trevliga, men säljs tydligen inte längre / i Sverige. Har redan en större Lowepro rygga, men vill ha något som gör det enklare att byta objektiv, snabbt, stående, i fält.
 

nikitin

Aktiv medlem
ANNONS