Annons

Söker input inför övergång till EOS R6

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Jag har inte haft någon större brådska att gå över till spegellöst när det gäller fullformat, utan har fortsatt att använda min 6D kompletterat med en M100 och en M50, för portabilitet.

I och med lanseringen av R6 så har Canon äntligen kommit med en kamera som passar mig och jag ser nu chansen att kanske rensa lite bland de (förmodligen osunt många) objektiv jag har och klara mig med ett lite mindre antal.

När det gäller normal-zoom och tele-zoom så räknar jag att klara mig med Tamron 24-70 f/2.8 (G1) och Canon 70-300L som jag har, tills det finns RF-objektiv i rimlig storlek och prisklass, men det är när det gäller de fasta objektiven jag har lite funderingar:

Det finns fyra brännvidder jag "måste" ha: 28, 35(40), 50 och 85.

För 28mm har jag tre olika, den gamla EF 28mm f/2.8, Voigtländer 28mm, samt den nyare EF 28 f/2.8 IS. Optiskt sopar den nyare banan med de äldre, men de är små, lätta och har "karaktär". Det jag undrar är om någon känner till något annat alternativ till dessa, det är ju lite fånigt att ha tre så snarlika.

För 35/40 mm har jag EF35 f/2 IS samt EF 40mm f/2.8 samt Voigtländer 40mm f/2. Optiskt är den första överlägsen, men de andra två har sina förtjänster också. Där är min tanke att jag ändå borde kunna ersätta alla med RF 35mm f/1.8 utan att egentligen missa just något. Ni som har RF 35, vad tror ni?

50mm är ett konstant dilemma när det gäller Canon, eftersom jag tycker att det inte finns något objektiv som både är optiskt utmärkt och också någorlunda lätt och kompakt. Därför har jag både Ef 50 f/1.8, EF 50 f/1.2L och Sigma Art 1.4. Idealt sett skulle jag ha bara ett 1.4, men som inte är lika klunsigt som Sigma-objektivet. Känner någon till om det finns något lämpligt alternativ, eller är det bästa att ställa in sig på att jag "behöver" ha dessa även i fortsättningen.

För 85mm så har jag EF 85mm f/1.8, Tamron SP 85mm f/1.8 samt Samyang MF 85 mm f/1.4 (den äldre versionen). Dessutom använder jag gärna EF 100mm f/2.8L Macro för porträtt (främsta användningen för alla dessa). Min tanke nu är att jag borde kunna ersätta alla dessa med RF 85mm f/2 Macro, som visserligen är något långsammare, men som tycks ha en fantastisk närgräns. Eller skulle Samyang RF 85mm f/1.4 vara ett bättre alternativ? Tankar?

Hualigen, inte lätt det här!

Jag har både RF 35/1,8 IS STM Macro och EF 35/2 IS USM. Jag har inte hunnit testa dem sida vid sida, men andra tester ger i handen att det nya objektivet är minst lika bra.

Jag gillar RF 35/1,8 IS STM Macro eftersom det är kompakt, känns välbyggt och fokuserar snabbt på normala avstånd. Vid makro är det klart segare.

Motljusskyddet är väldigt mycket mindre än EF-versionens. Men jag har inte köpt det än utan kör med ett skruv-in i metall från Nikon. Det är också klart mindre än EF-versionens stora i plast (som på mitt objektiv lätt lossnar).

Ryktena säger att ett RF 50/1,8 IS STM är nära förestående. Det verkar logiskt. Det lär väl ha motsvarande kvalitet som RF 35/1,8 IS STM Macro och RF 85/2 Macro.

Tamron SP 85/1,8 VC är superskarpt, fokuserar snabbt och är vädertätat. Men jag förstår din nyfikenhet på RF 85mm f/2 Macro. Jag vet inte hur snabbt det fokuserar. Du får prova i en butik.

Jag har kört en helt del med Eos R6 och jag tycker inte att du ska ha några tveksamheter om den kameran. Den är liten, snabb och smidig. Bättre på alla sätt än din Eos 6D. Autofokusen är väldigt mycket bättre, både med EF och RF-objektiv.

Tack Magnus, jag känner mig fullständigt övertygad om R6, det enda jag gärna hade sett var en toppdisplay, men jag kan leva utan det. I övrigt vet jag att den kommer att passa mig perfekt. Det är egentligen "bara" på objektivfronten som jag är lite fundersam. Iofs vet jag att de objektiv jag har kommer att fungera om möjligt ännu bättre på R6, men iom att jag har en förkärlek till hyfsat kompakta objektiv så är RF-objektiv en fördel. Jag hoppas att tillverkare som Tamron/Samyang/Viltrox etc lanserar deras spegellösa FF-objektiv i RF-fattning också

Ang RF 85 f/2 så menade jag med "långsammare" inte AF-hastigheten, den kommer att räcka för mig, utan jag syftade på ljusstyrka/bländare, men trots den mindre bländaren så tror jag att den bättre närgränsen gör att jag ändå kan få den bakgrundsseparation etc jag ibland vill åt.

När jag gick från 6d/5div -> eos R så bytte jag EF 35mm f2 IS till RF 35mm. Jag upplever dem ganska likvärdiga optiskt, men RF 35mm blir väldigt smidig och kompakt och känns klockren till R.

EF 40mm 2.8 fick också vika, eftersom den tillsammans med EF-RF adapter inte längre hade någon storleksfördel jämfört med RF 35mm.
Objektivet behöll jag men använder numera bara med en gammal 5d classic.

Jag har en 50mm 1.2 som jag köpte begagnad och den var knepig på 5div. Med eos R blev den mycket bättre tack vare R:s autofokus och ögonfokus. Nu sätter den fokus rätt på i princip varenda bild och är hur kul som helst. Objektivet sitter ofta på kameran, till skillnad från förut med DSLR. Ungefär som

Tack Peter, det är ganska precis i de banorna jag tänkt. EF 50mm f/1.2 är ju långt ifrån RF 50 f/1.2 vad gäller optisk perfektion, men det är ändå ett fenomenalt objektiv, plus att det är hanterbart i storlek. Tillsammans med ögon-AF och IBIS så borde det bli riktigt kul. Dock vore det fint att få något lite mindre, men ändå bra optiskt, men vi får väl se vad framtiden för med sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto