Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker kompetent webbfotogalleriprogram för Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina.D

Aktiv medlem
Hejsan!

Satt halva dagen igår och testade olika program för att skapa webbfotogallerier. Många riktigt trevliga, men jag saknar två funktioner i dem alla:

1. Möjlighet att välja vilka IPTC-fält jag vill ha med på webben. Så jag slipper tagga två gånger.

2. Att färgprofilen konverteras till sRGB.

För övrigt vill jag kunna bygga egna skins/skal/mallar och skicka upp ändringarna med ftp direkt från programmet och inget trams med extra programvara på servern.

Någon som har hittat denna tulipanaros där ute i programdjungeln?

Glada hälsningar!
Stina

PS. Har testat Shutterbug, JAlbum och Web Photos Pro och tittat på en drös andra.

Jag använder mig av MG2s webgallery, kräver endast PHP av servern. http://mac.myftp.org/gallery/

Stina.D skrev:
1. Möjlighet att välja vilka IPTC-fält jag vill ha med på webben. Så jag slipper tagga två gånger.
Går att ställa in exakt vilka IPTC/EXIF fält man vill visa, fast kräver att man ändrar lite i en PHP-fil.

Stina.D skrev:
2. Att färgprofilen konverteras till sRGB.
Någon sådan funktion har inte MG2 galleriet, gör inte mig något då ja alltid sparar alla mina bilder i sRGB som ska till nätet.

Stina.D skrev:
För övrigt vill jag kunna bygga egna skins/skal/mallar och skicka upp ändringarna med ftp direkt från programmet och inget trams med extra programvara på servern.
Går att bygga egna skins i. Och som sagt va, ända som krävs är en webserver med stöd för PHP, ser själv inte PHP som extra trams på en webserver...

Finns säker massor med andra program/server lösningar som är bättre, detta funkar för mig, gratis, litet, smidigt...

Om man vill ha ett litet mer statiskt webgalleri, så kolla in lite på de funktioner som iView Media PRO har.

Stina.D skrev:
PS. Har testat Shutterbug, JAlbum och Web Photos Pro och tittat på en drös andra.
Med tanke på att du i JAlbum kan skriva egna skins och har tillgång till Java via BeanShell borde du kunna göra det du är ute efter.

Det första är tämligen enkelt. Jag har själv skrivit ett eget skin till JAlbum som baserats på bla Exhibit, Wedding och BluPlusPlus. Den sistnämnda har mycket stöd för just metadata. I mitt skin plockar jag ut visst metadata och presenterar.

När det gäller konvertera till sRGB borde man kunna göra ett image-filter för det. I värsta fall något som kör en extern applikation.

Den stora fördelen med JAlbum är att man får statiska sidor* vilket är snabba att leverera kan underlätta om man har mycket last på servern. Dessutom kan man lätt bränna ut en del på CD/DVD och ge till intresserade. Det gör jag ofta.

Ytterligaren en fin finess är just att det är skrivet i Java så jag kör det både på min Windows- och MacOS-maskin hemma samt den Linux-server där jag har webbgallerierna (kan bara SFTP:a upp en bild till rätt katalog och sedan ber jag galleriet generera om sig). Vill man kan man göra det som ett automatiskt jobb.

Dock så kräver det hela lite programmeringskunskaper, men det är inte övermänskligt svårt (jag har ju klarat av det :)

(* Ahem... Nåja, mitt skin har faktiskt en databaskoppling som man kan slå på per katalog om man vill kunna kommentera bilder, men det är överkurs och kräver lite utöver JAlbum också. I detta fall ett simpelt CGI.)

Stort tack för alla svar!

Max: Ok, applescript, jag skulle säkert kunna pilla ihop något bra. Men tycker det vore smidigare med ett program som fixar det jag vill.

Joakim: Jag har testat MG2, men jag vill hellre ha statiska sidor. Annars är ju taggningen bra.

Jag använder iView Media PRO som katalogprogram, men saknar t ex generering av index-sida för underliggande kataloger och ftp och sRGB-konvertering (embed finns, men inte konverering).

Nu vet jag i alla fall att tulipanarosen med största sannolikhet inte finns eftersom fotosidans fantastiska gäng inte hittat den :)

Så jag tror jag kör med en kombination av PhotoShop för sRGB-konvertering, iView Media Pro för gallerigenerering och Dreamweaver för uppladdning. Tills jag hittar tulipanarosen ;-)

Stina

En annan grej som kan funka om du har OS X.4 (Tiger), kan vara å köra med Automator. (Vet ej va den kan heta på svenska så bifogar iconen. :))

Bilagor

• picture 3.png
    picture 3.png
    21 KB · Visningar: 170
Har inte uppdaterat ännu, men ska kika på automatern när jag gjort det. Tack för tipset!

ANNONS
Götaplatsens Foto