Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

Comanche

Aktiv medlem
Jag är en nybörjare som har fotat i drygt två månader. Använder mig av Nikon D610 med 50mm 1.8D samt Tamron 90mm 2.8 lens.

Sköt dessa bilder idag och söker lite kritik. Vad är bra och vad som är dåligt, vad borde jag tänka på etc. Sköt alla med 50mm.

Tack på förhand
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Kan rekommendera @alan_shaller eller @philpenman för B&W
Kör ditt race! Bra jobbat. Alla har olika smak
Jag gillar lite mer kontrast i svartvitt.
Typ såhär.
eb65c120-97e1-4744-b25b-1eff27fa9502-01.jpeg

@xftales
 

elgenper

Aktiv medlem
OK, ska vara uppriktig o elak...;-)

Bild 1 o 2 syns hur du tänkt (tror jag), och det är inte dumt, men här missade du. Tjejen i bild 1, som är den tydliga huvudpersonen är oskarp (utan att oskärpan i sig är ett uttrycksmedel). I bild 2 ser det ut som det just har varit ögonkontakt och samspel mellan de två tjejerna, men att du inte hann med innan den vänstra började vrida sig. (Jag erkänner villigt att jag mycket väl kan ha feltolkat vad som hände och vad du ville, men det är min reaktion inför bilderna).

Bild 3, dragspelaren, är riktigt bra; här känner man en positiv kontakt. Men, beskär den ungefär som Johan gjort, så får du mer koncentration och slipper ha honom helt centrerad (och, gå INTE på "Cartier-Bresson-myten" om att det är "fult gjort" att beskära! Det är bara slutbilden som räknas, och blir den bättre av att beskära, så är det helt OK).

Bild 4 är i mina ögon i särklass bäst här; lyckas inte säga en enda negativ kommentar... Bild 5 är också OK; centrerad, men svårare att beskära pga vad som syns genom fönstren: både killen på lejonet och tjejen med kassen är ju på väg bort från "missionären", och det stärker intrycket av den ropande rösten i öknen.

Allmänt, en bra början, och 50 fungerar fint för dig. Kör med det, och splittra dig inte med fler gluggar eller en zoom. Beskär som sjutton när det verkligen behövs, och acceptera att 90 % av exponeringarna hamnar i papperskorgen. Såna är villkoren, och det är enbart vad du visar som räknas!
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Jag tycker alla bilder känns plottriga. Dvs för många oväsentliga detaljer som ger intryck av snapshot utan större eftertanke.
 

sb12

Aktiv medlem
Tycker det ser mycket bra ut med tanke på din korta erfarenhet!! Eller bra oavsett. Kanske inte den roligaste redigeringen av bilderna, lite för lite kontrast tycker jag. Men alla utom den sista tycker jag ser intressanta ut. Den första är riktigt nice med fokus på de som står i bakgrunden.
Kör på bara!
 

Comanche

Aktiv medlem
Jag tycker alla bilder känns plottriga. Dvs för många oväsentliga detaljer som ger intryck av snapshot utan större eftertanke.
Okej, det här var mitt andra försök med street photography. Men jag la ändå lite tanke på var och en av dessa bilder.

Den allra sista bilden med missionären som delade ut blad om Jesus, alla passerade förbi honom och verkade vara inte ens se honom där. Glassväggarna bakom honom verkade som ett par vingar på varsin sida av honom. Och genom de kan man även se människor röra sig iväg ifrån honom. Han var väldigt trevlig att prata med.

Bild ett var jag lite trög med fokuseringen och allt gick lite för fort där. Men jag ändå en rätt bra intressant bild ändå tycker jag. Tre personer på var sida och kvinnan i mitten som rusar ut. Med fokus på två längst back.

Det här var från mitt första försök förra veckan. Mitt i gamla stan mitt på dagen, få människor runt omkring. Där står jag i den här smala gränden och längst bort passerar den här kvinnan igenom men stannar upp. Hon håller väskan med handen inte hängd över axeln, hennes hållning läser som hon funderar över om hon faktiskt låste dörren eller inte. Det hela tog en två sekunder.


Jag skjuter mestadels natur, insekter och djur. Så det här är allt nytt för mig, men hoppas att jag kan utvecklas och skjuta bättre bilder. Tack!

 

Comanche

Aktiv medlem
Tycker det ser mycket bra ut med tanke på din korta erfarenhet!! Eller bra oavsett. Kanske inte den roligaste redigeringen av bilderna, lite för lite kontrast tycker jag. Men alla utom den sista tycker jag ser intressanta ut. Den första är riktigt nice med fokus på de som står i bakgrunden.
Kör på bara!
Tack!
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Bilderna på insekterna var mycket bra, särskilt på fjärilen. Jag lyckas aldrig få fjärilarna att sitta still, eller få ljuset att räcka till...

/T
 

Comanche

Aktiv medlem
Bilderna på insekterna var mycket bra, särskilt på fjärilen. Jag lyckas aldrig få fjärilarna att sitta still, eller få ljuset att räcka till...

/T
Tack ska du ha. Jag vet vad du menar, kan vara otroligt jobbigt att få bra bild när det kommer till fjärilar och trollsländor tycker jag.

Med fjärilar kan jag tycka om hittar en bra plats, gärna på kolonilott med blommor där fjärilarna hänger, så har jag goda chanser genom att bara sitta vid blommorna och invänta fjärilarna.



Sen får man för sig att åka till nåt ställe som fjärilshuset. Men endast på plats kommer på alla hinder som finns inför en när man ska ta en bra bild. Höga temperaturen där inne, alla människor och barn som går rakt in i bilden.

Men jag lyckades få till några bra bilder iallafall.
 
ANNONS