Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Söker lästips digitalt kontra analogfoto!
- Trådstartare carinan
- Start datum
carinan
Medlem
Menar då i kvalitet. Tror att Gp har kvar en del av sin analoga utrustning.
De digitala kamerorna är kanske inte lika snabba ännu, vid idrottstillfällen t ex..
Sen är det intressant att veta mer om själva lagringen av digitala bilder när arkiven med negativ försvinner. Kan vi läsa av det lagrade bilderna (nu ofta på cd) om 100 år?
Efterlysning av färska rapporter artiklar i ämnet!
De digitala kamerorna är kanske inte lika snabba ännu, vid idrottstillfällen t ex..
Sen är det intressant att veta mer om själva lagringen av digitala bilder när arkiven med negativ försvinner. Kan vi läsa av det lagrade bilderna (nu ofta på cd) om 100 år?
Efterlysning av färska rapporter artiklar i ämnet!
D76
Aktiv medlem
I snabbhet klarar sig dom utan vidare, ta Canon EOS 1D som är en sport/presskamera. Den ligger på 8 fps och den snabbaste analoga är väl 1 RS som ligger på 10 fps (har inte kollat uppgifterna så rätta mig gärna). Vad gäller kvalitet har 1Ds en större detaljrikedom än Velvia 50 enligt FOTO.
Malaka
Aktiv medlem
Jo, gör pressbruk så får man väl säga att digitalt både kommit ikapp och om.Nikons nya D2H drar också iväg ganska bra i hastighet, både fps och buffring. Det är iofs sant att tex GP fortfarande kör en hel del analogt, speciellt mellanformat och även ganska många av DNs fotografer. Har du kollat igenom forumet? Frågan har diskuterats en del vill jag minnas.
MVH Erik Å
MVH Erik Å
bjornt
Aktiv medlem
Det är inte alls säkert att du kan referera till tidningen Foto i ditt kandidatarbete! Kolla med din handledare!
Mina studenter får aldrig referera till populärvetenskapliga artiklar, men om det ändå måste göras så gör det som en fotnot - inget man baserar sitt resonemang kring.
Visst, alla regler har undantag, men sök i första hand efter artiklar i forskningsdatabaserna IEEE Explore eller ACM Digital Library (båda kostar pengar men ditt skolbibliotek har nästan garanterat tillgång till dem), eller testa på gratisdatabasen Citeseer (http://citeseer.nj.nec.com/cs).
Men det bästa tipset är nog ändå att du utnyttjar bibliotekets personal - har själv fått dem att leta upp obskyra artiklar åt mig (det är ju dessutom deras jobb).
Mina studenter får aldrig referera till populärvetenskapliga artiklar, men om det ändå måste göras så gör det som en fotnot - inget man baserar sitt resonemang kring.
Visst, alla regler har undantag, men sök i första hand efter artiklar i forskningsdatabaserna IEEE Explore eller ACM Digital Library (båda kostar pengar men ditt skolbibliotek har nästan garanterat tillgång till dem), eller testa på gratisdatabasen Citeseer (http://citeseer.nj.nec.com/cs).
Men det bästa tipset är nog ändå att du utnyttjar bibliotekets personal - har själv fått dem att leta upp obskyra artiklar åt mig (det är ju dessutom deras jobb).
carinan
Medlem
Björn, precis, så är det för oss med. Bra med teknikartiklarna är att de ofta är aktuella och kan ge inspiration om nyheter i ämnet osv.
Stort tack för länktipset..Jo vi har tillgång till databaser osv. på skolans bibliotek. Har inte fått någon bra träff ännu.
Mycket är skrivet om digitalt webbtidningar, bild/mobiltele osv.
Just nu letar jag igenom Kungliga Tekniska Högskolans publikationer..vill så gärna hitta någon svenskskriven rapport oxå.
Hälsn. Carina
Stort tack för länktipset..Jo vi har tillgång till databaser osv. på skolans bibliotek. Har inte fått någon bra träff ännu.
Mycket är skrivet om digitalt webbtidningar, bild/mobiltele osv.
Just nu letar jag igenom Kungliga Tekniska Högskolans publikationer..vill så gärna hitta någon svenskskriven rapport oxå.
Hälsn. Carina