Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

söker ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Matilda:12345

Ny medlem
Hej! Som födelsedagspresent ska jag köpa en kamera till min mamma. Jag har lite svårt för att hitta rätt och söker nu någon kunnigs råd och tips.

Hon har ett intresse för fotografering och har lite kunskap/erfarenhet sen tidigare, så söker ingen nybörjarekamera men inte heller någon väldigt tekniskt avancerad kamera. Hon har tidigare använt en gammal systemkamera, Canon 500D EOS tror jag att den heter.

Här nedan följer några önskemål kring kameran:
  • - Kunna ta helt okej närbilder då foton tas för ex. Marknadsföring av produkter etc.
  • - Kunna ta bra ”vanliga to go bilder”. Målet är att få bättre ”semesterbilder” än med en vanlig iPhone kamera.
  • - Kunna fotografera natur på främst längre distanser etc. Endast för eget bruk då det är ett stort intresse.
  • - Önskar även att det ska gå snabbt och enkelt att ladda upp bilder på dator/mobil.

Önskar att kameran kostar som mest 10 000kr.

Tack för svar!
 

BeBest

Aktiv medlem
Med en budget på 10 000 kronor får du 3 begagnade objektiv, vilka bör klara de uppgivna uppgifterna någorlunda men fortfarande saknas systemkameran.
Ett alternativ som inte heller är fulländat men som bör klara jobbet hyfsat när man väl sett vad konstruktionen har för begränsningar och förstått hur man kommer runt dem är en superzoomkamera. Den klarar uppgifterna i de flesta lägen men man bör undvika maximal vidvinkel och nöja sig med att zooma in det en aning. Jag använder eller har använt dessa kameror i tur och ordning, Lumix FZ200, Lumix FZ300 och nu har jag en Lumix FZ2000. Den senare har mycket finesser och kan mycket men just vidvinkelläget är dess absoluta akilleshäl. Här är det nödvändigt att zooma in såvida inte man är en överdängare på bildredigering!
 

Cygni

Aktiv medlem
Hej! Som födelsedagspresent ska jag köpa en kamera till min mamma. Jag har lite svårt för att hitta rätt och söker nu någon kunnigs råd och tips.

Hon har ett intresse för fotografering och har lite kunskap/erfarenhet sen tidigare, så söker ingen nybörjarekamera men inte heller någon väldigt tekniskt avancerad kamera. Hon har tidigare använt en gammal systemkamera, Canon 500D EOS tror jag att den heter.

Här nedan följer några önskemål kring kameran:
  • - Kunna ta helt okej närbilder då foton tas för ex. Marknadsföring av produkter etc.
  • - Kunna ta bra ”vanliga to go bilder”. Målet är att få bättre ”semesterbilder” än med en vanlig iPhone kamera.
  • - Kunna fotografera natur på främst längre distanser etc. Endast för eget bruk då det är ett stort intresse.
  • - Önskar även att det ska gå snabbt och enkelt att ladda upp bilder på dator/mobil.

Önskar att kameran kostar som mest 10 000kr.

Tack för svar!
Måste det vara en ny eller går det bra med en begagnad?
 

Brix

Aktiv medlem
Hej! Som födelsedagspresent ska jag köpa en kamera till min mamma. Jag har lite svårt för att hitta rätt och söker nu någon kunnigs råd och tips.

Hon har ett intresse för fotografering och har lite kunskap/erfarenhet sen tidigare, så söker ingen nybörjarekamera men inte heller någon väldigt tekniskt avancerad kamera. Hon har tidigare använt en gammal systemkamera, Canon 500D EOS tror jag att den heter.

Här nedan följer några önskemål kring kameran:
  • - Kunna ta helt okej närbilder då foton tas för ex. Marknadsföring av produkter etc.
  • - Kunna ta bra ”vanliga to go bilder”. Målet är att få bättre ”semesterbilder” än med en vanlig iPhone kamera.
  • - Kunna fotografera natur på främst längre distanser etc. Endast för eget bruk då det är ett stort intresse.
  • - Önskar även att det ska gå snabbt och enkelt att ladda upp bilder på dator/mobil.

Önskar att kameran kostar som mest 10 000kr.

Tack för svar!
De tre första punkterna handlar främst om objektiv snarare än kamera.

Ärligt talat så tycker jag förslaget ovan om presentkort låter som den vettigaste idén. Jag menar, om hon har intresse och kunskap sen innan så borde hon ju själv veta lite vad hon vill ha/behöver.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Som andra nämner handlar flera frågor om objektiv, men "Kunna ta bra ”vanliga to go bilder” skulle jag säga avgör frågan, och då är Fujifilm det självklara valet. Det är det enda systemet som satsar på APS-C och de är berömda för sina färgprofiler som ger fina och levande bilder direkt ur kameran utan behov av redigering. En begagnad X-T3 eller X-S10 med 18-55 är en bra start.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Hej! Som födelsedagspresent ska jag köpa en kamera till min mamma. Jag har lite svårt för att hitta rätt och söker nu någon kunnigs råd och tips.

Hon har ett intresse för fotografering och har lite kunskap/erfarenhet sen tidigare, så söker ingen nybörjarekamera men inte heller någon väldigt tekniskt avancerad kamera. Hon har tidigare använt en gammal systemkamera, Canon 500D EOS tror jag att den heter.

Här nedan följer några önskemål kring kameran:
  • - Kunna ta helt okej närbilder då foton tas för ex. Marknadsföring av produkter etc.
  • - Kunna ta bra ”vanliga to go bilder”. Målet är att få bättre ”semesterbilder” än med en vanlig iPhone kamera.
  • - Kunna fotografera natur på främst längre distanser etc. Endast för eget bruk då det är ett stort intresse.
  • - Önskar även att det ska gå snabbt och enkelt att ladda upp bilder på dator/mobil.

Önskar att kameran kostar som mest 10 000kr.

Tack för svar!
Kan rekommendera Nikon Z50 (har jag själv som andrakamera vid sidan om Z7) med medföljande kitobjektiv Z Dx 16-50/3,5-6,3 VR. Det är en utmärkt APS-C kamera som ligger i den prisklassen som ny. (Ingen vill väl ge bort en begagnad kamera i present, som några föreslår i tråden?) Småningom kan den kompletteras med t.ex. Z Dx 50-250/4-6,3 VR, för att nå ut på längre brännvidder.
Gå gärna in på t.ex. Cyberphoto och kolla in produkten under systemkameror och objektiv. Titta även på kompaktkameror med zoomobjektiv, det kan vara ett alternativ.
//Lycka till!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[…] (Ingen vill väl ge bort en begagnad kamera i present, som några föreslår i tråden?) […]
Säg inte det! Jag skulle gärna få en begagnad kamera eller tillbehör i present, och kan även tänka mig att ge bort en.
Hellre en några år gammal i ett övre segment än en sprillans ny från ett lägre men alltså i samma prisklass.
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
En begagnad Fujifilm XT2 med XF18-55MM (eventuellt XF35mm1.4) + XF55-200MM
Allt du behöver 😁

@xftales / @Sufstreet
 

sjunne

Aktiv medlem
Förslaget med presentkort verkar faktiskt vettigast! Men om du verkligen vill ge henne en kamera så kanske det skulle vara värt att titta på en s.k. "kompaktkamera"?! Du skriver att hon har fotograferat med systemkamera av lite äldre modell men dagens kompaktkameror är i många fall minst lika trevliga att fotografera med. Själv har jag ingen erfarenhet av den typen av kameror då jag är helt insnöad på systemkamera och då Olympus! Men skulle jag köpa kamera idag (och inte ha 60 års växlande fotografering bakom mig...) så skulle jag titta närmare på en Nikon Coolpix P950. Ett fantastiskt zoomregister och fullt acceptabel skärpa! Om du lägger pengarna på denna i st f P1000 så blir där över till ett extra batteri!
 
ANNONS