Annons

Söker tips för mörk bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

MyNumberIs911

Aktiv medlem
Hej,
Jag har nyligen börjat med undervattensfotografi på allvar. Har skaffat mig ett ikelite undervattenshus till min kamera och söker nu efter tips till en särskild idé som jag har.
Hur får man till den här svarta bakgrunden i vattnet? Ska jag hissa ner något?
Kanske låter dumt men, hjälper det med undervattensblixt för att underlätta att mörka ner vattnet i redigeringen?

Mvh
Sofia

Hej Sofia,

Nej du behöver inte hissa ner något i vattnet. Tricket är att fotografera med en liten bländare (stort f-stop-värde) och snabb slutartid så kameran släpper in så lite ljus som möjligt till sensorn. Men för att inte allt ska bli svart så belyser du motivet med mycket blixtljus som orkar sig igenom den lilla bländaren medans bakgrundsljuset inte gör det.

Problemet är att du inte få belysa bakgrunden på samma gång. Detta kan man lösa på två sätt. Antingen letar du fram ett motiv som är placerad så att det inte finns någon bakgrund annat är det stora havet, eller så har du en blixt som du kan rikta ljuset, dvs en lös undervattensblixt.
Det första alternatiivet är dock det enklaste.

Så det mörka är inte något du redigerar fram, utan sträva efter att fånga det i fotoögonblicket.

Justja... appropå utomlands...
Det är ju naturligtvis svårare att få stor kontast mellan motiv och bakgrund då det är ljust i vattnet. Så nattdyk, lite djupare dyk på västkusten eller östersjön (som ger svarta bakgrunder äver med vidvinkel :) ) ger ju större möjligheter att få svarta bakgrunder :)

På den "gamla goda tiden" (dvs då det fotades analogt och alltså inte gick att se över resultatet på skärmen och då efterbehandling var något som gjordes i mörkrummet och var ganska krångligt) så var det ganska vanligt att man "släppte ner något". Vid poolfotografering av modell var det vanligt med antingen svart eller färgad bakgrund, med ett visst avstånd till modellen för att undvika slagskuggor och separat belyst med slavblixt. Även Close-up ("macro") användes t ex svart "gardin" i plysch eller annat icke reflekterande material, inte så mycket för att göra bakgrunden svart, som att göra den enhetlig, dvs en gardin var ett bra sätt att frilägga objektet utan störande bakgrund. Vanligt att sy in blysänken i botten och flöten i toppen. Sånt är ganska kul att experimentera med (speglar är kul, men lite läskigt rent handhavandemässigt). En större utmaning, bortsett från poolfoto av modell, är att se till att bakgrunden inte är svart, utan lagom balanserad mot objektet. Roligast är att öva på allt...

Lite erfarenheter av svart tyg i pool. För dålig planering kan ge trist och dyrt efterspel.

För ett par år sedan skulle jag filma till en musikvideo. Svart bakgrund. Vi skulle hyra ett stort tyg och fick då order om att tyget absolut inte fick vara tvättat med sköljmedel, då det skulle förstöra vattnet på något sätt. Jag minns inte hur, men det var skitviktigt.

Tyget vi hyrde var garanterat fritt från sköljmedel. Vad vi inte fick veta (då vi inte frågat om det) var att det var fullt med något flamskyddsmedel istället. Vi hade inte haft det många minuter i vattnet förrän två saker hände. Alla som var vattnet fick knallröda ögon som sved och larmet för vattenfiltreringen gick igång. Tydligen hade allt klor på något sätt flytt från vattnet ut i luften och in i bandets ögon. Inte så bra kan man sammanfatta det. Poolen fick stänga för sanering och kunde inte öppna på en vecka.

Videon blev rätt ball, men jag är inte säker på att ägaren till poolen tycker det var värt det:
http://www.youtube.com/watch?v=P3FzxSrFfDY

ANNONS
Götaplatsens Foto