Annons

s/v film för C-41

Produkter
(logga in för att koppla)

Abbe

Avslutat medlemskap
Nu är det såhär att på jobbet har jag tillgång till fri framkallning av film. C-41 alltså.

Kör för det mesta färg men tänkte börja lite mer med s/v plåtande. Nån som har nåt bra tips på vilken film jag ska köra då? Finns ju några som är avsedda för C-41 process iaf o då undrar jag vilken ni rekomenderar av dessa??
Vet att kodak har nån o ilford nån...

Sv Film?

Använd Kodak B & W 400 +.
Väldigt bra och fina bilder.

De finns även en annan som är en T-Max (400cn), men den är skitkass !!!!!!!Den ger en "gråskugga" över alla bilderna.
Ilford har en som heter 400 Delta, men den är inte bra den heller.

Men det är bara min åsikt........:)

Illfords film heter XP2 Super och inte 400 Delta. Den senare var en vanlig s/v film sist jag kollade.

Har inte testat dessa filmer under likartade förhållanden än, men jag är nöjd med Kodaks T400cn.

Men glöm alla idéer om att skicka på postorder. Lokalt labb, med tredagars framkallning brukar fungera, de skickar normalt inte iväg filmerna på postorder då utan till ett större lokalt labb. Åtminstone i Uppsala.

/Maverick

Har bara sett resultat från Kodaks T400CN som ju egentligen borde kallas grå-vit istället för svartvit. Vissa labb lyckas även skicka på lite gulstick så att det blir brun-vitt ibland. Inte speciellt kul alltså. Mitt tips är att hålla sig till äkta s/v. Om man inte föredrar grå/brun svärta, that is. Tycker jag.

/ PJ

Kodak T400CN och Ilford XP2 är ganska mjuka så kopierad på hårt papper blir den väl Ok men inte lika bra som en traditionell sv/vit film.
Kodaks nya film ska tydligen vara bättre

Har använt både Kodak T400CN och Ilford XP2 med mycket bra resultat. Kopiornas ton och slöja kan variera stort beroende på labb. Använder dock filmerna mest för att snabbt få fram råkopior, för att därefter förstora negativen i labbet eller scanna in. För att vara 400 asa film har de mycket fin valör och korn, normal kontrast, fina högdagrar, lägre separation i skuggorna. Påminner lite om FP4, fast 2 steg snabbare - bra när man inte vill släpa på stativ. Men som sagt... snabblabbens kopior kan man ju inte riktigt räkna med.

Jag har kört Kodak Porta 400 BW ett tag nu. jag brukar lämna den till min vanliga handlare, opch ber att kan kopierar på S/V papper.
Jag vet inte var Kodak fått ifrån att den inte låter sig kopieras på SV papper; det funkar perfekt!
På färgpapper däremot så blir det ju mer grön/svart än svart/vitt...

Titta gärna på min höstsvamp här på sidan; det är 400 BW, C-41 och svart/vitt papper!

// Christian

ANNONS
Götaplatsens Foto