Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

S/V-film kontra avfärgad färg-film

Produkter
(logga in för att koppla)

Clownfish

Aktiv medlem
Det här kunde ju ev. vara på vs-forumet, men jag tar det här.

Vad tycker ni, kan man numera använda vanlig färgfilm, scanna och sen ta bort färgerna med PS på ett trovärdigt sätt, eller kommer man alltid att förlora något på det? Vad förlorar man i så fall? Är det spannet på filmen som är sämre, eller är det konverteringen till svartvitt som inte blir likadan i efterhand?
Eller funkar det hur bra som helst, kanske med nåt särskilt knep (utöver "desaturate")??

"Desaturate" är nog en av de sämre metoderna. Det finns många andra. I den här tråden på Rob Galbraiths sajt hittar du massor av tips och länkar.

En av mina favoriter är Convert to BW Pro från Imaging Factory. En inte helt gratis plugin som funkar himla bra! Den är gratis att testa i 30 dagar.

Jag tror inte man förlorar något väsentligt på att göra svartvitt från färg, snarare får man fler möjligheter.

Visst ja, bra och gratis inställningar för Channel Mixer finns hos DigiDaan, och han har även en action som fungerar väldigt bra. Titta efter Photoshops action-symbol på sidan för att hitta rätt.

Varför alla dessa alternativ till PS's Channel Mixer? Vad är det som inte blir tillräckligt bra när man gör svartvitt i PS?

Jag tycker iaf. att channel mixer är kasst ur användarvänlighetssynpunkt. Det är så mycket fippel att växla mellan "filterlägena" att man inte tydligt kan se skillnaden när man ändrar.

LeadHead skrev:
Jag tycker iaf. att channel mixer är kasst ur användarvänlighetssynpunkt. Det är så mycket fippel att växla mellan "filterlägena" att man inte tydligt kan se skillnaden när man ändrar.

Just därför har jag gjort ett funktionsmakro som skapar ett antal olika konverteringar. Dessa läggs som justeringslager ovanpå bilden. Det gör att efter konverteringen kan du bara aktivera ett lager i taget och se vilken av dem som ser bäst ut. Vill du dessutom har olika konverteringar på olika delar av bilden kan du bara måla maskerna. På så sätt kan du kombinera till exempel en himmel, som är konverterad så att den blå färgen blir mörk, med ett landskap som är konverterad så att den gröna färgen blir ljus.

Om du inte vill göra ett eget funktionsmakro, så kan du ladda ner mitt på min hemsida www.profiler.nu/kursdok.html

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto