Annons

S/V film

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Söker en s/v film som går att framkalla hos vanliga fotolabb....
Har för mig att Kodak BW 400 var den enda som min vanliga fotobutik hade inne, dom hade 1 märke till, men den tog 14 dar att framkalla och kostade drygt 300 :- .

Om man kollar på t.ex cyberphoto, vilken av filmerna där ska jag välja??

Kodak har väl en som heter T400CN, den går att framkalla i vanlig C-41. Har provat den i mellanformat och den var riktigt trevlig! Bra gråskalor.

Vill du välja en "äkta" svartvit film så skicka till ett "seriöst" labb. Då kan du få mycket billigare, snabbare, bättre framkallning än att lämna in på nå'n "svensson-kedja"! Beställer man samtidigt kopior kostar det förstås, men inte mer än 300:-! Enbart framkallning går att få för ca 56:-.

(Jag kan ge några snabba tips om labb ifall det önskas).

danneman skrev:
Kodak har väl en som heter T400CN, den går att framkalla i vanlig C-41. Har provat den i mellanformat och den var riktigt trevlig! Bra gråskalor.

Vill du välja en "äkta" svartvit film så skicka till ett "seriöst" labb. Då kan du få mycket billigare, snabbare, bättre framkallning än att lämna in på nå'n "svensson-kedja"! Beställer man samtidigt kopior kostar det förstås, men inte mer än 300:-! Enbart framkallning går att få för ca 56:-.

(Jag kan ge några snabba tips om labb ifall det önskas).

Om det finns nåt "seriöst" labb i närheten av Halmstad så hade det varit kanon, som det är nu så lämnar jag in filmerna på Göte Karlsson`s foto i Halmstad.

Med seriöst menar jag då ett dedikerat labb. Ej en liten butik som ingår i en större kedja och ändå sänder filmerna till något trist centrallabb eller gör en halvbra "entimmesframkallning" i butiken.

Just i dina trakter har jag inget direkt tips.

Jag brukar posta filmerna. Kör mest:

Lindkvist fotolab - Västerås

Dox bildstudio - Stockholm

Kör riktig sv - scanna

Hej

En annan metod skulle vara att göra som jag.

-Kör sv film, gå ner i mörkret i källaren och ladda dosan (skyddsrum är bra mörka)
-framkalla själv och..
-scanna sedan filmen hos välvillig kamrat med dessa möjligheter (i mitt fall svärmor).

Skriv därefter ut dina sv bilder du är nöjd med eller börja om.

Jag provade själv ett 3-pack av ovan nämnda kodak T400CN och har bara använt den första, jag kände mig lurad av de gul-grå bilderna som påstods vara svartvita. Ingen vit färg i dem och inte heller riktig svärta. Alltså bättre med vanlig sv trots allt krångel (enligt min mening)

MVH marcus

Fotoklubb???

Finns det inte någon fotoklubb i närheten där du bor? Dem brukar ha pejl på det mesta. Om du blir medlem så brukar det ingå ett mörkrum och hjälp med fotovätskor för egen framkallning, kopiering och förstoring. Det finns det i våran fotoklubb i alla fall. Medlemsavgiften brukar vara 3-500:-/år Det är det värt.

Jag har bland annat blivit rekommenderad Fuji Neopan för sv/v.
Photax finns på nätet och säljer fotoutrustning, bland annat film.

Re: Kör riktig sv - scanna

philip skrev:
Jag provade själv ett 3-pack av ovan nämnda kodak T400CN och har bara använt den första, jag kände mig lurad av de gul-grå bilderna som påstods vara svartvita. Ingen vit färg i dem och inte heller riktig svärta. Alltså bättre med vanlig sv trots allt krångel (enligt min mening)

MVH marcus

Vad var det för labb som gjorde bilderna? Kanske beror på dem och inte själva filmen.

Vet ej om olika labb använder olika papper till kopiorna? Kanske att de duktiga labben kör med äkta svartvitt papper till kopiorna för att undgå färgstick?

Jag lämnade min rulle till dox bildstudio för framkallning + kontaktkarta och beställde sedan ett par printerkopior. De var helbra. Neutralt svartvita utan färgstick och med bra svart/vitpunkt och mycket fina gråtoner däremellan.

ANNONS
Götaplatsens Foto