Annons

Safari i oktober

Produkter
(logga in för att koppla)

Photo-man

Ny medlem
Hej alla,
Jag skall åka till Botswana på Safari 2v i okt. Vill naturligtvis uppgradera min kamera utrustning för att få med många fina bilder hem.

Befintlig utr.
D40x
18-70mm 3,5-4,5
50mm 1,4 af-s
14-24mm 2,8 (impulsköp när det var "rea" :) Gillar det skarpt även på en budget kamera som d40x

Jag fotograferar även teaterpjäser där det är tok dåligt ljus. Ser ljust ut men det är, för mig, hur svårt som helst :)

så frågan är:

1. Vilket objektiv är värt att lägga till?
2. Skall jag köpa ny kamera (d90/d300s)?

Jag behöver ju ett telezoom naturligtvis, frågan är var jag skall lägga pengarna, nytt hus plus billigare objektiv eller ett bra telezoom (70-200 2.8)

Ok, skall bli intressant och se om ni har några funderingar kring mitt "dilemma"

Tack på förhand.

Hej ! Med sensorn från D90 kan du få dom fina höga ISO-bilder i svagt ljus du talar om,den skulle även funka till safari och djur,fåglar m.m. D300s är en mer välbyggd, väderskyddad och robustare kamera som tål väder och vind mycket bättre och kanske mer lämplig långa stunder utomhus.Men D300s kräver lite mer av användaren eftersom den saknar autolägena.Optiken du nämner 70-200 gör sig bättre på D90/300 än den gör på D40 så allt beror på din budget .MVH.

tack för ett supersnabbt svar.

Jag fotar mest i A eller M-läge. Förstår väl hyfsat bra hur kameran funkar (men man blir ju aldrig fullärd). Är väl precis i gränslandet där jag vill ta nästa steg med mitt fotograferande.

Låt oss säga att jag varit nära att köpa det nya 70-200 2.8 men då blir det inget nytt hus.... :-(

Är det smartare att köpa en d90 och kanske Sigma 70-200 2.8 ? (har bara lite vibbar att Nikon kommer släppa en ersättare till D90 snart .... hmmmm)

Sen är det ju det praktiska biten också.... 70-200 är ju inte direkt liten och lätt :)

Är 70-300 ett alternativ? Känns som att jag kommer bli besviken

Säg budgeten är typ 22.000:-

tack för ett supersnabbt svar.

Jag fotar mest i A eller M-läge. Förstår väl hyfsat bra hur kameran funkar (men man blir ju aldrig fullärd). Är väl precis i gränslandet där jag vill ta nästa steg med mitt fotograferande.

Låt oss säga att jag varit nära att köpa det nya 70-200 2.8 men då blir det inget nytt hus.... :-(

Är det smartare att köpa en d90 och kanske Sigma 70-200 2.8 ? (har bara lite vibbar att Nikon kommer släppa en ersättare till D90 snart .... hmmmm)

Sen är det ju det praktiska biten också.... 70-200 är ju inte direkt liten och lätt :)

Är 70-300 ett alternativ? Känns som att jag kommer bli besviken

Säg budgeten är typ 22.000:-

Jag har själv D90 plus 70-300VR och måste säga att det funkar fin fint tack vare den fina sensorn kan man vrida upp ISO för kortare slutartider,tycker det är en fin kombination som ger mycket fint resultat,men 70-200 kan du ju även använda inomhus vid teater, konsert m.m. så det är ett svårt val.Sigmas 70-200 är också ett bra val där du får låg ljusstyrka till ett bra pris men utmärkt bildresultat och ett välbyggt objektiv.För 22000 får du D90-hus,Sigmat och 5000-6000 kr över.då kan du köpa batterigreppet,en bra ljusstark normalzoom från Sigma/Tamron,så skulle jag gjort,men jag är jag !

Hej alla,
Jag skall åka till Botswana på Safari 2v i okt. Vill naturligtvis uppgradera min kamera utrustning för att få med många fina bilder hem.

Befintlig utr.
D40x
18-70mm 3,5-4,5
50mm 1,4 af-s
14-24mm 2,8 (impulsköp när det var "rea" :) Gillar det skarpt även på en budget kamera som d40x

Jag fotograferar även teaterpjäser där det är tok dåligt ljus. Ser ljust ut men det är, för mig, hur svårt som helst :)

så frågan är:

1. Vilket objektiv är värt att lägga till?
2. Skall jag köpa ny kamera (d90/d300s)?

Jag behöver ju ett telezoom naturligtvis, frågan är var jag skall lägga pengarna, nytt hus plus billigare objektiv eller ett bra telezoom (70-200 2.8)

Ok, skall bli intressant och se om ni har några funderingar kring mitt "dilemma"

Tack på förhand.

Hej

Du beöver två kamerahushus. Så köp ett hus till (d90 exemeplvis). Du har vidvinel så det räcker, ta med 14-24 och 50mm. Köp 300mm fast tele med konverter. Du fotar i dåligt ljus vanliga fall, kanske gå upp till d700 med fullformat. Har du det bra ställt så skaffar du d3s. Allt beror lte på vad du skall fota: landskap eller djur, i dagsljus eller i morgon/kvällen. Det är lite tveksamt att använda fx objektiv på dx formatet. Du lägger pengar på fel saker. Menar din 14-24mm. mvh arvonen

Hej igen ! Var inne på Cyber och såg att Sigma kommer snart med en 70-200 mm som är stabiliserad,något att tänka på.

japp det där 14-24mm blev till förra sommaren där jag fotade "vimmel" bilder på en teater festival.
Men att kalla det ett smart att köpa precis det... tja.. det är det nog inte.... ;-)
Men nu när jag har det så vill jag inte vara utan det. (vet att den funkar bäst på en FX dock)

Det känns bara som trist tajming att köpa d90, den är ju mer än 1,5år. Även fast det verkar vara en väldigt bra kamera för pengarna.
Åhh svårt...

Ja nån D3s lär det ju inte bli :)

Känns ett fast 300mm som att man förlorar lite flexibilitet?

Ok, ny tanke, sigma 150 2,8 med konverter (typ 1,7 för att inte förlora för mycket i ljusstyrka.)

Egentligen är jag väl sugen på en d300s med 70-200 2.8 men det är att spränga min fotobudget för ett par år framöver.....men vill gärna bygga upp en samling kvalitets objektiv.

oh tack
det är väl egentligen det som har gjort att jag inte fått tummen loss å köpt ett sigma 70-200 avsaknade av VR.

Skall bli mycket intressant å se vad den hamnar i pris.

japp det där 14-24mm blev till förra sommaren där jag fotade "vimmel" bilder på en teater festival.
Men att kalla det ett smart att köpa precis det... tja.. det är det nog inte.... ;-)
Men nu när jag har det så vill jag inte vara utan det. (vet att den funkar bäst på en FX dock)

Det känns bara som trist tajming att köpa d90, den är ju mer än 1,5år. Även fast det verkar vara en väldigt bra kamera för pengarna.
Åhh svårt...

Ja nån D3s lär det ju inte bli :)

Känns ett fast 300mm som att man förlorar lite flexibilitet?

Ok, ny tanke, sigma 150 2,8 med konverter (typ 1,7 för att inte förlora för mycket i ljusstyrka.)

Egentligen är jag väl sugen på en d300s med 70-200 2.8 men det är att spränga min fotobudget för ett par år framöver.....men vill gärna bygga upp en samling kvalitets objektiv.

Tror inte D90 efterträdaren blir så mycket bättre eftersom den då konkurerar med D300s.Kanske den får bättre filmläge,livewiev.Dessutom har det ryktats här på FS att dom tar bort den inbyggda fokusmotorn och det vore synd,om man nu använder objektiv utan motor.För safari är inte 150 mm så lämpligt,du behöver så mycket tele du har råd med,hellre 70-200 med konverter! Här i sverige funkar det bra med 300mm om man sitter i gömsle eller kamuflerar sig på annat sätt,men det är nog inte kul att sitta 5 meter från en flock lejon,haha !

ANNONS
Götaplatsens Foto