Annons

Sajten "Strobist" - learn to light!

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
"Strobist"är en amerikansk sajt med målsättningen "to promote more effective use of small, shoe-mount flashes".

Det grundläggande blixtrandet behandlas i "Lighting 101" och mer avancerad användning i "On assignment" med bl a förklaring av blixttekniken bakom en rad exempelbilder.

Det är en bra och inspirerande sajt med handfast instruktion för oss som har en elektronblixt men som pga kunskapsluckor sällan använder den.

Ja, Strobist är en riktigt grym sajt!

Påtal om "off camera flash" så skulle jag vilja ha lite tips om hur jag ska koppla ihop min Canon 350D med min 430EX-blixt.. Jag har inga problem med att ställa in allt manuellt... sånt kan man lära sig. Jag vill bara kunna avfyra blixten säg 10m bort från kameran via en sladd.

Eftersom min 350D inte har någon PC-kontakt så behöver jag en hotshoe till PC-adapter. Sen behöver jag en PC till hotshoe-adapter till blixten eftersom den inte har PC-uttag. Sen behöver jag en synkkabel mellan adaptern på kameran och blixten.

Problemet är bara att jag inte har någon som helst aning om var i Sverige jag kan köpa alla de här grejerna.

Kaffebrus.com verkar ha sladdarna som behövs och hotshoe till PC-adaptern, men inte PC till hotshoe-adaptern.

Är det någon som vet var man kan få tag på de här grejerna? Jag hade varit mycket tacksam.

cwiedel skrev:
Är det någon som vet var man kan få tag på de här grejerna? Jag hade varit mycket tacksam.
Ta en titt på denna tråd. Hamas adaptrar bör gå att få (åtminstone beställa) hos de flesta välsorterade fotohandlare. Jag köpte min blixtsko->PC (Hama 6951) via Cyberphoto på postorder och fick den dagen därpå.

Enligt vissa källor ska deras PC->blixtsko (Hama 6952) inte funka med Canons EX-blixtar, andra hävdar att det funkar. Jag kör inte Canon så jag kan inte testa.

Tack så mycket Max!
Det verkar alltså som att det ska gå bra att använda Hama 6951 & 6952 även fast Cyberphoto skriver att 6952 inte fungerar tillsammans med EX-blixtar.

Är det någon som som har testat hama 6952 med en Canon EX-blixt?

ANNONS
Götaplatsens Foto