Annons

Saker för Pentax att fixa på K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Lage

Aktiv medlem
Efter 10 dagar med en K10D har jag samlat på mig en del saker jag vill se fixade:

1. Exponerar fel med M-optik i M-läge och mätning med "gröna knappen".

2. Möjlighet att få tidsautomatik på valfri bländare med M-optik.(se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=72540)

3.JPG bildbehandlingen i kameran undermålig, Taggiga linjer i vissa situationer, ej möjligt att skärpa på traditionellt vis(a la USM i photoshop).
(Nej Roland, det räcker inte att ställa kameran i bright mode)

4. Kameran frågar endast efter brännvidd på M-optik när man slår på kameran med SR påslaget. Borde göra det även när man slår på SR med kameran påslagen eller om man monterar M-optik med kameran påslagen.

5. Togglande RAW-knapp, dvs den borde växla mellan RAW & JPG vid varje tryck, oavsett valt format i menyerna.

6. Översättningen till svenska i menyer. Ofta skrattretande, ibland direkt felaktig info.

7. Inkonsekvent fokusassist med M-optik, låser avtrycket i AF.S ibland om assisten tycker fokus ligger fel, ibland inte.

8. Namnsätter mappar på SD-kort enligt XXX_MMDD, borde vara XXX_ÅÅMMDD.

Ovan nämnda borde gå att fixa i firmware.

Dessutom gillar jag inte:

9. Pentax photo browser. En av de sämsta applikationer jag sett. Gör om, gör rätt! Klarar inte något så elementärt som att automatiskt överföra bilder från kamera till dator till en fördefinierad destination enligt förvalda regler.

10. Icke standard mini-USB kontakt. Kan inte syfta till annat än att binda upp konsumenterna(eller reta upp dem).

Jag har säkert glömt något också...

Om något av ovanstående beror på handhavandefel från min sida så berätta det gärna för mig.
Fyll gärna på med ytterligare synpunkter också.
 
Ny Firmware?

Har du provat med den nya Firmwaren? Den har fixat en del saker som användare har retat sig på.
Jag vill dessutom tillföra att jag nu har fått mitt K10D-hus. Med mina gamla 24/2, 28-70/2,8, 85/1,4, 80-200/2,8 kan jag konstatera att bilderna blir KANON.
 
Lage skrev:
Efter 10 dagar med en K10D har jag samlat på mig en del saker jag vill se fixade:

4. Kameran frågar endast efter brännvidd på M-optik när man slår på kameran med SR påslaget. Borde göra det även när man slår på SR med kameran påslagen eller om man monterar M-optik med kameran påslagen.


Iboken säger att kameran ska vara avslagen vid byte av objektiv, jag syndar också med det. Tillägg när man ska ställa in brännvidden borde man kunna använda någon av e-rattarna för att scrolla i listan.


7. Inkonsekvent fokusassist med M-optik, låser avtrycket i AF.S ibland om assisten tycker fokus ligger fel, ibland inte.
Använd M-läget för fokus med icke AF objektiv.

/Mats
 
5. Du kan ställa in om kameran ska växla RAW/JPEG vid tryck på RAW eller om den ska återgå till tidigare inställt värde efter att du har tagit en bild.

6. Den svenska översättningen bygger på den engelska översättningen, som i sin tur är översatt från det japanska originalet. Det är en ordboksmässigt korrekt översättning, men som ibland inte tar hänsyn till situationen.

Låt mig ge ett exempel.
TAv heter på engelska "Time and Aperture priority".

Time priority betyder på svenska bländarautomatik.
Aperture priority betyder på svenska tidsautomatik.

TAv översätts därför, helt korrekt, till Bländar- och tidsautomatik.

Men, i detta sammanhang blir det ju fel med tanke på hur TAv läget fungerar. Om man hade översatt med "tids och bländarförval" istället, så hade det varit mer rätt, men hur många säger "bländarförval" istället för "tidsautomatik"? Det är ej ett vedertaget begrepp.

7. Ända sedan Pentax lanserade sitt AF system 1987, så finns funktionen "trap focus" när ett manuellt fokuserande objektiv används på kameran ställd i autofokusläget. I detta läge så fyrar kameran automatiskt av när ett motiv träder in på det förinställda fokusavståndet. Bra när man vaktar fågelholkar och vill automatiskt ta en bild när fågeln kommer. Vill man ej ha "trap focus" så använder man det manuella objektivet med kameran i läge manuellt fokus (MF).

Hälsar
R
 
Fast det känns lite konstigt att man inte låter människor som kan svenska titta igenom översättningen. Annulera känns lite mossigt att ha, avbryt borde fungera bättre.
 
Lage skrev:
... 3.JPG bildbehandlingen i kameran undermålig, Taggiga linjer i vissa situationer, ej möjligt att skärpa på traditionellt vis(a la USM i photoshop). (Nej Roland, det räcker inte att ställa kameran i bright mode) ....
Har inte köpt kameran än men, om du ställer kameran i "bright mode" skärper du upp bilden för tex direktutskrift. "Taggiga linjer" kan du se i ett grafikprogram ibland när du inte visar bilden i 100%.
Har du ställt Jpeg i högsta kvalitet?
 
Re: Re: Saker för Pentax att fixa på K10D

Bofoto2 skrev:
Har inte köpt kameran än men, om du ställer kameran i "bright mode" skärper du upp bilden för tex direktutskrift. "Taggiga linjer" kan du se i ett grafikprogram ibland när du inte visar bilden i 100%.
Har du ställt Jpeg i högsta kvalitet?
Ja, jag kör JPG i högsta kvalitet.
Taggigheten syns när jag visar i 100%.
Den är en följd av JPG behandlingen då den inte syns i raw.
 
acrylamid skrev:
Fast det känns lite konstigt att man inte låter människor som kan svenska titta igenom översättningen. Annulera känns lite mossigt att ha, avbryt borde fungera bättre.

Hur menar du att "avbryt" fungerar bättre? Avbryt och annulera är väl två nästintill klockrena synonymer?
 
Re: Re: Saker för Pentax att fixa på K10D

Roland Mabo skrev:
5. Du kan ställa in om kameran ska växla RAW/JPEG vid tryck på RAW eller om den ska återgå till tidigare inställt värde efter att du har tagit en bild.


Jag antar att han menar JPG -> RAW -> RAW + JPG o.s.v. Så tycker jag också logiska sekvensen borde varit på RAW-knappen.
 
Re: Re: Saker för Pentax att fixa på K10D

Roland Mabo skrev:
5. Du kan ställa in om kameran ska växla RAW/JPEG vid tryck på RAW eller om den ska återgå till tidigare inställt värde efter att du har tagit en bild.
Men med raw som förval går det inte att växla till jpg.

Roland Mabo skrev:
6. Den svenska översättningen bygger på den engelska översättningen, som i sin tur är översatt från det japanska originalet. Det är en ordboksmässigt korrekt översättning, men som ibland inte tar hänsyn till situationen.

Låt mig ge ett exempel.
TAv heter på engelska "Time and Aperture priority".

Time priority betyder på svenska bländarautomatik.
Aperture priority betyder på svenska tidsautomatik.
Fel, Time priority KALLAS i sverige bländarautomatik,
aperture priority KALLAS i sverige tidsautomatik, det något helt annat det.

Roland Mabo skrev:
TAv översätts därför, helt korrekt, till Bländar- och tidsautomatik.
Fel igen, det översätts felaktigt därför att man blandat ihop svensk benämning med överättning.

Roland Mabo skrev:
Men, i detta sammanhang blir det ju fel med tanke på hur TAv läget fungerar. Om man hade översatt med "tids och bländarförval" istället, så hade det varit mer rätt, men hur många säger "bländarförval" istället för "tidsautomatik"? Det är ej ett vedertaget begrepp.
Nu blandar du äpplen och päron friskt, eller menar du att ett vedertaget begrepp är detsamma som en korrekt översättning???
Skall man följa de vedertagna begreppens syntax borde det heta ISO-automatik. Dock skulle den hyfsat korrekta översättningen bli Tid- och bländarförval.

Roland Mabo skrev:
7. Ända sedan Pentax lanserade sitt AF system 1987, så finns funktionen "trap focus" när ett manuellt fokuserande objektiv används på kameran ställd i autofokusläget. I detta läge så fyrar kameran automatiskt av när ett motiv träder in på det förinställda fokusavståndet. Bra när man vaktar fågelholkar och vill automatiskt ta en bild när fågeln kommer. Vill man ej ha "trap focus" så använder man det manuella objektivet med kameran i läge manuellt fokus (MF).
Låter som en bra funktion, men den är inte konsekvent för mig. Ibland går det att fyra av trots att kamerans focus assist inte indikerar att det är i fokus.
 
12. Justerbar brusreducering på höga ISO. Så man kan få brusfritt eller brusigt skarp eller något däremellan.

Min K10D kommer idag ;-))
 
holmbo skrev:
12. Justerbar brusreducering på höga ISO. Så man kan få brusfritt eller brusigt skarp eller något däremellan.

Min K10D kommer idag ;-))
Ok, jag stryker punkt 11 till förmån för din formulering. :)
Lycka till med kameran, själv har jag lämnat tillbaks min idag...
 
Re: Glömde...

Lage skrev:
Lägg till todo-listan:
11. Bruset på höga ISO. Styggt och inte snyggt.

Den kan jag tycka är absolut viktigaste av dina punkter. Jag skulle tycke det vore skönt att ha en kamera som plåtar upp till ISO1600 utan att behöva tänka på brusreducering i efterhand.
 
Lage, du och jag menar olika saker med "översättning". Det finns olika sätt man kan göra en översättning på och i fallet med TAv så har man översatt "time priority" med "bländarautomatik" och "aperture priority" med "tidsautomatik, därför att det är det som vi säger i Sverige. Och utifrån det så har de gjort korrekt - om vi bortser från vad funktionen innebär (vilket Pentax gjorde) så är översättningen korrekt. Däremot inte sagt att det verkligen är det bästa.

För, precis som jag skrev, så blir det i detta sammanhang fel, alltså "felaktigt översatt" enligt det sätt du menar, därför att de vid översättningen ej tog med sammanhanget.

Time and Aperture Priority betyder inte ISO automatik, om vi ska se det ordboksmässigt - men den korrekta svenska motsvarigheten till den funktionen blir ISO automatik (även fast det inte är en korrekt översättning av vad orden Time and Aparture priority betyder, så är det den bästa motsvarigheten och därmed blir denna, enligt mig felaktiga översättning (som du troligen kallar för rätt översättning, därför att vi menar olika saker med "översättning") rätt.

Så, en översättning kan vara fullständigt korrekt fast ändå vara hur fel som helst i sammanhanget. (givetvis kan också motsatsen gälla).
www.avigsidan.com finns det många exempel på det.

Det är uppenbarligen ej svenskar som har gjort översättningen, utan det verkar vara ett översättningsprogram.

Gällande "avbryt" och "annulera" tycker jag det är gulligt med "annulera". Det är ett ord som jag gärna har kvar. "avbryt" låter så... Windows.

Inget av detta är saker som jag går omkring och upprörs över, världen är nämligen alldeles för vacker för att gå omkring och vara sur och negativ och dyster.

Hälsar
R
 
Lage skrev:
3.JPG bildbehandlingen i kameran undermålig, Taggiga linjer i vissa situationer, ej möjligt att skärpa på traditionellt vis(a la USM i photoshop).
(Nej Roland, det räcker inte att ställa kameran i bright mode)

Denna punkt är lite intressant, innan Phil kom med sitt test tror jag inte jag såg nån som påpekat detta i dom forum jag tittar på. Samtidigt ifrågasätter jag inte att man verkligen kan se detta fenomen.

Men det säger lite grann hur stort man skall väga denna sak, Jag tror antalet personer med k10 eller som vill köpa k10 och som lider av detta (plåtar enbart i jpg och har behov av utskrifter >=A3) är försvinnande liten.
 
Re: Re: Saker för Pentax att fixa på K10D

Punkk skrev:
Denna punkt är lite intressant, innan Phil kom med sitt test tror jag inte jag såg nån som påpekat detta i dom forum jag tittar på. Samtidigt ifrågasätter jag inte att man verkligen kan se detta fenomen.

Men det säger lite grann hur stort man skall väga denna sak, Jag tror antalet personer med k10 eller som vill köpa k10 och som lider av detta (plåtar enbart i jpg och har behov av utskrifter >=A3) är försvinnande liten.
Är det skärpningen eller taggiheten du syftar på?
Skärpningen går att lösa med efterbearbetning som workaround, men jag vill kunna ställa in en skärpning i kameran som tilltalar mig för att slippa detta extra moment.
Vad gäller taggigheten så tycker jag det är något man kan förvänta sig slippa på en kamera i denna prisklass. Det är inte ofta jag sett detta fenomen, men det finns där ibland när man sparar i JPG.
Eftersom det inte syns i raw borde det vera möjligt att lösa med ny firmware.
Skriver man ut hela bilden är det nog som du säger med utskrifterna, men börjar man beskära är det en annan sak.
 
ANNONS