Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samarbetet fotosidan.se och Kamera & Bild

Produkter
(logga in för att koppla)

AlfaGTV

Aktiv medlem
Lite nyfiken på att höra er andra medlemmars syn på det nya samarbetet?
Är det något som båda parter tjänar på, eller vinner tidningen flera sympatisörer bara?
Jag själv trillade dit och beställde en provprenumeration idag faktiskt. men det tillskriver jag endast till en liiten del samarbetet, ffa var det nya utseendet/inriktningen på tidningen som lockade.

Jag har inte riktigt utkristalliserat för mig själv varför jag inte enbart ser positivt på det hela, men inte riktigt destillerat min syn på saken.

Jag ser några få tänkbara problem;
* Hur kommer diskussioner om fototidninger att hanteras av FS crew och representanterna för K&B? Kommer dessa att uteslutande handla om K&B och andra tidningar får mindre utrymme? Jag är helt säker på att mera nyheter om K&B kommer att hamna på de publika sidor som FS crew hanterar.

* Om jag ställer en fråga i ett av forumen här så förväntar jag mig personliga åsikter som respons. Kommer jag att kunna göra det även om svaret kommer från Magnus Fröderberg, Göran Segeholm etc?

Med detta sagt och förhoppningar om att samarbetet bär frukt ser jag fram emot att läsa artiklar skrivna av killarna (och tjejerna?) som gör en numera riktigt bra tidning.

MVH /Micke

Bra frågor. Vi har när vi skrev avtalet noga diskuterat igenom vikten av att vara oberoende, jounalistik etc på var sitt håll, så att ingen känsla av partiskhet skall framkomma.

Båda parter är alltså väldigt medvetna om vikten av detta. Det måste vara en tydlig avsändare på allt, annars gräver vi vår grav.

Detta innebär exempelvis att FS inte vet vad K&B kommer skriva om i tidningen. Det innebär också att K&B medarbetare måste vara ytterst nogranna när de skriver i forumet. Vi har ju en regel om att de som skriver skall agera privatpersoner och det kommer K&B följa. Ett exempel på detta är tråden K&B som genast flyttades till Leverantörsforumet (där leverantörer får svara). Likaså så kan ju inte FS ta ställning för eller mot någon produkt i forumet. Det har vi inte gjort hittills och kommer inte göra det heller.

När det gäller frågor om tidningen och dess verksamhet så måste de sakerna tas med K&B och inte på FS. Precis som vanligt.

Så i Leverantörsforumet kan man räkna med att få svar av företag/tidningar eller andra institutioner.

I alla andra delar av forumen skall samtliga agera som privatpersoner?

Hur är det med FS Crew då? Svarar de som FS crew i detta forum men som privatpersoner i andra delar?

MVH /Micke

AlfaGTV skrev:
Så i Leverantörsforumet kan man räkna med att få svar av företag/tidningar eller andra institutioner.
Du kan inte räkna med det, men vi bereder plats där utifall tex något fotolabb som fått svidande kritik vill svara på detta. Och en del väljer att inte svara ändå. Detta har oftast förekommit när någon skrivit negativt om ett företag, från sitt perspektiv - då har vi tyckt att det inte är mer än rätt att de får en chans att ge sin version.

Dock är det inte tänkt som ett allmänt frågor/svar-forum mellan företag och kunder - sådant sköts bäst via företagets egna hemsidor odyl.

Tar man K&B så skall ju direkta frågor om den tidningen och dess verksamhet ställas till deras redaktion, inte i våra forum.

Det är nog få om några leverantörer som bevakar forumet, däremot får de ibland tips från andra utifall de skulle omskrivas (speciellt om det är negativt) och kan då få möjlighet att svara.

I alla andra delar av forumen skall samtliga agera som privatpersoner?
Korrekt, men det är en svår balansgång då många är frilansare etc inom foto - vi har ju tex ett forum som "Foto som jobb" där man kan diskutera skatteregler odyl för företag. Så helt strikt går det ju inte vara.

Det är ju när man utnyttjar Fotosidan som plattform för att få ut ett kommersiellt budskap, eller raggar personal eller kunder som det blir helt fel. Att diskutera aspekter av sin företagsverksamhet, utan att för den skull hålla låda om hur bra man är, är mer OK.

Hur är det med FS Crew då? Svarar de som FS crew i detta forum men som privatpersoner i andra delar?
Både och, vi vill ju vara med och diskutera foto ibland också, och Davids åsikter om hur man skall beskära en bild delas inte nödvändigtvis av hela FS crew :) Jag tror nog det går att avgöra tämligen enkel, när det gäller diskussioner om sajten, modereringsfrågor, regelfrågor etc är det förståss som "FS crew" vi svarar. Och i fotosidan.se-forumen svarar vi förståss som ansvariga för sajten.

ANNONS
Götaplatsens Foto