Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samegubbe

Produkter
(logga in för att koppla)

Kitbit

Ny medlem
Min sambo har fått i uppdrag att inför den samiska nationaldagen göra en affisch för en radiogudstjänst. Det är inget stort jippo och han tar inte betalt för arbetet.
Ett parti av affischen består av ett porträtt av en samegubbe taget nån gång på 50-talet. En kärring ställde sig kritisk till detta och frågade om han hade tillåtelse att använda fotografiet. Jag tycker det är småaktigt. Vad tycker ni? och framför allt, vad säger reglerna?
Hon blev inte gladare när vi bytte ut samegubbens ansikte mot en väns ansikte. Att en ickesame skulle representera en same...huu.
 
Affish räknas som reklam och då måste ni ha de som porträtteras godkännande.
Om ni sedan byter ut ansiktet mot en annan som godkänt att deras ansikte får vara med i affishen är enligt lag ok.

/Stefan
 
Har en snabb fundering på samma fråga, om "modellen"/gubben inte är i livet längre, vad gäller då? Jag antar att man inte behöver hans godkännande då men nåt annat kanske gäller, bra att veta.
 
Glöm inte att du måste ha fotografens tillstånd också, det är denne som har upphovsrätten till bilden. Upphovsrätten gäller vid en strikt bedömning 70 år efter upphovsmannens bortgång, om du kan hävda att bilden inte når upp till "verkshöjd" är skyddstiden förmodligen utgången men säkrast och snyggast är att kolla först.
 
ANNONS