Annons

Samma ändring på flera bilder i LR(2.2)?

Produkter
(logga in för att koppla)

ossa

Aktiv medlem
Jag får inte riktigt kläm på hur jag ska applicera ändringarna i "Develop" från en bild till ett urval av bilder.

Framför allt är det vitbalansen och i någon mån exponeringen som jag skulle vilja applicera på fler bilder.

I princip vill jag göra en grundinställning för en undervattensbild tagen i en viss situation, och sedan applicera samma inställning för resten av bilderna tagen vi samma situation (dock inte hela fotosessionen).

Hur ser era arbetsflöden ut?

Mvh
O

Jag får inte riktigt kläm på hur jag ska applicera ändringarna i "Develop" från en bild till ett urval av bilder.

Framför allt är det vitbalansen och i någon mån exponeringen som jag skulle vilja applicera på fler bilder.

I princip vill jag göra en grundinställning för en undervattensbild tagen i en viss situation, och sedan applicera samma inställning för resten av bilderna tagen vi samma situation (dock inte hela fotosessionen).

Hur ser era arbetsflöden ut?

Mvh
O

Du kan ju kopiera inställningarna du gjort för en bild och applicera på dom andra med 2 knapptryck?

Högerklicka, develop settings och copy,sedan väljer du vad du vill kopiera genom att bocka för det och sen motsvarande fast paste på respektive bild du vill applicera inställningarna på.

eller markera masterbilden först (är något mer vitmarkerad) och sedan de bilder som du vill applicera ändringarna på (dvs alla bilder skall vara markerad men masterbilden måste vara markerad först). Välj sync settings längs ned på den högra panelen i develop modulen. Markera vilka settings du vill applicera och tryck OK.

Snabbt och enkelt, går även att applicera text, metadata etc på samma sätt men en annan knapp :)

Jag använder alltid Sync för detta ändamål, det är helt strålande :)

Brukar oftast jobba precis så som du beskriver, att redigera till en bild från en viss serie, och sedan synka inställningarna till övriga bilder tagna under samma förutsättningar.

Sync i Lightroom är grymt suverän.
Särskilt när du jobbar med produktfotografering och måste ordna, kanske 500 bilder. Lightroom gör arbetsflödet mycket snabbare. Var tidigare hängiven Bridgeanhängare, men sen Lightroom 2,0 och nyare släppts så är både snabbhet och funktioner kanon.
Dessutom använder jag numera PS betydligt mer sällan. (Kan man skriva så.."Mer sällan?)

ANNONS
Götaplatsens Foto