Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sand i objektiv, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Casey

Medlem
Hur försiktig man än är så händer det ändå, jag har lyckats få ett eller ett par sandkorn i mitt objektiv. Jag har fått det i gängan där man zoomar mellan 70 och 200. Vad ska jag göra?

Går det att blåsa bort dem själv med någon typ av högtrycksluft (på flaska) eller måste jag lämna in den?

Kruxet med mitt objektiv är att jag har inte kvitton på den eftersom jag har blivit sponsrad och företaget har alla kvitton. Pga av brist på tid och kunskap så har jag inte kollat upp hur det ska gå att försäkra den. För jag antar att sandkorn inte går på garantin.

Om jag får betala hela konstaden för att lämna in och plocka bort sandkornen, vad kan det kosta?

Objektivet är en Nikon 70 - 200mm / 2.8, så det är lite av en dyrgrip.

Jag behöver inte få förklara hur dumt det är att jag varken har kvitton eller försäkring, för jag vet det redan ;-). Jag behöver svar på vad jag kan göra bäst ur denna sitaution just nu.

Om objektivet fungerar så kan du nog fortsätta att använda det även med sand i. Att lämna in det för demontering och rengöring kostar antagligen lika mycket som att lämna in det för utsliten zoom-mekanik, vilket torde vara det värsta som kan hända om du fortsätter att använda det.
Jag skulle starkt avråda från att blåsa med luft eller försöka demontera det själv. Det kan förvärra situationen om du inte vet precis vad du gör, och objektiv av den typen är rätt komplicerade i sin uppbyggnad.

Jobbigt läge. Jag skulle be att få låna kvittot, eller åtminstone en kopia av det. Hör med företagets bokföringsgubbe. Inga problem tror jag.
Som du säger är objektivet riktigt dyrt. Det vore synd om skadan förvärras eller förstör objektivet helt.
Fråga en verkstad direkt om priset. De vet nog ganska precis vad saken gäller om du beskriver problemet.

Sand i objektiv

Hej Casey

Har råkat ut för något liknande med min korta zoom.
Varinte sand men ngot gjorde att det slutade med att ja inte kunde zoomahelt ut. Tror att det var någon lagring som havererade, vikler medförde att man fick byta delar i objektivet.

Precis som du var jag rädd för höga repkostnader och la en övre gräns på 2.000 kr mer var jag inte beredd att betala.

Kommer inte ihåg exakta summan men det slutade runt 1.200 kr.

Objektivet var ett Nikon objektiv.

Mvh Michael

Istället för att gå omkring och oroa dig och få magsår så varför inte ringa t.ex. Lasses kameraservice (www.lassesks.se) och höra vad det kostar. Ett nytt 70-200 går ju snart på 25000 så en tusenlapp eller två är ju inte så farligt i sammanhanget. Jag lagade en trasig zoom där för 800 men det var ett billigare objektiv iofs. En reparation för att ta bort sand kräver inte kvitto att du har tillgång till kvittot, det är ju inte ett tillverkningsfel att du fått in sand och alltså ingen garantireparation.

I somras fick jag in sand i mitt 70-200 som gjorde att fokuseringen sakta men säkert la av, började med att det inte gick att fokusera till oändligt med AF, sista biten fick jag dra manuellt.

Skickade in det till Lasses, tog väl en vecka eller två (främre ringen på objektivkroppen var sprucken, helt annat fel :) Reservdelen som tog tid. ) sen kom det tillbaka. Kommer inte ihåg exakta kostnaden men det stannade vid ca 2000kr.

Jag tycker du ska ringa in till Nikon service. DJag fick hjälp då jag fått in skit i en fast 300. Inte sand, men det gick på en tusenlapp ungefär. De fakturerade 2 timmar arbetstid om jag inte minns fel. Bra hjälp. Lasses har bra rykte annars.

Jag fick sand i objektivet när jag var i Kalahari-öknen. Trodde att det var kört! Men jag fortsatt fota och efter ett tag försvann allt knastrande och efter det går objektivet fint och tyst igen. Troligen sate sig sanden i fettet och på några ställe där det inte gjorde några problem.
//Stanislav Snäll

Tack för alla svar!

Jag har inte använt just det objektivet på ett tag, men det lutar åt att jag lämnar in hos Lasses oså slipper jag magsåren ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto