Annons

SB-600 "löser ut" oregelbundet

Produkter
(logga in för att koppla)

eLik

Aktiv medlem
Fick hem mina prylar idag och monterade snabbt ihop de för att kolla lite. D70, 18-70 samt en SB-600 blixt.

Iaf, första fotot med blixten fungerar bra. Men när jag skall trycka av nästa så händer inget. Väntar en liten stund och den funkar igen.

Är det batterierna som är dåliga, eller ska den ta såhär lång tid på sig att ladda upp? Blev lite småorolig här nu då jag inte alls är insatt i inställningarna ännu.

Men enligt en vän, som har samma utrustning, skall inställningarna på såväl blixt som kamera vara rätt.

// Björn

Min SB-600 är klar väldigt snabbt, i stort sett på en gång, men jag har inte haft den så länge att jag hunnit testa den på full styrka, skulle tro det tar längre tid att ladda den då.

Är det på full styrka (mörkt + långa avstånd) du upplever att den är slö ?

På normala avstånd innomhus i normalt ljus skall den inte ta lång tid på sig alls, knappt märkbart.

Jag använder min 600 på en D2Hs, men det skall väl inte spela någon roll vilken kamera den sitter på.

Det kanske är batterierna trots allt, prova med att byta ut dom först.

kent

Jag har nu lagt 4 batterier på laddning över natten. Jag provade mest på styrka 0.7 så inte överdrivet starkt.

Rummet jag provade i var mörkt, dock var det inga problem för den att "lösa ut" efter att man väntat ett tag. Jag hoppas på batterierna, då jag kommer behövan nyttja blixten redan i helgen i halvmörka krogmiljöer..

// Björn

Jag tippar på att det är batterierna som är slut. Min SB-600 tar evigheter på sig att bli redo när batterierna börjar ta slut. Med fulladdade batterier är den redo näst intill direkt efter exponering.

ANNONS
Götaplatsens Foto