Annons

SB-600/SB-800 och tiltning 7 grader nedåt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lex67

Medlem
Funderar på att köpa någon av dessa blixtar. Enligt instruktionsböckerna så kan dock 800:an vridas nedåt 7 grader, vilket inte 600:an kan.
Jag skulle vilja veta om denna funktion används av er som har 800:an, och ni som har 600:an, saknar ni detta att kunna vrida ner blixthuvudet?

// Jonas

Det kan väl bara spela roll vid mycket korta avstånd? Om man slår blixten rakt fram och zoomar den till rejäl vidvinkel kommer det ju ändå en hel del ljus nedåt.

Då är nog möjligheten till fjärrstyrning viktigare för de flesta fotografer.

Lex67 skrev:
Funderar på att köpa någon av dessa blixtar. Enligt instruktionsböckerna så kan dock 800:an vridas nedåt 7 grader, vilket inte 600:an kan.
Jag skulle vilja veta om denna funktion används av er som har 800:an, och ni som har 600:an, saknar ni detta att kunna vrida ner blixthuvudet?

// Jonas

SB-600'n har en "vidvinkellins" man kan fälla ner över blixtöppningen som gör att ljuset strålar ut tillräckligt för ett 14mm objektiv, så det kompenserar ju också.

Jag har aldrig använt det. Var tvungen att prova nu när du skrev detta för jag hade inte lagt märke till att det gick. För mig var det inte det starkaste skälet att köpa en SB-800 om jag säger så;-) Har du en D70 borde det vara bättre att använda blixten som trådlös slav istället och få blixten från sidan, eller?

De skillnader som avgjorde mitt val var att ledtalet är lite högre och du kan använda 800:an som master. Sedan får du med en bouncer och två färgfilter, t.ex.

Lex67 skrev:
Enda gången då jag använt denna funktion på min SB-800 är då jag råkat vrida den snäppet för mycket nedåt av misstag. Kanske vinner man på att använda det när man plåtar saker lite närmare, men något av de första sakerna jag köpte till var en SC-27 för att kunna få full mätning och flytta blixten lite som jag vill. (Rekommenderas varmt men är tyvärr på tok för högt prissatt i mitt tycke) För min del påverkar inte denna lilla tiltning ett köp.

Den trådlösa kontrollen fungerar visserligen men inför en (märkbar) fördröjning medan förblixtar och kommunikationsblixtar drar av. Detta har gjort att jag finner användningsområdet lite begränsande. YMMV.

Jag använde denna funktion på min SB-24 med min analoga kamera när jag fotograferade saker på nära håll. Med D70 är det dock ganska ointressant eftersom man kan köra blixten trådlöst vid sidan om. Du får då möjlighet att vinkla den precis hur du vill och varifrån du vill. SB-800 har sina andra fördelar jämfört med SB-600, men låt inte detta vara den avgörande faktorn.

ANNONS
Götaplatsens Foto