Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-800 problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

svartkrabba

Avslutat medlemskap
Köpte mig för några dagar sen en beg. sb800.
När jag väl får till det så är den heltrevlig! Men.. den vill inte alltid vara med verkar det som.
Kan behöva ta typ 3 bilder i TTL innan den utlöser. I "M"-läget funkar den oftast felfritt, men även där kan den ibland vara kinkig.
Är det nåt jag missupfattat helt som måste ställas in och så eller har jag bara blivit blåst?

Mvh

Köpte mig för några dagar sen en beg. sb800.
När jag väl får till det så är den heltrevlig! Men.. den vill inte alltid vara med verkar det som.
Kan behöva ta typ 3 bilder i TTL innan den utlöser. I "M"-läget funkar den oftast felfritt, men även där kan den ibland vara kinkig.
Är det nåt jag missupfattat helt som måste ställas in och så eller har jag bara blivit blåst?

Mvh

Putsa lite på både kamerans och blixtens poler, det kanske är lite glappis? Speciellt på kameran om du inte kört med blixt förr. Min D200 löste ut blixten lite som den ville, blev bättre bara av lite fingergnugg.

Tack för tipsen, verkar mkt riktigt bara vara glapp.
Fast att göra rent hjälpte inte, måste trycka den lätt neråt och fram för att den ska funka felfritt.. Funkar fit trådlöst, får väl köra den så..

Tack för tipsen, verkar mkt riktigt bara vara glapp.
Fast att göra rent hjälpte inte, måste trycka den lätt neråt och fram för att den ska funka felfritt.. Funkar fit trådlöst, får väl köra den så..

Antagligen en onödig fråga men ,,,
... du har väl inte glömt att låsa fast blixten med låsvredet?

Jag tror du kan köpa en ny blixtfot som reservdel och ganska enkelt byta ut den.
Det brukar vara ""snabbkopplingar" när man skruvat bort foten.

ANNONS
Götaplatsens Foto