Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanfors BN-10 vävpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Idag fick jag tillfälle att botanisera i en gammal fotoaffärs lager. Affären ska snart lägga ner och ska därför sälja ut allt gammalt som blivit liggande.

Jag köpte bl.a. ett 10-pack Scanfors fotopapper BN-10 väv i storleken 30x40 (tillverkat av Forte). Jag har aldrig hört talas om vävpapper innan men tänkte prova att förstora några bilder på det. Är det någon som har testat vävpapper? Tips tas tacksamt emot!

/ Fredrik

När du handlat färdigt så är jag nyfiken på vilken affär det är, man kanske kan hitta något kul ;-)

Väv, är det inte en form av struktur på ytan, som tyg, dom det brukar vara på vissa ateljebilder i färg!?

Nja, enligt dem i affären var "pappret" snarare som en väv av tyg, alltså "sladdrigt".

Affären heter Utställningsfoto och ligger på Södra vägen i Göteborg. I två rum finns fullt med saker, alltifrån specialeffektsfilmer till Super 8, bakstycke till en 18x24 kamera, gamla slutare, objektiv, dialådor i trä, udda dialampor, kameror, o.s.v. Den 83-åriga mannen som har affären ska nu lägga ner.

Själv köpte jag:

1 st ljusmätare Seconic Microlite meter
3 st filmklämmor
1 st trådutlösare
1 st plåtframkallningsdosa med 2 st plåtspiraler
3 st framkallningsskålar 18x24
1 st filmtorkare
1 st termometer
10 Scanfors B-10 väv, 30x40
10 Ilfobrom Galerie FB, 24x30
10 Ilford Galerie 1K, 24x30
100 Ilford Ilfospeed RC Deluxe, 13x18
100 Ilford Multigrade IV, Satin, 18x24
100 Ilford Multigrafe IV, Pearl, 18x24
100 Ilford Ilfospeed RC Deluxe, pearl, 18x24
50 Ilford Ilfospeed RC Deluxe, pearl, 24x30
50 Ilford Multrigrade IV, Pearl, 24x30

Allt för 1400 kr vilket känns som ett relativt bra pris.

/ Fredrik

Skalmac .... jag har funderat en del och kanske har du rätt i att det "bara" är strukturen på pappret som är annorlunda. Ska nog kila ner till mörkrummet och studera papprena senare idag.

/ Fredrik

Fortfarande ingen som hört talas om fotopappret? Eller kanske någon vet adressen till Scanfors?

/ Fredrik

Om det är tillverkat av Forte är det nog enklast att söka rätt på var deras beteckning är och sedan googla i newsgrupper för åsikter.

Tack för tipsen. Ska kontakta dem.

Nu har jag även klippt en bit av pappret som jag studerat i dagsljus. Det är en väv och påminner en hel del om oljemålningsväv. Skumt bara att ingen verkar känna till pappret/väven....

/ Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto