Annons

Anmälan till ARN eller polisen, eller bara "vara snäll"?

Produkter
(logga in för att koppla)

jbygden

Aktiv medlem
Hej hopp!

Jag behöver hjälp med hur jag ska gå vidare.

Jag köpte en optik i New York våren 2004. Under sommaren 2004 tyckte jag att jag hade svårt att ta skarpa bilder med det.

Under vintern blev det tydligare och tydligare att det inte gick att ta skarpa bilder med denna optik.

Jag kontaktade generalagenten (som också utförde service) och frågade om "World wide" garantin gällde för denna optik och fick veta att så var fallet. Dock med förbehållet att om det inte var något fel på optiken så skulle de ta ut en felsökningsavgift på 350:-. Detta tyckte jag var ok.

Skickade in optiken själv (utan att gå via butik).

Efter någon vecka ringde jag för att höra hur det gått, och fick veta att de hittills inte hittat något fel med min optik, men att de hade ett par tester kvar.

Jag fick tillbaka optiken någon vecka senare, och med i paketet fanns en följesedel där det inte stod någonting om vare sig justering eller fakturering av felsökningsavgift.

Jag antog att de hade hittat nåt fel och åtgärdat det eftersom de inte tagit ut någon avgift.

Efter att ha testat optiken så kom jag fram till att det fortfarande inte tog skarpa bilder.

Nu började jag fundera på om det var så att det var mitt hus (EOS 10D) som krånglade.

Efter lite strul och mycket hjälp av en kompis som har service avtal med Canon på sina prylar så registrerade han mitt hus som sitt och skickade in det för koll och justering.

Fick tillbaka det med rengjord sensor, uppgraderad firmware mm (mycket trevligt bara det).

Fortfarande samma problem med min optik dock.

Kompisen ifråga fick låna optiken och tog bilder med sitt 1DMkII-hus samt (tror jag i alla fall) något mera hus. Han kom till samma slutsats som jag, att det var optiken det var fel på.

Tiden gick, och förra våren (2006) började jag tycka att jag hade råd att få optiken lagad så jag kontaktade generalagenten igen.

Nu fick jag svaret att de inte längre hade varken agenturen eller servicen på optik från denna leverantör utan ett annat företag hade tagit över detta vid årsskiftet. Jag fick kontaktinformation och en kommentar som gjorde mig lätt förvånad:

"om det visar sig att tillverkaren kommit ut med justeringsprogramvara för din optik så att teknikerna hos den nya generalagenten kan justera den enl. ditt önskemål ser jag till att vi ersätter dig för de kostnader du hade i samband med att optiken var inne hos oss för kontroll"

Va fan? Hade de min optik inne i flera veckor utan att ha verktyg för att göra nåt åt det, skickade tillbaka det som om de hade åtgärdat det, och utan att berätta det för mig?

Nåja, jag kontaktade den nya generalagenten och frågade om de kunde hjälpa mig och vad det skulle kunna komma att kosta. Fick detta svar:

"Räkna med cirka en tusenlapp plus moms för att justera optiken."

Överkomligt tyckte jag, men jag ville dock vara säker på att han kunde laga min optik så jag ringde honom och frågade om han hade mjukvaran för att kunna justera den. Fick svaret att han hade vad han behövde för att kunna justera min optik.

Skickade in den, via en butik här i stan den här gången, den 11/5-06.

Jag och min sambo skulle åka till fjällen första 2 veckorna i juni så jag hoppades att jag skulle få tillbaka den innan dess.

Nu tog butiken 10 dagar på sig att få iväg optiken till generalagenten, och när den väl kom fram dit så visade det sig att servicekillen skulle till Japan en vecka på kurs. Alltså fick jag inte tillbaka optiken innan fjällresan.

I månadsskiftet juni-juli ringde servicekillen och sa att han inte kunde laga min optik själv utan skulle vara tvungen att skicka den till Japan för åtgärd och ville veta om jag godkände det. Det kändes inte som jag hade så mycket val, antingen få tillbaka en optik som inte tog skarpa bilder eller gå med på att den skulle skickas till Japan med ökad kostnad som resultat (2500:- istället för den "tusenlapp" han sa vid första förfrågan). Jag ville ha tillbaka en fungerande optik så jag sa att han fick skicka den till Japan.

Jag påpekade dock redan då att jag ansåg att detta var en garantireparation som den förra generalagenten borde åtgärdat ett år tidigare och att jag ville att han skulle försöka ta hänsyn till. Detta svarade han inte på, men jag tänkte att det blir fler tillfällen att påpeka detta.

Den 2/8-06 skickade jag ett mail till honom och undrade vad som hänt med min optik, eftersom jag inte hört någonting. Samt en lite längre text om strulet med den förra generalagenten och min önskan om att detta skulle behandlas som ett garantiärende.

Den 3/8-06 fick jag nedanstående svar (återges i sin helhet):

"Hej,

Kameran är på väg hit från Japan."

Va?? Jag frågade efter min optik, inte någon kamera. Nåja han kan ju ha tänkt fel bara när han skrev det, och är den på väg så kommer den väl snart.

Nu är det den 28/2-07 och jag har fortfarande inte hört något mer från varken honom eller butiken där jag lämnade in optiken.

Jag har satt mig vid datorn vid ett flertal tillfällen och författat mail till honom med alla möjliga oförskämdheter. Som att fråga om de skickar saker med roddbåt och cykel från Japan till Sverige och liknande. Men jag har inte skickat något.

Huvudanledningen till detta är att jag vill fortfarande att de ska behandla detta som ett garantiärende och inte ta betalt.

Nu vet jag dock inte längre vad jag ska göra.

Jag vill ha min (eller en ny) optik, fungerande.

Ska jag bara vara snäll och fråga vart min optik tagit vägen, eller ska jag anmäla dem till ARN, eller (som en kollega föreslog) polisanmäla dem för stöld?

Hjälp!!

/Jonas
 
Min första tanke: vilket tålamod du har! För att du skall få hjälp av polisen bör ett brott ha inträffat. Det är knappast fallet.

Du har väl kvar något dokument från butiken dit du lämnade objektivet. Jag skulle ta kontakt med butiken och kräva tillbaka objektivet jag lämnade dit. Det är deras bord att reda ut ansvarsfrågorna och framförallt gräva fram objektivet.
 
Problemet med det är väl att butiken bryr sig knappast om att jag vill ha det som garantiärende, de är ju bara en mellanhand som vill ha betalt.

Men visst, nog borde de kunna hjälpa mig att få tillbaka optiken.
 
Hej!

Om jag inte har helt fel för mig så tar ARN bara upp ärenden som rör i detta fallet konsumentköplagen. Eftersom du har köpt optiken utomlands så gäller inte denna. Att sedan tillverkaren erbjuder en garanti eller inte är upp till. Det är viktigt att skilja på reklamationsrätt vilken regleras i svensk lag och garanti som inte är reglerat i lag.

Jag tror inte att du har något att hämta hos ARN och definitivt inte hos polisen.

Det finns säkert folk med bättre kunskap om detta än jag. Rätta mig i så fall gärna.


MVH Uffe
 
Ingen rättning, men en komplettering: Om en näringsidkare tar emot ett objektiv för reparation kanman nog få hjälp av ARN om de slarvar bort objektivet. Nu kan det hela kompliceras ifall Jonas har beordrat ytterligare reparation direkt hos reparatören, men då skall reparatören ha ansvaret.

Jag hade gått på affären där jag lämnat in optiken. När reparatören (kanske) försöker skylla förlusten på instruktionerna som givits direkt från Jonas gäller det dock att vara benhård - butiken har tagit emot, butiken lämnar vidare till sin reparationsfirma och affärsrisken att optiken försvinner ligger hos affären och reparatören, inte hos Jonas.
 
Nu har jag skickat detta mail till generalagenten:

Hej igen!

Jag börjar undra ifall tillverkaren använder sig av roddbåt och cykel för transport av optik (inte kamera som du skrivit) från Japan till Sverige?

Men jag antar att ni på generalagenten spenderat tiden med att lista ut hur ni ska tillgodose min önskan (se mitt första mail som är inkluderat nedan) om att detta ska behandlas som ett garantiärende och kommit fram till att jag inte behöver betala något alls nu när jag varit utan denna optik sedan den 11/5-06.

Ett litet tips om när jag kan tänkas få tillbaka optiken skulle dock uppskattas. Jag planerar att åka till fjällen den 28/3 för att vara där över påsk, och eftersom det oftast är väldigt fint väder där då så skulle jag verkligen vilja ha med mig denna optik eftersom möjligheten att ta landskapsbilder är lite begränsad med min 70-200 optik.
Vi får väl se vad jag får för svar...

/Jonas
 
Ny vändning...

Ansvarig servicetekniker hos generalagenten är på semester. Skickade mitt mail till en kollega till honom.

Fick svaret att han "letat i mitt ärende men inte hittat något".

Ringde butiken där jag lämnade in min optik. Jodå de hade en servicerapport från generalagenten fastsatt på en kartong med ett objektiv i. På lappen stod att det var ett 17-35 2,8 för Canon som varit i Japan på justering.

Det lät lovande så jag ringde generalagenten och lite halvt bad om ursäkt för mitt halv-provocerande mail.

Efter jobbet åkte jag till butiken...

De hade ett objektiv i kartong, på kartongen stod det 18-50 3,5-5,6 för Minolta, med gummisnodd runt kartongen satt servicerapporten, på servicerapporten stod det om ett 17-35 2,8 för Canon som varit i Japan på justering.

Vad tror ni låg i kartongen?

*trumvirvel tack*

Jo, naturligtvis ett 18-50 3,5-5,6 för Minolta.

Suck!

Nu har jag skickat ett nytt mail till generalagenten och frågat var MITT objektiv är.

Men jag lär väl inte få någon mera information innan den ansvarige serviceteknikern är tillbaka från semestern den 26/3.

Problemet med det är att jag ska åka till fjällen den 28/3, och då vore det ganska trevligt att ha en vidvinkeloptik, men det är nog lite mycket att hoppas på. :-(

/Jonas
 
Svar från ansvarig tekniker

Idag fick jag svar från ansvarig tekniker hos genreralagenten:

Hej,

En märklig historia! Jag kan inte förklara vad som hänt mer än att vi skickat din optik till japan, fått tillbaka den och (enligt våra papper) skickat den till butiken. Vi eller butiken har uppenbarligen gjort fel och vi kommer naturligtvis att se till att du får en optik.

Jag har lite problem att få kontakt med butiken men så fort jag pratat med dom så meddelar jag dig hur vi löser problemet.
 
Ytterligare info från generalagenten

Jag får ett nytt objektiv.

Hej,

Har pratat med butiken. Vi skickar en ny 17-35mm 2,8 för Canon idag.

Hoppas allt är löst nu!

Detta får väl anses vara löst när jag varit förbi hos butiken och fått mitt nya objektiv i handen.

Det ska tydligen skickas med företagspaket för att vara framme före 16:00.

Vi får se vad som händer. Åker till fjällen i morgon kväll, förhoppningsvis har jag det nya objektivet med mig.

/Jonas
 
Så gör även jag! Detta är en ytterst märklig historia, och den poetiska rättvisan kräver att du samma dag som du åker till fjällen får det nya objektivet!
 
Nytt objektiv

Hej hopp!

Jag hämtade mitt nya objektiv klockan 16:30 förra onsdagen (28/3) på väg hem från jobbet. Packade bilen full och åkte till fjällen vid 19-tiden.

Det har blivit många (förhoppningsvis också fina) bilder med det nya objektivet.

Allt löste sig till det bästa.

/Jonas
 
Jag betalade 600:- när jag lämnade in det till butiken som en deposition för eventuell reparationskostnad, denna skulle dras av det slutgiltiga beloppet.

Nu blev det inte mer än dessa 600:-

/Jonas
 
Härligt att du fick ett nytt, hoppas bilderna blev bra med den nya gluggen, men du måste vara en väldigt tålmodig människa :)

rolle.
 
ANNONS