Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

scanna hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har gått en fotoskola i köpenhamn där vi hade tillgång till ruskigt bra scanners. men nu är jag tillbaka i stockholm och vet inte om jag ska lämna in mina mellanformats negativ till scanning eller köpa en scanner.

är det någon som har tipps på var man kan lämna in neggativ till scanning eller om man kan få tillgång till en scanner till ett okej pris..

jag tror inte jag har pengar till att köpa en egen scanner om det inte är någon som vet en bra och himmla billig än..

hur gör ni?

Tyvärr verkar det extremt dyrt att låta skanna negativ, särskild då av större modell. Det kan kosta uppåt nån hundralapp per rulle, vilket man tjänar in ganska snabbt på att köpa en egen skanner.
Det finns skapliga flatbäddsskannrar från ungefär 2000:- och uppåt. Beroende på vad du ska använda bilderna till så kan det räcka gott och väl eftersom mellanformat är såpass stort att skannern inte behöver vara så fantastiskt bra.

Utan att ha någon erfarenhet av den så skulle jag ändå kika på Canon Canoscan 9000F, som kostar under två lax. Vill du lägga lite mer så har Epson trevliga modeller från 2500:- och uppåt. Jag har själv en V700 som jag är nöjd med, men den kostar lite mer. Dock inte i närheten av vad en bra, dedikerad filmskanner kostar.

http://www.imaging-resource.com/SCAN/CS9000/9000F.HTM

Tillägg: Om jag skannar ett 6x7-negativ vid 2400 DPI med Epson V700 så får jag en bildfil som motsvarar ungefär 10-20 miljoner pixlar från en digital sensor, beroende på hur plan filmen är. Detta trots att den skannade filen håller mer än 30 miljoner pixlar. Det blir helt enkelt inte skarpt nog för att dra nytta av varje pixel i filen, ens vid "låga" 2400 DPI. Så strunta helt i alla vansinniga siffror som säger 9600 DPI och annat nonsens. Det är bara på pappret, inte i verkligheten.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto