Annons

Scanner för negativ? Vad välja

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla i gamla trådar. Måste finna mycket om detta ämne där.

Kolla på www.photo-i.co.uk och www.luminous-landscape.com. Detta är testsiter. Finns många fler om du googlar den scanner du är intresserad av.

Jag använder en Epson 3200 för mellanformat och uppåt + en Minolta 5400 för småbild. Är nöjd med båda.

Stirra dig inte alltför blind på vilken scanner du väljer. De flesta är kapabla att producera bra resultat. Lär dig istället om hur man skannar bäst genom att använda de inställningar skannermjukvaran erbjuder. Det har minst lika stor (förmodligen större) betydelse som valet av skanner. Hur man skannar rätt finns det säkert massor av trådar om här på FS.

Mvh

Fredrik

Epson Perfection 4490 Photo funderar jag på att köpa själv, inte det bästa valet för negativ kanske, men duger nog för det lilla jag scannar.

Vad sägs om en Minolta Scan Dual 2 eller 3? De ger mycket bra reslutat tycker jag och 2:an lär vara billig på begagnatmarknaden.

Tackar för alla svar hittils...

Epson verkar lite för dyr för min budget. Är ju "bara" en glad amatör... än så länge.
Men att få bra tips på lämpliga scanners man kan hitta på begagnatmarknaden är till stor nytta för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto