Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu får du allt fylla på med lite info om du skall få några meningsfulla svar.

• Flatbäddsskanner för papperskopior eller filmskanner eller flatbädd som klarar bägge?
  • Hur mycket är "lite pengar"?
  • Vad skall du använda bilderna till?

Det är väl inte så enorm skillnad mellan de olika etablerade tillverkarna men Epsons flatbäddsskannrar har ett gott rykte i den prisklassen. Det är väl så intressant att du kommer bra överens med din mjukvara.

Senast ändrad:
Om det är en efterföljare till 1640su photo, och det antyder väl beteckningen, så absolut. Den ger ett väldigt bra resultat och fixar till och med transparenta original hyffsat.

Till skillnad från 1640 photo har 1660 photo (och 1650-modellen) bara en transparent "diadel" för småbild. 1640 har ju upp till 4x5 tum eller liknande.

He... det är knappast så att jag har benkoll på varenda skanner på marknaden. Jag har kört några olika märken i den prisklassen och jag tycker att de har varit prisvärda. Någon av dem har kommit från Epson men jag minns inte på rak arm vilka modeller det var. Däremot så är det många som talar sig varma för Epsons flatbäddsskannrar.

Det är en stark konkurrens mellan tillverkarna. De har inte så stora marginaler att spela på så hårdvaran är ofta marknadsmässig till pris och kvalité. Det som skiljer en bra skanning från en dålig skanning beror snarare på hur bra man sköter mjukvaran. Testa mjukvaran från några olika tillverkare och se vilken du trivs med. Jag tror att det betyder mer än hårdvaran.

HP ScanJet 4570c finns inte på marknaden ännu. Enligt "insider" info så har HP hållit inne med den nya 45-serien ännu p.g.a. att gråssisterna har mycket kvar av 54-serien i lagren ännu. Enligt samma källa kommer den nya 45-serien att släppas senast till julkomerssen i Skandinavien.

I Finland så har man redan satt priset på
45-serien. Tekniskt sett så är den byggd på samma grund som 54-serien, 2400x2400, 48-bit, med snabbare skanning och förbättrad mjukvara.

HP scanjet 3500 3530 3570

Kolla in de här modellerna. Ska du bara ha bilderna till webbsidor och inte scanna dia/negativ klarar du dig med HP 3500 (Tro det eller ej, bra kvalitet!), den scannar 1200 dpi 48bitars färg. Usb 2.0
Pris: 990:-
/Andreas

jharmala skrev:
Enligt samma källa kommer den nya 45-serien att släppas senast till julkomerssen i Skandinavien.

Jag installerade en 4500C hos en kolega i början på veckan (finns hos Dustin) har dock inte testat den för foto då den köptes enbart för att den öppnas på tvären och skall användas för arkivering av dokument.

Men den nya 45** serien är iaf på gång.

ANNONS
Götaplatsens Foto