Annons

Epson Ecotank ET-2856 bra resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag funderar på att köpa en Epson Ecotank ET-2856 skrivare med scanner.
Har tidigare använt billigare skrivare för att scanna in målade bilder och sedan skriva ut som en kopia men färgerna blir helt annorlunda på utskriften. Har testat både RGB och CYMK profil men samma resultat.
Gissar då att felet ligger på skrivaren och tänkte köpa en bättre.
Scannar man bara in bilden och skriver ut bör den väll se likadan ut?

Någon som har en Epson Ecotank ET-2856 skrivare med scanner? Nöjda med den?
Satsa på en bättre begagnad scanner med CCD-sensor. Jag gissar att scannern nog är viktigare än skrivaren för slutresultatet i det här fallet. Beg CCD-scannrar kan gå hitta för runt 500 kr på blocket. Skaffa sedan ett bra programvara som te x Silverfast.

Jag är på uppdrag i östra Afrika och kan tyvärr inte följa upp detta nu. Jag får återkomma om ett par veckor.

LG skrev:
"Ta det lugnt. Jag tror att vi har löst det. Ha det bra i Afrika.
/LG"

Jag håller med LG till två tredjedelar i hans svar.
Det jag håller med om är:
"Ta det lugnt." "Ha det bra i Afrika".
Det jag inte fullt ut håller med om är:
"Jag tror vi har löst det."
Nja. Det finns nästan alltid fler spekter och mer att lära. I det avseendet är jag mycket intresserad av vad du/Sara har att berätta, efterom jag uppfattar dig/hen som kunnig, utförlig och noggrann. (hoppas ärligt smicker hjälper)
Jag ser fram emot ett sådant inlägg. Det får ta den tid som behövs, ingen stress, bara det kommer.

OBS. Därmed vill jag absolut inte förringa det LG, Jonas, m.fl. gjort för den här tråden så här långt. Än en gång, Tack till er.
Jag känner mig lugnare nu.
Kan fortsätta att ge bort vackra A3+ foton, eftersom de bara kostar 15:-/styck, och ändå inte bleknar bort orimligt fort.
Men, visst vore det väl intressant att höra vad Sara har att tillföra?

Jag har vid två tillfällen försökt få tillbaka på Epson Cashback kampanger, utan att lyckats, förfarande är krångligt och det blev inget resultat av det.

Kolla först på Prisjakt: 7 500 kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5774962
eller
tyska motsvarigheten Idealo.de: 597 Euro ink frakt

Sedan försöker du få ut 800 kr på Cashbacken

Senast ändrad:
Jag har vid två tillfällen försökt få tillbaka på Epson Cashback kampanger, utan att lyckats, förfarande är krångligt och det blev inget resultat av det.

Kolla först på Prisjakt: 7 500 kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5774962
eller
tyska motsvarigheten Idealo.de: 597 Euro ink frakt

Sedan försöker du få ut 800 kr på Cashbacken

600 E = 6 629 kr - 800 kr = 5 829 kr för en Epson ET-8550

Inte så farligt för en skrivare med rifill och inte patroner, själv siktar jag på Canon 1100 A2, tycker inte att Epson har någon bra A2 alternativ med refill-systemet.

Jag är på uppdrag i östra Afrika och kan tyvärr inte följa upp detta nu. Jag får återkomma om ett par veckor.

Hej Sara.

Inlägget jag nu svarar på, det ovan, skrevs av dig 15:e oktober.
Hoppas att du lyckats komma hem väl från Afrika.

Du startade en debatt inom debatten, med ett inlägg några dagar tidigare, där du skrev följande:
  • "Du behöver också säkerställa att det är arkivbeständigt bläck – annars kommer inte dina utskrifter att hålla. Vad jag vet så är det inte sådant bläck i den skrivaren."

• Ditt inlägg skapade viss oro.
  • Den följande debattten handlade om olika skrivare, olika sorters bläck, deras hållbarhet, ungefärliga tider för hållbarhet, mm. Mycket kom fram i den debatten, men det hade varit givande/tacknämligt att även höra dig utveckla dina synpunkter.
  • Som du utlovade.
  • Du är ju en teknikexpert som ofta går mycket grundligt tillväga.
  • Tack på förhand.

• Lennart

Hej,

Nortlight images har mycket material om Epson ET-8550. Keith Cooper, som jag upplever som mycket kunnig efter många år av testande, har testat ET-8550 noggrant. Även Hahnemuhle har ICC-profiler för just den modellen och sina papper vilket tyder på genomslagskraft för Ecotank.
Tyvärr är det stor skillnad på trådstartarens förslag och ET-8550 som jag förstår det. Hur som haver. Fortsätt läs på om skrivare och ställ frågor!
Länk till Northlight, https://www.northlight-images.co.uk/

Hälsningar,

Carlos

JAG har en EIZO-skärm (kalibrerad!) och Epson SC-P800 (också kalibrerad!) och är helnöjd med mina utskrifter! ALL konst på väggarna härhemma är bider jag har skrivit ut själv! (Har även lyckats sölja några stycken!)

ANNONS
Götaplatsens Foto