Annons

Scannern gick sönder

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag har filmscanner Minolta Dimage Scan Dual III.
I förrgår fastnade släden med 4 diabilder och allting låste sig. Då drog jag ut den med handkraft. Inte bra!
Nu är (troligen) läsaren sönder. Kostnadförslag för reparation hos Minolta kostar omkring 300,- plus porto ca 200,-. Minimikostnad alltså 500,-. Skulle tippa att en reparation kostar omkring 1000,- minst.
En ny kostar 3000,--, men framförallt, till våren kommer den nya versionen Dual IV som kommer att kosta ca 3900,-.
Nu sitter jag här och funderar ...
Är det verkligen lönt att reparera en digital grunka som är 1 1/2 år gammal, när utvecklingen går i rasande fart?
Jag bifogar delförstoring av högra sidan av bilden scannad av den defekta scannern. Ca 1/5 av hela bilden. Resten av bilden blir bra.

Bilagor

• delförstoring på felet.jpg
    delförstoring på felet.jpg
    37.8 KB · Visningar: 409
Jag har råkat ut för samma problem, men det ordnade sig när jag startat om datorn och scanern. Man kan behöva göra det några gånger.
Om du inte bröt sönder något så borde den kunna repa sig.

Skulle nog satsa på en ny scanner om inte Minolta ställer upp.
Men frånsett det tycker jag att det blev en intressant bild.
FOTO hade för några år sedan bilder av en amerikansk fotograf som experimenterar en hel del.
Jag minns att han hade köpt en målfotokamera och fotograferat Rosettestenen och då fått en sådan där effekt som ser ut som streckkod som din bild har i högerkanten.
Fast inte skall de bilderna behöva bygga på en förstörd scanner förstås.
Us

Fick just nu besked från Minolta att det är 2 års garanti på scannern!
Så nu skall jag skicka in den till dem och hoppas på det bästa.
Mvh
Wolfgang

För att göra diskussionen komplett, vill jag bara nämna att jag har upptäckt att endast släden för ramade diabilder har gått sönder. Provade nämnligen med samma bilder utan ramar i släden för filmremsor, och det har gått bra.
Alltså inget fel på scannern!
Behöver bara köpa en ny släde.

ANNONS
Götaplatsens Foto