Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanning, gör jag fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

NtR

Aktiv medlem
Jag köpte mig för ett år sen en Epson RX500. Det är en sån där kombinerad scanner/skrivare vars storebror 600 fick bra kritik i FOTO. Det enda som skiljer är en liten bildskärm (tror jag), upplösning vid scanning 2400X4800 och det finns diabelysning i locket.

Det blir inte skarpt när jag scannar dia. Inte ens när jag scannar papperskopior för utskrift i samma storlek blir det skarpt. Skrivardelen är mycket bra, men scannern. Kan det verkligen vara så här dåligt, eller är det skit bakom spakarna.

Om jag nu måste köpa en filmscanner istället, klarar de där småbildsmaskinerna även superslides? Alltså 4x4 i 5x5-ramar.

NtR skrev:
Jag köpte mig för ett år sen en Epson RX500. Det är en sån där kombinerad scanner/skrivare vars storebror 600 fick bra kritik i FOTO. Det enda som skiljer är en liten bildskärm (tror jag), upplösning vid scanning 2400X4800 och det finns diabelysning i locket.

Det blir inte skarpt när jag scannar dia. Inte ens när jag scannar papperskopior för utskrift i samma storlek blir det skarpt. Skrivardelen är mycket bra, men scannern. Kan det verkligen vara så här dåligt, eller är det skit bakom spakarna.

Om jag nu måste köpa en filmscanner istället, klarar de där småbildsmaskinerna även superslides? Alltså 4x4 i 5x5-ramar.

Bilderna blir inte helt skarpa vid inscanning. De tappar en del i skärpa vid denna process. Detta får man korrigera i PS eller liknande med exempelvis USM.

Jo, det har jag förstått, men det finns väl grader av elände antar jag. Jag har lagt på skärpa efteråt enligt konstens regler, men det är för dåligt från början s.a.s. De bilder jag lagt upp på bildkritik har fått kommentarer om dålig skärpa, med all rätt, trots efterbehandling.

ANNONS
Götaplatsens Foto