Annons

SD card - ingen access?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig100_1

Aktiv medlem
Hej.
Min Nikon Coolpix 5900 "råkade" sätta minneskortet ur spel. Vad som hände var att jag raderade några bilder via menyn och rätt var det var så hittade inte kameran minneskortet (en Sandisk Ultra II 256 MB). Då försökte jag med min kortläsare och ett "rescue-program" utan resultat. Datorn hittar överhuvud taget inte kortet och det går inte att välja enheten (i mitt fall M:) och formatera ens??! Har letat lite på nätet efter uppgifter om man kan reseta kortet med nån "elektrisk" manöver, alltså kortsluta kontakterna, men inte funnit något.
Har nån av er forumister någon bra idé? Eventuella bilder på kortet var detsamma, bara jag får igång det.

Mvh Ludde

Hej

en lite fråga, du har inte lyckats ändra switchen då du mucklat så det är skrivskyddat?

JAg får skrivskydda mitt kort innan jag sätter det i PC:n, ananrs blir bilderna coruipta. Märkligt, men så e det.

samma här...

hej.

Hände precis samma med mitt sandisk extreme III på midsommarafton i min D70, har bara använt kortet två dagar, tagit ca 30 bilder, och när jag skulle ta bort en bild började kortet att strula, och kameran visar att den inte kan kommunisera med kortet, går ej hellar att få kommunikation med kortet via datorn i extern kortläsare, mycket besviket då detta kort skall klara en hel del enligt tillverkare. Jag kommer att ringa nikon i morgon och fråga vad problemet är.

Var i kontakt med nikon i dag och de sa att det var fel på minneskortet så nu blir det en retur till kortleverantören. Kommer i fortsättningen ha två kort ifall något krånglar.

Okej. Jag får nog göra detsamma. Man kan ju undra vad som hänt? Det borde ju på nåt vis kunna gå att resetta minneskorten med någon magisk procedur.
Nu har jag iaf beställt en 1 GB CF Ultra III till min D70 (har 1 GB Ultra II sen tidigare utan strul) och en 1 GB SD Ultra II till 5900:an. Det är ju 10 års garanti på korten så man har ju lite tid på sig ;)

Mvh Ludde

troliga orsaken är att en eller flera klustrar har gått sönder eller att det blivit fel på dem, det verkar inte kunna fixas till genom någon magisk procedur...något intressant som nikon mannen sa är att sandisk I II III är samma kort, det är bara det att ex kort III har gått igenom fler tester än kort II, så det är stor möjlighet att ett kort I eller II har precis samma egenskaper som ett III kort har!! ska fråga igen hur snabt en D70 läser resp. skriver på kortet, men enligt honnom så går det lika fort, en ev. fördel med ett snabbare kort är att det går fortare att ladda ner bilderna till datorn via extern kortläsare! kommer att nu att returnera mitt III kort till datorbutiken (vilket nog tar några veckor) och beger mig in till stan i morgon och köper ett sandisk II kort att ha tills vidare. Också bra att ha två kort ifall ett skulle lägga av....!!

Enligt vad jag förstår så är det idag ingen (?) kamera som drar nytta av Extreme III korten.

Lustigt nog så sker snabbaste skrivhastigheten dessutom på 1GB korten av typ II.

Mao om det är ren hastighet man är ute efter så är det idag denna typ och storlek som ger snabbaste resultatet.
Kort >1GB är/var långsammare! - Ur ett rent kamera->kort perspektiv.

I alla fall enligt ett test jag såg någonstans som var gjort med (om jag minns rätt) Canon 350D, 20D, 1DS MkII, Nikon D70 samt Nikon D2X.

/N

Intressant point här... Märkligt att korttillverkarna då "skryter" om hur bra det är med just deras snabba kort till företrädesvis "snabba" kameror?? Det enda man i realiteten vinner är hastigheten då man tankar över filerna till dator (via kortläsare och USB2), och det är väl marginellt, kan jag tänka. Och varför skulle just > 1 GB-minnen vara långsammare än de "mindre". Det jag kan tänka mig är att den interna överföringen i kameran till minneskortet är flaskhalsen då.
Det skulle vara kul att ta del av testen. Du minns inte var du sett den?

Mvh Ludde

ANNONS
Götaplatsens Foto