Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SD-kort och löjligt lång tid för kopiering

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag är på semester och har släpat med mig min laptop, en inte så särskilt snabb probook 4515s. jag fyllde rätt snabbt min gamla 2Gb SD-kort så jag satte i den i datorn för att kopiera över alla bilder. Kortet är ett billigt kort typ teknikmagazinet. (Nu sitter det i datorn så jag kan inte läsa på det, kopiering pågår...). Jag blev lite överaskad när datorn säger att det skall ta fyra timmar att kopiera 2 Gb.
220 Kb/sekund står det som överföringshastighet just nu. Jag har haft kortet i väldig många år för alldel, säkert mer än fem år. Håller kortet på att gå åt fanders eller är det min dator som är ovanligt långsam? Datorn är inte snabb, jag vet, men jag erinrar mig att det brukar gå fortare hemma. Googlar jag på överföringsfarter så snakkar man kopieringar på kanske en halvminut? Alltså, jag har inga fina grejor, vanligt såndär folk köper på Kjell&Company.

Vad är det för spöke som flyttat in i min dator? Tänk om jag skaffar ett 4 Gb kort?

Det underlättar att veta om det brukar gå så låmgsamt för Du har väl kopierat från det kortet till den datorn förut och vet då hur lång tid det tar?

Vad gäller minneskort är det klokt att formatera om dem regelbundet via kameran men tänk på att det ska var tomt när Du gör det annars ryker bilderna!!
Men en formatering brukar få kortet att prestera lite bättre iaf så värt att prova.

Har Du en långsam dator är det ofta klokt att bara göra en sak i taget som att kopiera enbart och så surfa efteråt som jag försår det så surfar Du runt medans kortet kopierar vilket segar ner datorn och blir mera märkbart med en dator som har låg prestanda redan från start.

Om Du inte redan gjort det så dedikera om lite av hårddisken till virituellt ram minne det ger iaf lite mera fart utan att kosta något, Du gör det via kontrollpamnelen om Du inte visste de redan?!

Inte för att vara elak eller så men nog gjorde Du väl en funktionskoll av dator och kort innan Du släpade med det på semester?

Mja, jag brukar inte använda dessa grejor i vanliga fall. Men det tar max en halvtimme-timme normalt tror jag. Till en början har jag många Megabyte/sec överföringsfart, men sjunker snabbt till kb/secJag surfar med min ipad kopplad till min privata hotspot i min iphone så jag håller inte på med flera saker samtidigt. Det är inte så myclet minne så jag får visseligen mycket page fault. Jag avbröt kopierandet, stängde tillfälligt av allt med msconfig bootade om för att se om det var nått annat som äter upp resurser. Inte riktigt vad jag räknade med, för nu går inte credential manager så jag kan inte logga in, så det var inte helt lyckad felsökningsmetod. Måste lista ut hur man disablar det. Det vill jag inte ha.

Å andra sidan börjar det bli rätt mycket program not responding nu också. Jag håller nu på att köra hp:s HDD self-test option ifall det är hårddisken som är på väg. Skulle inte förvåna mig i så fall. Om det inte är nått fel på hårddisken misstänker att lite mer minne skulle inte skada. Nu går jag och lägger mig.

Vad brukar det ta för er att kopiera ca 2 Mbyte? Sekunder, minuter, timmar?

Edit:
Bo, jag tror inte större pagingfile hjälper om man har mycket pagefault, men jag kanske missförstod ditt tips? Jag testade inte datorn så där värst, det brukar ju funka för det mesta. Någa, jag skall åka hem i morgon, får felsöka hemma. Alltid lär man sig något. Börjar bli rätt fena på att hitta stopklotsarna i datorer numera.

Senast ändrad:
Hp hdd diskcheck passerade utan anmärkning. Nu går datorn bra i största allmämhet, men nu har jag inte tid att kopiera nått kort längre utan får felsöka hemma.

Vad brukar det ta för er att kopiera ca 2 Mbyte? Sekunder, minuter, timmar?

.

Jag provade nu med den billigaste kortläsaren från teknikmagasinet, ett 4 gb sandisk sdhc class4 kort och slö halvgammal laptop. 211 mb bilder fanns det på kortet och att kopiera till hårddisken tog <30 sekunder.

När jag kopierar hårddiskar brukar jag lägga isklampar runt den externa och ställa laptopen också på isklampar... diskar som är på upphällningen verkar vara värmekänsliga. En gång lade jag t.o.m
allt i frysen för att bli klar!

Nu har jag läst loggar och jag finner inget mysko. Jag börjar allt mer misstänka performance-problem helt enkelt då det enda egentliga avvikelsen jag kan se är löjligt mycket page fault, dvs avbrott pga inläsning från pagefilen som i sin tur verkar generera ännu mer page fault. Jag gissar på att defragmnentering av pagefilen kanske skulle kunna hjälpa men pagedefrag funkar inte 64-bitars windows. Jag börjar även få mindre än en kvarts diskyta ledigt vilket kanske försvårar ordningen på disken. Jag har på sista tiden även fått perioder av väldigt dålig responsitivitet som jag trott mig härleda till automatiska uppdateringar.
Eftersom jag till vardags jobbar som sysadm, (där man oftast bara trycker f12 om det krånglar) kan det vara intressant att lista ut vad som pågår. Får ta och låna hem lite performance-analysers och mäta lite. På jobbet finns det ju sämre datorer med mindre minne än jag har.

Sysadm ?

Hej
För att vara en Sysadm ger du oss väldigt knapphändiga uppgifter ??
OS ?? RAM Minne ?? USB port version ?? Kortläsare eller direkt till kamera ??
Storlek på växlingsfil ?? mm.
Då kanske vi kan hjälpa till med handklappningar å hurra rop ;-)

ThomasR

Mja, jag får skylla på att jag mest sysslar med massdeployment av os/program/uppgraderingar och sällan kommer i kontakt kundsupport. Jag hade inte räknat med performance-hjälp när jag startade tråden. Jag trodde lite enfaldigt att kortet var på väg att gå sönder och sökte lite bekräftelse på att så var fallet. Det är en probook 4515s så som den kom ur kartongen förutom att den är ominstallerad och drivers/hp-tools återlagda. Datorn ingick som kursmatriel i en kurs för massdeployment handsoff för windows 7. Jag har inte funderat så mycket över vad den innehåller sen dess, mer än att det är 2 gb minne. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om det skulle vara en högprestandadator :). I vanliga fall brukar jag säga sätt i mer minne när det är page fault på en managerad dator. Å andra sidan, har jag sett datorer med mindre minne än så. Å det tredje är det kanske ingen hit att köra photoshop på densamma dator men det rullar runt om man har lite tålamod och bara leker med en bild i taget. Jag brukar sällan ha fler lager än som får plats i vyn utan att skrolla och kör med kort historik. Dock hade jag datorn nystartad och inget annat igång när jag försökte kopiera kortet så jag har svårt att tro att nån app läckt minne heller. Å det fjärde vet jag att hemdatorer har en märklig förmåga att blir rätt röriga och instabila när innehållet evolverar på egen hand.Nu ligger datorn åter i väskan och får nog ingen mer uppmärksamhet föränn efter julspriten tagit slut. Tack för uppmärksamheten i alla fall.

Det låter lite som om du redan givit dig själv svaret. Att den swappar som en galning. Frigör minne eller flytta bilderna till en disk med lägre belastning.

Mja, jag får skylla på att jag mest sysslar med massdeployment av os/program/uppgraderingar och sällan kommer i kontakt kundsupport. Jag hade inte räknat med performance-hjälp när jag startade tråden. Jag trodde lite enfaldigt att kortet var på väg att gå sönder och sökte lite bekräftelse på att så var fallet. Det är en probook 4515s så som den kom ur kartongen förutom att den är ominstallerad och drivers/hp-tools återlagda. Datorn ingick som kursmatriel i en kurs för massdeployment handsoff för windows 7. Jag har inte funderat så mycket över vad den innehåller sen dess, mer än att det är 2 gb minne. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om det skulle vara en högprestandadator :). I vanliga fall brukar jag säga sätt i mer minne när det är page fault på en managerad dator. Å andra sidan, har jag sett datorer med mindre minne än så. Å det tredje är det kanske ingen hit att köra photoshop på densamma dator men det rullar runt om man har lite tålamod och bara leker med en bild i taget. Jag brukar sällan ha fler lager än som får plats i vyn utan att skrolla och kör med kort historik. Dock hade jag datorn nystartad och inget annat igång när jag försökte kopiera kortet så jag har svårt att tro att nån app läckt minne heller. Å det fjärde vet jag att hemdatorer har en märklig förmåga att blir rätt röriga och instabila när innehållet evolverar på egen hand.Nu ligger datorn åter i väskan och får nog ingen mer uppmärksamhet föränn efter julspriten tagit slut. Tack för uppmärksamheten i alla fall.

Prova med att koppla kameran direkt till datorn å överför via kamerans software (vilket de nu är) De brukar ge de högsta hastigheterna. ;-)

ThomasR

Du har händelsevis ingen annan grunka ansluten till någon av datorns usb-portar samtidigt med kameran eller kortläsaren? Jag har själv erfarenhet av att vissa usb-enheter kan sakta ner alla usb-portar och leda till otroligt långa nedladdningstider.

Kopiera bilderna till din ipad och köp sedan ebtt nytt minneskort, annars kommer du säkert att gå på en mina.
Idag är bra minneskort billiga och rinktigt billiga är dåliga (farliga).
Du har en del fina bilder, därför tycker jag att du skall visa dem lite respekt:)

Jag är på semester och har släpat med mig min laptop, en inte så särskilt snabb probook 4515s. jag fyllde rätt snabbt min gamla 2Gb SD-kort så jag satte i den i datorn för att kopiera över alla bilder. Kortet är ett billigt kort typ teknikmagazinet. (Nu sitter det i datorn så jag kan inte läsa på det, kopiering pågår...). Jag blev lite överaskad när datorn säger att det skall ta fyra timmar att kopiera 2 Gb.
220 Kb/sekund står det som överföringshastighet just nu. Jag har haft kortet i väldig många år för alldel, säkert mer än fem år. Håller kortet på att gå åt fanders eller är det min dator som är ovanligt långsam? Datorn är inte snabb, jag vet, men jag erinrar mig att det brukar gå fortare hemma. Googlar jag på överföringsfarter så snakkar man kopieringar på kanske en halvminut? Alltså, jag har inga fina grejor, vanligt såndär folk köper på Kjell&Company.

Vad är det för spöke som flyttat in i min dator? Tänk om jag skaffar ett 4 Gb kort?

Hej !

Kopierar jag via nått Usb till nått annat Usb, här en separat HD så tar det evigheter, spara
jag det först internt och sedan för över till den externa HD så gär det betydligt snabbare.

Detta på PC/XP , det verkar som om all data ska passera samma flaskhals i Usb-hårdvaran.
Fenoment är detsamma om jag använder Datorns "orginal" usb eller om ett annat
usb-kort används, har utökat antalet portar( Pci) .

//MW

Hej !

Kopierar jag via nått Usb till nått annat Usb, här en separat HD så tar det evigheter, spara
jag det först internt och sedan för över till den externa HD så gär det betydligt snabbare.

Detta på PC/XP , det verkar som om all data ska passera samma flaskhals i Usb-hårdvaran.
Fenoment är detsamma om jag använder Datorns "orginal" usb eller om ett annat
usb-kort används, har utökat antalet portar( Pci) .

//MW

God Jul !

Jag är som sagt hemma nu och bilderna är kopierade till säkrare plats redan. Tack för det. Tack för komplimangerna med.

Jag var uppe tidigt i dag och gav datorn lite uppmärksamhet innan jag slår in de sista paketen. Jag har länge varit inne på att fragmenterad swapfile och registryfil saggar ner en dator rätt regält och jag tror mig fått hypotesen bekräftad. Det finns ju ett program som heter pagedefrag som förr gjort trolleri med datorer, men det programmet funkar inte på 64-bitars datorer. Google google hittade ett opensourceprogram som heter ultradefrag 5 RC1 (aj aj, låter farligt med release candidates!?) som jag testade nu på morgonen. Den defraggar under uppstart och skall enligt texten kunna defragga swapfilen och dat-filer. Skall även kunna optimera filer men det hoppade jag tillsvidare. Windows eget defrag kan ju som bekant inte defragga levande system, än mindre swapfilen. Värt att notera att windows egen defragger tyckte inte hårddisken var så värst fragmenterat. (Ni vet att windows 7 defragger är schemalagt att köra när datorn inte är useraktive?)

Datorn blev just klar ett par minuer innan jag skriver detta, och första spontana känslan är att datorn blev allmänt klart piggare bara med att trycka på programmenyn, bläddra bland filerna och starta min bildtittare och bläddra runt bland bilderna. Inte någon micropaus nån gång och ännu inga tvärlås. Lägger man örat mot tangentbordet är datorn även helt tyst och HDD-dioden blinkar stillsamt då och då gämfört med kontinuerligt lysande som innan. Känns helt klart som denna programvara får hamna i min bra-att-ha-mapp tillsvidare. Jag skall testa att kopiera ett minneskort också för se om det blev nån förbättring. Jag kanske skall spendera lite pengar att köpa lite mer minne i alla fall, även om den här datorn inte har så hög prioritet i mitt liv.

Nu skall jag duscha och förbereda julmaten.

Jag kom på att jag aldrig skrev hur det gick. En smockfullt 2Gb SD-kort kopierar sig nu på strax under 2 minuter. Det känns helt godkänt tycker jag. Till skillnad från de timtals windows sa att det skulle ta. Vad gjorde jag då?

Pagedefrag funkar som bekant inte på 64-bitars OS. Så jag hittade ett gratis defragementeringsprogram som heter ultradefrag och i menyn fanns ett val som heter Boot time scan enable. Omstart och sen var det bara att vänta. Gav ett fantastiskt resultat.

Extern kortläsare är det som gäller tex Scandinavian photo's för 129 kr. Kabel mellan kamera och dator är långsammast.

ANNONS
Götaplatsens Foto