Annons

Se alla fokuspunkter i sökaren på D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Det här är säkert en väldigt enkel inställning som jag har missat, men jag vill kunna se alla 51 fokuspunkter i sökaren på min D300. Eftersom jag har den engelska manualen vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter. Det här borde gå att få med oavsett vilket autofokusläge jag har kameran inställd på.

Eftersom en bild säger mer än tusen ord bifogar jag en länk till en bild från dpreviews recension: http://a.img-dpreview.com/reviews/NikonD300/Images/viewfinderview.jpg

/Joel

Det tål att nämnas att nu får jag treva i blindo för att veta var fokuspunkterna KAN ligga då de inte syns i sökaren,

1. Varför i hela friden vill du hela sökaren full av massa punkter?? Iof har jag inte med det att göra, men det låter ju helt sjukt.

2. Jag har inte Nikon själv så jag kan således inte hjälpa dig, men är det inte så att alla fokuspunkter inte går att få fram? En kamera har ju en massa hjälp punkter och det bara är vissa punkter som fotografen själv kan använda sig av, resten använder kamera i det dolda.

1. För att nu ser jag bara var jag HAR min fokuspunkt och inte på de platser jag KAN positionera den och det gör det lite svårt att komponera bilden på ett bra sätt.

2. Det kanske är så att de inte går att få fram, men jag har lite svårt att tro att så är fallet. I D200an fanns det 11 utmarkerade fokuspunkter i sökaren och eftersom D300an har 51 positioner du kan placera ut, borde det gå att få dem utmarkerade i sökaren tycker jag.

Till höger om LCD-skärmen (på kamerans baksida) sitter en liten spak med tre lägen. Läget med en fylld rektangel inom en parentes (det översta) ger mängder med fokuspunkter i sökaren. Om man inte har ett manuellt fokuserat objektiv på.

MVH
/Lars

Ställer jag den fokusväljaren på autoarea-läget som du menar, kan jag inte välja var i bilden jag vill fokusera. Så det är dessvärre inte heller vad jag söker.

Efter ett snabbt samtal till Nikons support har jag precis fått reda på att det inte går helt enkelt. Dåligt tycker jag, precis som att jag på toppdisplayen saknar att se vilken autofokuspunkt är markerad. Jag är väl för van med min gamla trotjänare D200 antar jag.

Tack iaf.

Gamla D200? Min F801 är gammal, min D200 räknar jag fortfarande som nästan ny :eek:) /FW

Joel, om du i stället trycker på låsknappen/frågeteckenknappen så kommer en stor bild upp över dina inställningar. Där kan du se en symbol var du har din fokuspunkt. Men som sagt, vad skall du med den vetskapen till. Jag kände mig lite ovan i början jag också, men när man har vant sig vid 300:ans lite säregna sätt att arbeta kan man knappast var utan den.
Mvh
JB

Jag förstår inte heller vitsen med att se alla punkter i sökaren, det är väl hur enkelt som helst att flytta punkten dit man vill med tumhjulet, man kan ju tydligt följa den röda upplysta punktens rörelse i sökaren dit man vill ha den på en svinblink.

/kent

Frode>> Gammal i förhållande till min D300 om vi ska vara petiga :).

Gustaf>> Du kanske har rätt i det, men jag antog i alla fall att möjligheten skulle finnas där eftersom det visas på ett antal bilder både i instruktionsboken och i dpreviews recension av D300an.

Jan>> Jodå, den infobilden har jag också upptäckt att man kan få fram och från början funderade jag på vad jag egentligen skulle ha den till men nu känns den nästintill ovärdelig :). Som jag skrev tidigare så räknade jag med i alla fall att den skulle finnas tillgänglig då det visas på ett antal bilder här och var. Men som ni säger kanske det blir aningen opraktiskt... På D200an fungerade det ganska bra tycker jag men där var det visserligen aningen färre fokuspunkter.

Kent>> Jag räknade nog mest med att det skulle fungera som i föregångaren, men det blir till att vänja om sig istället.

Glad Påsk på er alla!

Joel, som sagt. Kameran kräver en hel del "inkörning" innan man vant sig med en del nyheter. Jag har t ex precis kommit på en ny grej som jag stortrivs med. Jag har ställt kameran så att fokus BARA kan ändras/ställas in med AF-ON knappen. Fördelen är att jag då alltid kan ha fokusläget på C (kontinueligt). Varje gång jag "duttar till" på knappen låser skärpan där jag lagt fokuspunkten. Jag tycker det går snabbare att vrida kameran dit än att dutta på hjulet. Om jag plötsligt vill ha kontinuerlig skärpa, ex en springande hund kommer emot mig håller jag bara tummen på knappen så följer fokus med. Min tumme har jag ändå intill knappen så det spelar ingen roll. MEN.....en viktig sak för att det skall fungera utan strul, du måste ställa om menyn A1 och A2 att kameran kan avfyras även om den är i off-fokus. Annars kommer kameran då och då vägra "smälla av" av någon underlig anledning. Då tvingas du att hela tiden hålla AF-ON knappen intryckt varpå hela idén är borta. Om du gör som jag ovan sagt kommer du att finna att om du inte håller knappen intryckt så ligger skärpan fast, inget släppande hit och dit bara för att du råkat röra avtryckaren mer än du tänkt dig. Du kan i lugn och ro komponera bilen i sökaren och lita på att skärpan ligger fast där du vill ha den. Snabbt och smidigt utan krången enligt min mening.
Mvh
JB

Håller helt med dig Jan. Har min kamera inställt som du beskriver. Mycket bra vid de flesta tillfällen. Mycket bra vid fåglar i luften. //Arne

Janne B skrev:
Joel, som sagt. Kameran kräver en hel del "inkörning" innan man vant sig med en del nyheter. Jag har t ex precis kommit på en ny grej som jag stortrivs med. Jag har ställt kameran så att fokus BARA kan ändras/ställas in med AF-ON knappen. Fördelen är att jag då alltid kan ha fokusläget på C (kontinueligt). Varje gång jag "duttar till" på knappen låser skärpan där jag lagt fokuspunkten. Jag tycker det går snabbare att vrida kameran dit än att dutta på hjulet. Om jag plötsligt vill ha kontinuerlig skärpa, ex en springande hund kommer emot mig håller jag bara tummen på knappen så följer fokus med. Min tumme har jag ändå intill knappen så det spelar ingen roll. MEN.....en viktig sak för att det skall fungera utan strul, du måste ställa om menyn A1 och A2 att kameran kan avfyras även om den är i off-fokus. Annars kommer kameran då och då vägra "smälla av" av någon underlig anledning. Då tvingas du att hela tiden hålla AF-ON knappen intryckt varpå hela idén är borta. Om du gör som jag ovan sagt kommer du att finna att om du inte håller knappen intryckt så ligger skärpan fast, inget släppande hit och dit bara för att du råkat röra avtryckaren mer än du tänkt dig. Du kan i lugn och ro komponera bilen i sökaren och lita på att skärpan ligger fast där du vill ha den. Snabbt och smidigt utan krången enligt min mening.
Mvh
JB

Det där måste jag prova. Smart. Men för att följa fåglar i luften t.ex, är inte 3d-följning det enklaste då tycker ni? Det kan ju vara lite flängigt att använda om man vill fokusera på en viss punkt, kanske.

ANNONS
Götaplatsens Foto