Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sekonic Ljusmätare L-308S

Produkter
(logga in för att koppla)

johankarlson

Aktiv medlem
Köpte mitt första studiokit idag ink ljusmätaren Sekonic L-308S. Jag använder mig av en eos 5d mark2 med blixtsynktid 1/200s men ljusmätaren stegar 1/125s och nästa steg är 1/250s någon som vet om det är jag som missar något? instruktionsboken hjälper föga på kinesiska eller japanska?

Hoppas på lite hjälp

en enkel förklaring med ditt problem är att ljusmätaren verkar köra med hela steg på slutartid, men kameran kan du köra med 1/3 steg,,,,

finns säkert de som är mer pedagogiska än jag

Om du enbart använder blixt i studion spelar slutartiden egentligen ingen roll för exponeringen så länge den är längre än kamerans kortaste blixtsynktid (1/200s) då blixtarnas brinntid är så mycket kortare (1/1000s eller mindre) än slutartiden.

Jag fortsätter lite på tråden, även om den första frågan verkar vara besvarad redan. Jag har nämligen också en L-308S och undrar om jag kan kalibrera den så att den mäter lika som min Canon 7D. För tillfället verkar de inte vara helt exakt överens.

/Jonas

Jo, det gjorde jag med, men har du lyckats synkronisera kamera och ljusmätare, så att de visa exakt lika?

Hej. jag har precis köpt en likadan ljusmätere och har en 7d hur gjorde du för att synkronisera dom. Jag vill gärna synkronisera ljusmätaren med mina blixtar. Förstår inte hur jag ska göra det. Manualen är på engelska och det är lite svårt att förstå hur dom menar där.
Det är en liten grej med i en påse, vad ska jag använda denna till.

Är det någon vänllg själ som kan förklara lättförstått hur jag ska synkronisera blixtarna med ljusmätaren.

Agneta

ANNONS
Götaplatsens Foto