Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Semesterkamera / "Vattentät"

Produkter
(logga in för att koppla)

666

Aktiv medlem
Jag ska åka till Thailand i vinter och behöver en smidig och BRA digitalkompakt. Tar med min Nikon D50 också men systemkameran är ju klumpig och ömtålig i många lägen så jag funderar på en vattentät D-kompakt, Pentax W10 eller W20 eller Olympus mju 720 / 725. Lutar nog åt Pentax pga SD-kort (samma som D50) och priset.

Någon som har erfarenhet av dom, funkar det under vatten, batteritider, bildkvalite etc?

Hur sparar jag bilderna bäst massor av minneskort, eller bränna skivor på snabblabb där. Kan man spara RAW-bilder på det sättet?

Janne
 
Givetvis har jag kollat där, men det står inte så mkt om dom. Kom dock precis på att Pentax finns både som "mju" och "my-tecken", då blev det några recentioner till.

Visst kan man bränna RAW till CD, men kan ett labb göra det, eller får man gå till ett internet-cafe och göra det i datorn.
Inte för att jag plåtar i RAW, ännu, men jag har hajjat att det finns en poäng med det....

JL
 
666 skrev:
Givetvis har jag kollat där, men det står inte så mkt om dom. Kom dock precis på att Pentax finns både som "mju" och "my-tecken", då blev det några recentioner till.

Visst kan man bränna RAW till CD, men kan ett labb göra det, eller får man gå till ett internet-cafe och göra det i datorn.
Inte för att jag plåtar i RAW, ännu, men jag har hajjat att det finns en poäng med det....

JL

Bara att sätta igång och läsa recensioner då!

Ja, nog borde ett labb kunna göra det. Det är ju precis samma process. Men det kanske är olika från labb till labb. Går ju alltid att fråga. Yes, RAW är det enda rätta.
 
Precis beställt en W20, extra batteri och ett 1gb-kort från Dustin. 3134:- med frakt.
Så snart kan jag skriva en egen recention.....

Kollat på recentioner på bla www.dpreview.com.

Jag ska försöka komma ihåg att återkomma till tråden efter resan och dela med mig av mina erfarenheter.

JL 666
 
Kameran har kommit, lagt upp modellen i recentionsbanken med första intryck, återkommer med recention när jag provat mera. Men det verkar lovande, mer funktioner än väntat, fast för 2700 spänn är det väl ingen lågpriskamera.

JL 666
 

Bilagor

  • w20.jpg
    w20.jpg
    14.1 KB · Visningar: 141
ANNONS