Annons

Sensor med F5,6 support

Produkter
(logga in för att koppla)

emil.nojd

Medlem
Hej!

Satt och läste canons white paper om 40D och 5Dmk2 då jag funderar på ett byte. Hakade dock upp mig på just formuleringen att 40d har 9st cross type sensorer av vilka 8 har F5,6 support (den sista F2,8). Fungerar dessa som "vanliga" sensorer annars och i så fall vad händer med de 8 hos 5d som inte har F2,8 support och inte är cross type i 5,6 läget?

Detta får gärna någon förklara för mig.

• 9 – Visible AF Points
■ 9 – AF points usable with all lenses f/5.6 and brighter
■ 1 – “High-precision” cross-type sensor at center, lenses f/2.8 and brighter
• 6 – Assist-AF points
Not displayed in viewfinder. Assist-AF points function as needed when shooting in AI Servo AF.
■ 4 – Horizontal-line sensitive points usable with f/5.6 lenses and faster
■ 2 – High-precision, vertical-line sensitive points usable with lenses f/2.8 and faster
Light Source Detection Sensor provided to automatically compensate for the slight focus variations caused by
the spectral characteristics of different light sources. Especially effective when shooting in artificial light sources.

Mvh Emil

Beror på!

Hur använder du AF-punkterna idag? Många av oss på FS använder endast den centrala för att vi vill ha koll på var kameran lägger fokus och då spelar de andra fokuspunkterna ingen roll.

Hur använder du AF-punkterna idag? Många av oss på FS använder endast den centrala för att vi vill ha koll på var kameran lägger fokus och då spelar de andra fokuspunkterna ingen roll.

Hej!

Jag väljer fokuspunkt så att jag inte behöver komponera om allt för mycket. Byter alltså punkt för varje fototillfälle.

/Emil

Hej!

Satt och läste canons white paper om 40D och 5Dmk2 då jag funderar på ett byte. Hakade dock upp mig på just formuleringen att 40d har 9st cross type sensorer av vilka 8 har F5,6 support (den sista F2,8).
Alla nio är korsformiga vid f/5,6. Den i mitten har dessutom ytterligare en korsformig, som har högre känslighet, men bara fungerar från f/2,8.
Fungerar dessa som "vanliga" sensorer annars och i så fall vad händer med de 8 hos 5d som inte har F2,8 support och inte är cross type i 5,6 läget?
5D och 5D Mark II har en korsformig vid f/5,6 i mitten och dessutom åtta linjära vid f/5,6. Dessa fungerar vid One Shot och Servo AF. Sen har den en extra linjär punkt, med högre noggrannhet, i mitten, men den fungerar då bara med minst f/2,8.
Detta får gärna någon förklara för mig.

• 9 – Visible AF Points
■ 9 – AF points usable with all lenses f/5.6 and brighter
■ 1 – “High-precision” cross-type sensor at center, lenses f/2.8 and brighter
• 6 – Assist-AF points
Not displayed in viewfinder. Assist-AF points function as needed when shooting in AI Servo AF.
■ 4 – Horizontal-line sensitive points usable with f/5.6 lenses and faster
■ 2 – High-precision, vertical-line sensitive points usable with lenses f/2.8 and faster
De som läggs till, om man vill, i Servo AF sitter alltså runt mittpunkten. Detta ger bättre täckning där, om man vill använda automatiskt punktval. Dessa extrapunkter är bara linjära, men två av dem har alltså högre precision, som vanligt dock bara vid minst f/2,8.[/quote]
Light Source Detection Sensor provided to automatically compensate for the slight focus variations caused by
the spectral characteristics of different light sources. Especially effective when shooting in artificial light sources.[/QUOTE]Lysrörsljus har en annan färg än naturligt ljus. Detta kan lura AF. 50D och 5D Mark II mäter frekvensen på ljuset som träffar AF-sensorn, och om de hittar det typiska flimret från lysrör tror de att det är just lysrör och kompenserar därefter. 1D Mark IV har en separat sensor för detta, medan 7D utnyttjar sin iFCL ljus/fokusmätning för att åstadkomma samma sak. Om det finns någon mer kamera med Digic 4 som klarar detta har jag inte kollat. 50D och 5D Mark II utnyttjar just Digic 4 som extra beräkningsstöd för den här utvärderingen.

Tack för alla svar, nu tror jag att jag hänger med. Vad förespråkar ni då angående omkomponering, jag är inkörd på att använda de olika punkterna men vad är bäst om jag skulle köpa 5D? Hur mycket mera oexakt är en rak sensor mot en korslagd?

Mvh Emil

Jag har en 5DII och enda problemet med att flytta fokuspunkter är ju att alla fokuspunkterna är förhållandevis centrerade, så vill man lägga fokus lite mer i kanten är enda sättet att komponera om, och då blir det ju alltid lite fel.

En linjär sensor är lika noggrann som en korsformad, så länge vi fortfarande pratar "normala" sensorer, sådana som klarar att fokusera vid f/5,6 och inte är av den längre, sicksackformade typen (som vi inte nämnt tidigare här).
Skillnaden är att om du försöker fokusera på en pinne, som står rakt upp, så går det alltid bra med en korslagd sensor, men om du har en linjär, kan du behöva rotera kameran 90° för att kunna fokusera på pinnen, beroende på om din linjära fokuspunkt ligger ner eller står på högkant.
Likaså kan det vara så att du inte kan utnyttja den AF-punkt med hög precision som finns i mitten på en 5D Mark II eller lite här och var på en 1D Mark IV, även om du har objektiv med f/2,8. Dessa punkter med högre precision är ju linjära, inte korsformade (de anges ofta som korsformade, men deras "kompis" på den andra ledden är ju en f/5,6-punkt), så har du otur har du ingen linje på rätt håll som de kan se. Det är bara 40D, 50D och 7D som har ett helt kors med hög precision i mitten.
Alla kameror har sina AF-punkter ungefär lika utspridda, men om formatet är större på sensorn ser den ju en bredare vinkel, vilket gör att AF-sensorerna hamnar mer i mitten av den slutgiltiga bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto