Annons

Sensor tilt/shift, det vore väl bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

ektober

Aktiv medlem
Jag gillar egentligen inte att fotosidan mest har blivit ett forum där man diskuterar kamerateknik, men nu späder jag på med mera sådant själv.

Hos professionella videokameror har man möjlighet att tilta och shifta sensorn för att uppnå önskad effekt.

Varför börjar man inte med detta hos stillbildskameror?

Det är säkert dyrt men det har ju uppenbara fördelar vad gäller ens kreativa bildskapande. Det borde väl inte minst vara bra på studioinriktade kameror som t.ex Canon eos 1ds.

Visst är det säkert svårt rent ingenjörsmässigt men det har jag ingen aning om, jag jobbar inte som utvecklingsingenjör hos Canon eller Nikon men nog skulle det vara en bra feature.

Det är en fantastisk idé tycker jag! Har aldrig tänkt på att det skulle gå faktiskt, men det borde inte vara särskilt svårt att fixa teoretiskt. Man borde kunna få både "tilt" och "shift" med vilket objektiv som helst (i den mån bildcirkeln tillåter shift), vilket ju vore förnämligt:) Problemet är antagligen rent mekaniskt; att få sensorn att sitta 100% "rätt" när den är låst i normalt läge. Antagligen går det inte att göra med bra precision om man inte har en helt mekanisk konstruktion, och en sån lär bli dyr.

T.ex. Cambo säljer en konstrutktion där man använder en 5D (eller annan kamera) som bakstycke och sedan vilket som helst storformatsobjektiv i andra änden.

Med den kombinationen kan man tilta "sensorn"/kameran hur man vill i förhållande till objektivet.

Det är inte snabbjobbat, men ger samma bildresultat som om det skulle gjorts med en storformatskamera (som inte heller är snabbjobbad).

Var det det du var ute efter?

Kamerahus med bildstabilisering har egentligen redan funktionen med sensor som går att tilta. På de husen borde det bara vara upp till mjukvaran att slå av antiskak och tilta sensorn. Förmodligen kan man inte tilta sensorn jättemycket på de husen.

ExplorerJonsson skrev:
Kamerahus med bildstabilisering har egentligen redan funktionen med sensor som går att tilta.

Nja, de har snarare funktionen shift. Tilt vore svårare att lägga till, men inget är ju omöjligt om man bara har pengar nog att lägga på arbetet.

/Andreas

Bra tänkt samuel!

Teoretiskt sett så borde det väl inte vara svårare än censor shift för stabilisering som redan nu finns på några kameror.. Bara att lägga till en axel till på den nuvarande funktionen..

Nackdelen med Cambo-lösningen är ju som sagt att det blir bra mycket mer omständigt =)

ANNONS
Götaplatsens Foto