Annons

Sensor!

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Hej

Vet att detta varit uppe inne, men jag måste kolla av med er.

Jag har en massa damm, vi pratar ca 50-60 fläckar på min sensor (30D) och jag min nöt kollade inte upp detta till trots för att jag visste om att det var problem med 30D och skit på sensorn. Nu är kameran ca 2 veckor gammal kommer detta att gå på garanti eller får man snällt betala för detta ..?

hoppas att ni kan svara .. gärna utan syrliga kommentarer som att sök i forumet :)

Detta får du inte ta som syrligt men... om du köper en ny bil, kan du efter två veckors grusvägskörning komma och få bilen tvättad på garanti?
Vad menar du med problem med skit på sensorn på 30D? Skulle det vara mer skit på 30D än andra modeller?

Jag tar det inte som syrligt :)

Utan som en bra jämförelse, vad jag vet så har det varit mycket prat om 30D och deras sensor många hade klet och fet samt massor med damm på sina sensorer!

Jag kan ju aldrig bevisa detta, men anledningen till att jag frågar är snarare att jag har på ett 24-70 2,8L vilket får räknas som relativt tätt! Och det är den optiken som suttit på sedan köp!

Vad jag kan räkna i övre delen av bilden är det syns så rör det sig om ca 50-60 synliga prickar, vilket måste innebära att det finns minst lika många undertill så ca 120 dammprickar välsynliga! Vilket bör vara en omöjlighet att dra in på ca 2 veckor om man inte lägger den rakt upp och blottar sensorn!

Men det är väl bara att bita i det sura äpplet som vanligt!

tror inte 30D lider av mer smuts på sensorn från fabriken än någon annan tillverkare.. och det kvittar endå eftersom du får damm på sensorn ganska omgående ialla fall. Skit på sensorn är ett gissel som vi får leva med, vissa har dammreduceringsfunktion i sin kamera (olympus) tror jag.

Men annars är det till o lära sig undvika damm, lära sig ta bort damm, lära sig leva med damm.

Jodå!

Det har rapporterats tidigare att 30D har haft rejält med damm på sensorn.
Nya kameror direkt ur kartong.

Re: Jodå!

Enicar skrev:
Det har rapporterats tidigare att 30D har haft rejält med damm på sensorn.
Nya kameror direkt ur kartong.

Tackar :) Visste att jag läst om det, precis som det varit med min!

Jag menar jag hade min 350D närmre året och hade inte hälften så mycket damm till trots för att jag bytte objektiv häftigt, och sensorn blev aldrig rengjord heller!

Kan bara hålla med Thomas. Kameran är som en magnet. Den fullständigt drar till sig damm. Hade liksom Thomas en 350D innan. Inte för att jag tror att den var tätare än 30D men där hade jag inte på långa vägar så mycket damm på sensorn som på 30D. Det har dock varit lätt att blåsa/pensla bort men det är retligt.

Finns det någon vettig förklaring?

Det låter helt galet med 120 fläckar på två veckor.

Jag gjorde ren sensorn på min kamera igår efter att använt den i över 8 veckor med massor av objektivbyten ute i fält, den hade 3 fläckar.

Jag tycker du skall ringa till Canon och höra dig för, dom kanske fixar det åt dig i allfall.

Men se för guds skull till att fixa egna regörings prylar för ändamålet i framtiden, för du kommer inte undan skiten hur försiktig du än är.

Läs det här först....

http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html

kent.

Minita skrev:
Kan bara hålla med Thomas. Kameran är som en magnet. Den fullständigt drar till sig damm. Hade liksom Thomas en 350D innan. Inte för att jag tror att den var tätare än 30D men där hade jag inte på långa vägar så mycket damm på sensorn som på 30D. Det har dock varit lätt att blåsa/pensla bort men det är retligt.

Finns det någon vettig förklaring?

På min förra 20D fanns det runt mattskivan (där spegeln slår imot eller vilar i öppet läge) någon typ av svart dämpmatrial för spegeln som det släppte små bitar (dammstorlek) av efter ett tag, den skiten hamnade ofta på sensorn och mattskivan, kan det problemet förvärrats på 30D ?

kent.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto