Annons

Sensorrengöring i Västerås?

Produkter
(logga in för att koppla)

Novio

Aktiv medlem
Skulle behöva göra rent sensorn på min 30D. Har hittat trådar här som beskriver hur man gör det själv, men jag vet inte om jag orkar lägga tid och energi själv på det. Vet någon om man kan få en rengöring av sensorn i Västerås?

Kanske har hänt något sedan jag funderade på samma sak men jag misstänker att så inte är fallet. Stcokholm är nog det närmaste stället, eller kanske de som servar Sigmaoptiken i Kungsör (kommer int ihåg vad de heter). Nåväl, tycker dock att du skall invetsera i lite Eclipsevätska och lite spatlar, det gjorde jag. Mycket billigare än att lämna in den och särkilt svårt var det inte heller.

Du kan gå till Fallbergs Foto (Expert) på Stora Gatan, de kan hjälpa dig.om du inte vill göra det själv.

Det enda som funkar riktigt bra är Visible Dusts kit. Det kostar en slant, men är mycket väl värt det. Jag köpte det till min 20D 2004.

http://www.visibledust.com

Slösa inte pengarna på vätskor och gummiblåsor, de är helt värdelösa enligt min erfarenhet av dem.
Skaffa en burk med luft också, så du kan "ladda" penseln, sen är det bara att dra en gång över sensorn så är allt borta.

Nu när USD är så billig så är det ju inget att snacka om egentligen. :)

Lycka till!

Jag får tacka för alla svar!
Måste fundera lite hur jag ska göra för det blev bättre svar än jag hade hoppats på :)

Ganska ofta ser jag att det kommit damm på sensorn och alla gångerna har apotekets gummiblåsa (den som följer med Revaxör, men som går att köpa löst) för några tior klarat det hela. Mitt tips således.

En korkad fråga om sensorrengöring

Hej

Ursäkta en korkad fråga men jag håller på och rengör sensorn på min 1Ds från damm och smuts. Viss damm/smuts sitter fast som f...n. och vill därför inrikta rengöring mot de områden där smutsen sitter. Tar en bild mot himlen med bl 36 och ser då var det behövs ytterligare rengöring. Nu till min fråga, det damm/smuts som exempelvis sitter uppe i högra hörnet på bilden, sitter det också på sensorns övre högra hörn (sett från kameran bakifrån)?

Hälsningar

/HYB

Re: En korkad fråga om sensorrengöring

HYB skrev:
Nu till min fråga, det damm/smuts som exempelvis sitter uppe i högra hörnet på bilden, sitter det också på sensorns övre högra hörn (sett från kameran bakifrån)?

Nej, det sitter i nedre vänstra hörnet då.
Sensorn är uppochner och spegelvänd i förhållande till bilden när du ser den. När du tittar in i kameran framifrån så blir det alltså det nedre högra hörnet.

ANNONS
Götaplatsens Foto