Annons

Sensorsrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

a_lyckhammar

Aktiv medlem
Har haft min kamera (Canon 1D Mk II) i cirka en månad och kameran nu ikväll när jag skulle kika på bilderna som jag tog tidigare så upptäckte jag att det ser ut som om någon har spottat lös-snus över den!

Detta kallas riktigt j*vla mycket skit på sensorn och det kostar 1500:- hos Canon för att få dom att fixa rengöringen!
(Dålig service eftersom detta är ett erkännt fel från Canons sida)

Nu undrar jag om man kan få det kostnadsfritt eller om det finns ett billigare alternativ?

Någonting säger mig att jag ska öppna en rengöringsservice. Priset låter som det skulle ta 1-1½ timma beroende på om priset är med eller utan moms att rengöra en sensor. Jag tror att när jag öppnar tjänsten kommer att kunna hantera en kamera var 10:e minut och kunden väntar medan jag gör jobbet. Det borde kunna ge 9000:-/timma i inkomst :)

a_lyckhammar skrev:
Har haft min kamera (Canon 1D Mk II) i cirka en månad och kameran nu ikväll när jag skulle kika på bilderna som jag tog tidigare så upptäckte jag att det ser ut som om någon har spottat lös-snus över den!

Detta kallas riktigt j*vla mycket skit på sensorn och det kostar 1500:- hos Canon för att få dom att fixa rengöringen!
(Dålig service eftersom detta är ett erkännt fel från Canons sida)

Nu undrar jag om man kan få det kostnadsfritt eller om det finns ett billigare alternativ?

Att det skulle vara ett "fel" vet jag inte om jag kan hålla med om. Skit har alltid kommit in i kamerorna och inte minst när man byter gluggar eller zoomar med stora åbäken som 100-400 IS.
Men att ta ut 1500:- ser jag som rena skämtet.
Det är som Roland säger, en hygglig timpeng och prylarna kostar inte många spänn per sensor.

Prova att få det på garanti, men vänta inte med det.
Ju längre från inköp desto mindre chans för det.
Rent generellt ska det nog inte täckas av garantin.

Har varit med om att just nämnda kamermodell fått smuts under det yttersta filtret eller vad det nu kallas. Alltså smuts som man ej rår på med rengöring. Det blev sensorbyte på den kameran. Vet dock om detta är vanligt men så blev det i alla fall på kollegans kamera.
Jag har dock inte upplevt att canons 100-400 skulle trycka in så värst mycket mer damm än andra zoomar även om jag hört det sägas.
Stefan

tiger656 skrev:

Jag har dock inte upplevt att canons 100-400 skulle trycka in så värst mycket mer damm än andra zoomar även om jag hört det sägas.
Stefan

Rent praktiskt har inte jag heller märkt mer damm (än), men det sug som uppstår bl.a. vid batteriluckan går nog bara att skapa med en stor dragzoom.
Inte för att jag använder den som dragbasun precis...

ANNONS
Götaplatsens Foto